Vremenska prognoza Stanje na putevima Kursna lista

Igre moraju biti potreba i želja, interes i briga struke ali i šire zajednice

darko_lukic

U Jajcu se po 37. put održavaju Pozorišne igre Bosne i Hercegovine. I dok publika izlazi zadovoljna sa predstava oko samog festivala niz je poteškoća – od uslova u Domu kulture Jajce kao organizatoru Igara do ostalih problema prije svega finansijske prirode.

Pozorišne/ kazališne igre Bosne i Hercegovine najstariji su festival profesionalnih pozorišta u BiH. Osnovane su 1971. godine. Hroničar “Pozorišnih igara BiH u Jajcu”, pokojni Vojislav Vojo Vujanović opisao ih je kao “jedan od zvjezdanih trenutaka u ukupnoj historiji bh. kulture”.

Posljednji prijeratni Festival je bio 1991. godine, a ponovo su pokrenute 2002. Godine. Ovaj festival bh. pozorišta ponovo su pokrenuli tadašnji načelnik Jajca Branko Čavara, glumica Hasija Borić uz podršku tadašnjeg zamjenika ministra kulture Federacije BiH Dubravka Lovrenovića.

Od obnove do danas Igre su podršku dobile prvenstveno od teatarskih radnika i publike. Također Općina Jajce se trudi da pomogne Festival u svojim mogućnostima.

O tome šta Pozorišne igre znače i zašto je neophodno da opstanu za Fenu su govorili pozorišni radnici.

Reditelj Dino Mustafić smatra da Festival u Jajcu ima tradiciju i publiku, te da je postao dio historije bh. teatra.

-Za razvoj scenske umjetnosti nacionalni festivali imaju poseban značaj radi uspostavljanja profesionalnih standarda i komparacije šta radimo tokom jedne umjetničke sezone. Želim da Festival u Jajcu ima veću materijalnu podršku nadležnih ministarstava kako bi infrastrukturalno i organizaciono ojačao na razini svoje tradicije i kvaliteta koji zaslužuje! –rekao je Mustafić.

Reditej i glumac iz Prijedora Darko Cvijetić smatra da je značaj igara prevelik da bi njegovu organizaciju provodila samo lokalna zajednica.

-Kazališne/pozorišne Igre u Jajcu, morale bi imati državni značaj, i država već desetljećima ne prepoznaje ono što je čini kulturnom. Igre moraju opstati, bez njih teatri ne vide jedni druge, i bauljaju u mraku podilaženja publici svoga zavičaja – istakao je Cvijetić u uzjavi za Fenu.

Tetralog Darko Lukić (Sarajevo/ Zagreb) nekad je bio učesnik Igara u Jajcu i kako kaže za njega nema dileme oko toga treba li podržati i održati kulturne programe i različite festivale sve dok za njima postoji potreba publike, struke i javnosti.

-Naravno da uvijek ima prostora da se na svim tim programima i dalje radi, da se oni dograđuju i pomiču, to je osnovna pretpostavka za opstanak. Posebno u slučaju Jajca, vrlo je važno imati na umu simbolički kapital tog grada i njegovu višestruku važnost u kulturnohistorijskom kontekstu, od srednjevjekovlja do dvadesetog stoljeća. Takve su stvari za brendiranje jednog festivala jako bitne i one određuju festivalski identitet – rekao je.

Lukić ističe da svakoj profesionalnoj zajednici trebaju domaći festivali na kojima će se ona unutar sebe odmjeravati, sagledavati i promišljati, kao što joj trebaju i međunarodne manifestacije na kojima će sebe postavljati u širi, međunarodni kontekst. Bez ta dva aspekta nijedna teatarska sredina ne može napredovati i razvijati se.

– Zbog toga mislim da festivali poput ovog u Jajcu moraju biti i potreba i želja, i interes i briga struke, ali svakako i puno šire kulturne i društvene zajednice – istakao je Lukić.