"Preporod“

Izazov #MOJSEVDAH dokazao da se naši ljudi ne prepuštaju očaju

3b74ce22ac307b7d2a5c4321c814fcdf

Kako kažu iz BZK “Preporod“, najviše ih je radovalo učešće anonimnih i raspjevanih građana koji “nisu dozvolili da pokleknu duhom te su u ovim teškim trenucima iz sebe umjesto očaja na slobodu pustili sevdah pticu.“

Magazin “Biserje” pokrenut je prije nekoliko mjeseci u okviru medijske djelatnosti Bošnjačke zajednice kulture “Preporod“, a zadnjih desetak dana su na svojoj Facebook stranici pokrenuli izazov #MOJSEVDAH, pozvavši građane da se pandemiji COVID-19 odupru i pjevanjem, javlja Anadolu Agency (AA).

Obljavljujući kratka videa raspjevanih građana dobili su podršku i muzičkih zvijezda poput Halida Bešlića, Hanke Paldum, Mesuta Kurtisa, Eldina Huseinbegovića, Armina Muzaferije, Latifa Moćevića, Maida Hećimovića i drugih. Izazov su podržali i oni koji su široj javnosti prije svega poznati po interpretiranju duhovne muzike, poput Burhana Šabana, Aziza Alilija, Madžida Abaza, Mustafe Isakovića, a jučer je svoju snimku poslao i đakon Branislav Rajković koji je na turskom jeziku otpjevao ilahiju Ašika Junuza, a zatim i sevdalinku “Tamburalo momče uz tamburu“.

No, kako kažu iz BZK “Preporod“, najviše ih je radovalo učešće anonimnih i raspjevanih građana koji “nisu dozvolili da pokleknu duhom te su u ovim teškim trenucima iz sebe umjesto očaja na slobodu pustili sevdah pticu.“
Inicijator izazova je glavni urednik magazina “Biserje“ i generalni projekt-menadžer BZK “Preporod“ Filip Mursel Begović koji za Anadolu Agency kaže da smo „zadnjih sedmica svi čuli da je potrebno izgraditi kolektivni imunitet da bi se nadvladala virusna bolest COVID-19“.

“Naravno, ovdje se misli na fizički imunološki sistem pojedinaca, a zatim i kolektiva. No, što je sa onim mentalnim i duhovnim, pitali smo se u Bošnjačkoj zajednici kulture ‘Preporod’? Odjednom je kolektiv postao bitan, odjednom je zajednički odgovor i zajednička odgovornost postala izuzetno važna. Razmišljali smo potom protiv čega se borimo – virusa oku nevidljivog koji ne bira ni naciju, ni boju kože, ni socijalni stalež, ni dob, ni spol, a širi se posvuda. Pa, ako govorimo o održavanju kolektivnog duha, nije li bilo logično da izaberemo upravo sevdalinku, bošnjačku i bosanskohercegovačku narodnu pjesmu, podjednako pjevanu i u doba radosti i u doba tuga. Eto, pokazalo da je sevdalinka dobar lijek i dobra terapija i u doba korone. Otuda #MOJSEVDAH”, navodi Begović.

Naime, kako ističe, za sevdalinku zaista ništa ne znače visoki zidovi, ona se zajednički konzumira.

“Nažalost treba priznati da od nje ne zavisi opstanak čovječanstva, iako predstavlja jedan od muzičkih kapitala koji u sebi uvijek traži nove prostore nadimenzionalnoga. U izazovu #MOJSEVDAH javljali su nam se pustolovi sevdalinke iz raznih zemalja i kultura, a uz građane Bosne i Hercegovine posebno nas raduje što se odazvao veliki broj naših dijasporaca u kojima očito raspjevani zov domovine nije utihnuo. Sevdalije su izazovom #MOJSEVDAH jedni drugima nudili prijeko potrebno prijateljstvo, gradeći tako kulturu mira, a zašto ne reći i civilizaciju ljubavi. Kada imate i hafiza i đakona ujedinjenih u pjesmi, upravo smo na tome tragu. Eto, između nasada sevdalijskih snova i grube stvarnosti #MOJSEVDAH je jedan ljubavni doprinos našem društvu i kolektivnom duhu od Bošnjačke zajednice kulture ‘Preporod'“, kaže Begović.

Prof. dr. Sanjin Kodrić, predsjednik Bošnjačke zajednice kulture “Preporod“, za Anadolu Agency kaže da je institucija koju predstavlja temeljna i najstarija kulturna ustanova Bošnjaka, s tradicijom još od 1903. godine, te da suštinu svoje misije vidi u općoj društvenoj koristi i doprinosu društvu kroz sferu kulture, uključujući i nauku i obrazovanje.
“Tako smo kroz desetine naših projekata, programa i aktivnosti započeli i ove godine, no zbog globalne pandemije morali smo promijeniti naše planove i djelovati u skladu s mogućnostima i potrebama aktuelnog trenutka. Kriza koja nas sve zajedno pogađa je prije svega javnozdravstvena, a onda i privredna, odnosno ekonomska, ali i šira društvena kriza. No, to nas nije zaustavilo u našem radu i djelovanju, nego smo krizu shvatili kao izazov, i tako je nastao i naš kulturni izazov #MOJSEVDAH”, kaže Kodrić.

Kultura je, naglašava, itekako egzistencijalno nužna i u ovakvim kriznim situacijama, jer ona životu daje vitalno važnu suštinsku dimenziju, kultura oslobađa i povezuje ljude na najljepši način.

“Pritom, u ovom slučaju odlučili smo se za sevdah jer, s jedne strane, upravo sevdah jedan je od najprepoznatljivijih segmenata naše kulturne baštine, dok, s druge strane, sevdah je našeg čovjeka pratio, a i dalje prati gotovo u svakom segmentu života – i onda kad je ushićen i kad se veseli, ali i onda kad ga, kako to kaže upravo narodna pjesma, tuga mori… A tako istovremeno afirmiramo i našu kulturnu baštinu, činimo je živom i životno prisutnom, ali, isto tako, pomažemo da pjesma ili kultura uopće nadvlada strah i druge izazove situacije koju, nažalost, trenutno živimo…“, kaže Kodrić.

Međutim, prema riječima Sanjina Kodrića, izazov #MOJSEVDAH nije jedini projekt kojim u kulturi i kroz kulturu nastoje odgovoriti na trenutnu životnu situaciju.

“Primjereno situaciji, danas to radimo uglavnom online, ali istovremeno u tišini i izolaciji nastavili smo i rad na brojnim drugim našim ranije započetim kulturnim i naučnim projektima od šireg značaja, jer kad se, ako Bog da, sve ovo završi, i dalje će nam trebati sve ono na čemu radi Bošnjačka zajednica kulture “Preporod“ kao najstarija i temeljna ustanova kulture Bošnjaka. Tako, dok preko portala Biserje.ba pozivamo na sevdah i trenutke smiraja i nade u pjesmi, mi naprimjer istovremeno radimo i na nastavku edicije Bošnjačka književnost u 100 knjiga, radimo i na novom Pravopisu bosanskog jezika, na Enciklopediji Bošnjaka…, odnosno na brojnim drugim projektima od kapitalne važnost, a koje itekako trebamo, posebno onda kad se svi zajedno vratimo u normalni život“, kaže Kodrić.