Mitrić: Lutkarstvo je kompilacija svih umjetničkih vrlina

Ченгду – Митрић, Бојовић – Форум о ум

Lutkarstvo je vrlo moćna umjetnost, jer je kompilacija svih umjetničkih vrlina i ona pokreće najtananije misli i razmišljanje o lutkarstvu, nastanku života i o nama samima, rekao je direktor Međunarodnog festivala profesionalnih lutkarskih pozorišta za djecu “Lut fest” Vitomir Mitrić.

Predstavljajući studiju “Aktuelne prakse, izazovi, problemi i rješenja savremene umjetnosti u pozadini tradicije; Put kulture – lutkarstvo, kao uspješan model saradnje i duhovnih veza među narodima” učesnicima 2. Foruma o umjetničkoj saradnji Kine i zemalja centralne i istočne Evrope u Čengduu u Kini, Mitrić je naglasio da se odgovor na pitanje o savremenoj umjetnosti u pozadini tradicije nalazi upravo u činjenici da je lutkarstvo vezano za stvaranje svijeta i stvaranje umjetnosti.

“U pećinama, gdje su prvo slikani likovi na zidovima, začela se umjetnost, a ustvari tu nalazimo i sve ostale elemente koji su se nadograđivali na lutkarstvo i lutkarske predstave”, istakao je Mitrić.

Prema njegovim riječima, lutkarski teatar ima posebnu magiju i moć koja se izražava radnjom, a ne pričom i riječima. On je istakao da je lutka element savremene umjetnosti, kao i produkt umjetnosti, oživljena i produhovljena materija.

Mitrić je naveo da “lutkar stvara likove, a scenografija mu formira imaginarni prostor”.

On je u izjavi Srni rekao da je u obraćanju na ovom eminentnom skupu naglasio da svaka umjetnost, pa i lutkarska svoju poetiku nalazi u tradicionalnom, da je stvarana na nivou savremenog umjetničkog izraza i istraživanjima u oblasti teatra.

“Ta asocijativnost i refleksija savremene teme ne nalazi se u tradicionalnim teatarskim trupama u Kini, Japanu, Indiji i Indoneziji, ali zadivljuje njihova potpuna predanost profesiji i vrhunska animacija. Tradicionalni teatar je opstao i treba ga sačuvati i njegovati u svim državama, jer je to duh jednog naroda i njegov put ka umjetnosti”, naglašava direktor “Lut festa”.

On je dodao da pojedini analitičari smatraju da posebno mjesto u razvoju lutkarstva zauzima Daleki istok, odakle potiču mnoge vrste lutaka koje i danas srećemo u lutkarskim pozorištima.

Govoreći o lutkarstvu u Evropi, kaže Mitrić, može se reći da su antičke lutke rođene u hramovima, a srednjovjekovne u crkvama, nakon čega vrlo brzo gube vjersko obilježje i postaju narodni junaci koji su čuvali jezik i kulturu svojih zemalja te se borile za potlačene i tražile pravdu.

“Od tradicije bi trebalo da preuzimamo virtuoznost i savršenstvo u vođenju lutaka, a kao stvaraoci ovog vremena da budemo i tvorci koji reaguju na savremenost i sadašnje vrijeme, ne ispuštajući iz vida ni prošlost ni budućnost. Svaka država ima svog tradicionalnog lutkarskog junaka. Kineski predstavnik tih lutaka bio je lutak po imenu Kvo, a sve predstave su praćene tradicionalnom muzikom plesom. Srpski tradicionalni lutak je Todor, a predstave su se izvodile na vašarima pod nazivom ‘Kuku Todore’ i bile su namijenjene zreloj publici”, naveo je Mitrić u svom izlaganju.

On je ukazao na činjenicu da istorija pozorišta lutaka pokazuje da su lutkarske predstave namijenjene djeci poznate tek od kraja 19. vijeka, a ideja o njihovoj širokoj primijenjenosti postala je popularna tek u drugoj polovini 20. vijeka.

Prema njegovim riječima, lutkarski teatar je internacionalna umjetnost koja je danas najviše zastupljena među scenskim umjetnostima i koja je dala poseban doprinos u međunarodnim razmjenama i kontaktima.

“Lutkarska umjetnost ima tu moć da svojom fleksibilnošću, izražajnim sredstvima, slikom, znakom, metaforom i simbolom, jezikom razumljivim na svim merdijanima postane sredstvom razumijevanja među ljudima. Dokle doseže kultura jednog naroda – do tog prostora se osjeća i duh tog naroda, živi sa njim i oplemenjuje ga”, zaključio je Mitrić.

On je rekao Srni da je, u svojstvu organizatora 20. Međunarodnog festivala profesionalnih lutkarskih pozorišta za djecu “Lut fest 2019”, koji će biti održan u Istočnom Sarajevu od 13. do 17. maja naredne godine, uputio poziv lutkarskom pozorištu iz Kine da otvori ovaj jubilarni festival.

Mitrić učestvuje u radu 2. Foruma o umjetničkoj saradnji Kine i zemalja centrale i istočne Evrope koji se od 10. do 15. juna održava u Čengduu, u kineskoj provinciji Sečuan.

Jedna od članica ovog foruma je i BiH, a kao predstavnik iz Republike Srpske, odnosno Ministarstva prosvjete i kulture, Mitrić ima čast da prezentuje umjetnost sa ovih prostora.

Forum organizuju Ministarstvo kulture Kine i Pokrajinske Narodne Vlade Sečuan u Čengduu.