Vremenska prognoza Stanje na putevima Kursna lista

Rukama je gradila djeca

Prije 72. godine krenuo je prvi voz prugom Brčko – Banovići, evo kako izgleda danas

pruga-brcko-banovici-660×493

U analima će ostati zabilježeno da je 62.268 omladinaca iz cijele Jugoslavije i više od 1.000 brigadira iz inostranstva za samo šest mjeseci takoreći golim rukama izgradilo 92 kilometra pruge.

“Nije ovo prva pruga na svijetu sigurno, ali je prva koju su izgradila djeca”.

Ovim je riječima čuveni pisac Miroslava Krleža opisao prugu Brčko – Banovići, prvu prugu obnovljenu nakon Drugog svetskog rata u poharanoj Evropi.

Na današnji dan, prije 72. godine uz veliko slavlje i veselje prugom je prošao prvi voz, a omladinci koji su je izgradili, među kojima je bilo na hiljade maloljetnih dječaka i djevojčica, slavljeni su kao heroji socijalističkog rada, obnove i izgradnje.

Njihov moto je bio “Mi gradimo prugu, pruga gradi nas”. Uz rad su pjevali „Kunemo se našem drugu Titi, do novembra prugu završiti“. Održali su obećanje.

U analima će ostati zabilježeno da je 62.268 omladinaca iz cijele Jugoslavije i više od 1.000 brigadira iz inostranstva za samo šest mjeseci takoreći golim rukama izgradilo 92 kilometra pruge.

Iskopali su 1.361.680 kubika zemlje i 134.460 kubika kamena i izgradili dva tunela u dužini 667 metara i 22 mosta ukupne dužine 455 metara. Gradnja pruge je počela na praznik rada, prvi u oslobođenoj Jugoslaviji: 1. maja 1946.

Među graditeljima pruge je bio i tada jedanaestogodišnji Hamid Bojić iz sela Grivice kod Banovića, ali i gotovo cijela porodica kultnog udarnika Alije Sirotanovića.

Vehid Nokto je na akciju otišao kao osamnaestogodišnjak iz siromašne višečlane seoske porodice. U znak zahvalnosti, njegovim roditeljima je narodni odbor poklonio kravu. U to vrijeme krava je bila pravo bogatstvo.

Mještani su ovu prugu nazivali i ”prugom uglja i hljeba”, jer se njome iz Banovića izvozio visokokalorični ugalj, a iz posavskih i vojvođanskih sela dovozila se pšenica u tada gladnu, sjeveroistočnu Bosnu.

Danas je kultna pruga zapuštena i zarasla u korov, a koristi se samo povremeno.

– U centru Brčkoj fabrika “Bimal” jednu kratku dionicu koristi kao industijsku prugu. Tako Brčaci imaju priliku da s vremena na vrijeme vide voz usred grada. Ovom prugom se po potrebi dovozi teret, uglavnom iz Tuzle, za luku Brčko na Savi – kaže novinarka Radio Brčkog Slobodanka Ristanić.

Pruga danas

Mada ima ogroman potencijal pruga propada. Prije nekoliko godina je u Željeznicama Federacije BiH procijenjeno da za remont pruge koju su izgradila djeca, potrebno je pola miliona eura – po kilometru.

Kako sada stvari stoje, novca nema, a nema ni omladine spremne da radi za ideale.