Vremenska prognoza Stanje na putevima Kursna lista

turizam

Iznajmljivači u Dalmaciji razočarani: Ovo je bahatost, nisu gosti glupi

Split
FOTO: Z. Barišin/Pixsell
Split

“Sve ovo što se sada događa, najavljivala sam još prije par mjeseci, a ljudi su mi se smijali. Rekli su mi da to nije moguće jer da smo hit destinacija”

Čak 700 novih smještajnih jedinca u privatnom smještaju registrirano je od lani do ove godine na području Splita, Solina i Šolte gdje se iznajmljivači na sav glas žale na lošu predsezonu, posebno u Splitu.

No, baš taj podatak, kao i podatak da svi enormno dižu cijene pa za prosječan apartman u Splitu na noć morate izdvojiti u prosjeku oko 200 do 250 eura dovoljan za odgovor zašto turista nema dovoljno za popunjenje svih kapaciteta. Bez obzira na prošlogodišnju popularnost svih hrvatskih destinacija, posebno hrvatske “Barcelone”, piše Jutarnji list.

– Postali smo preskupi za ono što nudimo, a kapaciteta je više nego lani. Velik dio iznajmljivača nošen odličnom 2022. nije digao cijene koliko su se povećali troškovi, nego za duplo i više od toga. I baš se ti iznajmljivači sada žale i to se prelijeva i na nas ostale.

Primjerice, nikada mi se nije dogodilo da nemam popunjen smještaj u oktobru, a ove godine je to slučaj. Već u junu u Splitu nije bilo dobro i to je bio prvi alarm da se nešto loše događa, kaže za Jutarnji list privatna iznajmljivačica i predsjednica Hrvatske udruge porodičnog smještaja Barbara Marković iz Splita.

Upozorava da bi na naplatu u Dalmaciji i Splitu moglo doći sve ono što nije bilo dobro prošlih godina, a to je nedostatak kvalitete za cijene koje su sada na tržištu, ali i činjenica da bolje platežni gosti traže od Splita drugačije sadržaje.

– Sve ovo što se sada događa, najavljivala sam još prije par mjeseci, a ljudi su mi se smijali. Rekli su mi da to nije moguće jer da smo hit destinacija. To je bahatost. Mislili su da će svi doći kod nas, da svi samo nas čekaju. Razočarana sam s onime što se ovdje događa. Ljudi su ekstremno podignuli cijene.

Znam da je u Istri situacija nešto bolja, a tu pogoduje sigurno i činjenica da je bliže auto gostima, ali ima i više sadržaja. Kod nas jednostavno te cijene ove godine ne prate kvalitetu i sadržaje. Nisu gosti glupi. Osim toga, Split trenutno neki gosti izbjegavaju jer je party destinacija i sve ono što ona s time nosi. Bilo je proteklih godina puno devastacija, tuča, ljudi to vide.

A bogatija klijentela želi kulturni turizam i nešto drugo. No, kada se govorilo da svi trebamo dignuti cijene, ali i sadržaje i kvalitetu, svi su čuli samo prvi dio priče. A da bismo opravdali te cijene, moramo imati butique ponudu, a ne ovo što sada imamo, kaže Marković.

Govori da možda u konačnici ovo neće biti loše za svih koji se bave turizmom na njihovom području jer će malo razmisliti o svemu.

Strah od fijaska

– Ljude treba malo potresti. Možda će nakon ovoga stati malo na loptu i razmisliti kako pametnije raditi. No, strahujem da bi se ovo moglo odraziti na iduće godine kada bi se mogao dogoditi turistički fijasko, kaže.

S druge strane, u Turističkoj zajednici Splita vele da u junu nisu imali lošiji rezultat nego lani, nego čak i bolji. Od početka godina ostvareno je 308.500 dolazaka i 892.200 noćenja, što je porast od 30% u dolascima i 18 % u noćenjima u odnosu na lani. U junu je pak ostvareno 110.295 dolazaka i 332.829 noćenja, što je porast od 17,5% u dolascima i 11,5 %.

U Turističkoj zajednici zadovoljni

– Jedino što mogu reći da je broj gostiju u Splitu u junu veći nego je bio lani, no s druge strane ne treba se čuditi svemu ovome što se događa budući da se povećao broj smještajnih jedinica i da su svi dignuli cijene, kaže direktorica TZ-a Splita Alijana Vukšić.

Navodi da je privatan smještaj u Splitu u odnosu na lani narastao za 11 posto, a ukupan broj smještajnih jedinca za 14 posto.

Jedan iznajmljivač iz Trogira je kazao da su njegovi apartmani visoke kategorije jako dobro popunjeni, dok neki drugi zjape prazni. No, on smatra da nije krivica samo u njima.

– Bezobrazno su se podigle cijene izvan pansiona. Pa jedna obična plastična ležaljka koju nabavljaju u velikim trgovačkim centrima košta 100 kuna na dan. Isplate je u četiri dana. I ne samo to, zadnji put je bola počišćena na početku sezone ili možda još lani.

Cijene u restoranima su enormne, primjerice Spritz Aperol je 7,5 eura kao da ga pijete na Markovom trgu u Veneciji. Espresso je 3,5 eura, macchiato od 4 do pet eura, pivo nigdje ispod 5 eura. A nudimo li nešto više za to? Ne. I zato nam se to događa, kaže ovaj iznajmljivač koji smatra da će van pansionska ponuda koja je na niskim branama za sobom povući na dno i one kvalitetne.

Za razliku od Dalmacije, nešto je mirnija situacija na sjeveru – u Istri i na Kvarneru iako i oni osjećaju nešto manji broj gostiju u junu. No, on je za turističke djelatnike očekivano s obzirom na raspored praznika za u Njemačkoj i Austriji.