Vremenska prognoza Stanje na putevima Kursna lista

Fazlić: Nismo mogli dobiti bolji projekat od autoputa Sarajevo – Beograd

Amir Fazlic

Nismo mogli dobiti bolji projekat od izgradnje autoputa i brze ceste Sarajevo – Beograd, jer je to uz Koridor 5c najznačajniji infrastrukturni projekat Bosne i Hercegovine koji ima regionalni značaj, rekao je u intervjuu za Anadolu Agency (AA) Amir Fazlić, član Komisije za saobraćaj i komunikacije Predstavničkog doma Parlamentarne skupštine Bosne i Hercegovine.

“Izuzetno mi je drago i mislim da svi građani dijele ovu moju ocjenu da je došlo do realizacije jedne ovakve ideje. Kažem realizacije, jer vidim da su pregovori počeli i što su neke dileme oko trase da li će ona ići preko sjeveroistočne Bosne ili drugim pravcem prema Višegradu otklonjene i da je prijateljska Turska prihvatila i sagledala potrebe Bosne i Hercegovine i prihvatila obje relacije. Što se tiče aspekta regije, sjeveroistočna Bosna je od ključne važnosti, mada smatram da su oba pravca od izuzetnog značaja za regionalno povezivanje, za razvoj privreda i Srbije i BiH”, naveo je Fazlić.

Ističe da putevi, osim što povezuju ljude, povezuju i protok robe, ubrzavaju privredne tokove.

“Još ako se bude definisalo, kada se privedu kraju tehnički detalji, da bude angažovana i domaća radna snaga i domaće firme, da li kao glavni ili podizvođači, onda bi bio efekat zaista pravi”, cijeni Fazlić.

Razvojna šansa

Regija sjeveroistočne Bosne je, navodi, tradicionalno bila industrijski razvijena i bila je prije orjentisana i na tržište bivše Jugoslavije.

“Znamo karakteristike hemijske industrije Tuzlanskog bazena, znamo karakteristike elektroenergetskog sektora, rudarskog sektora. Znamo sada jedan novi trend da su ti krajevi u privrednom smislu najrazvijenija područja u Bosni i Hercegovini i da je protok robe i ljudi statistički gledano najveći, odnosno da samo sjeveroistočna Bosna maltene povezuje oko milion ljudi uzimajući i dijelove Tuzlanskog kantona, dijelove Brčko distrikta, dijelove RS-a i da je to zaista jedan veliki potencijal. Izgraditi kvalitetnu komunikaciju, vezati tu cijelu regiju znači zaista jedan podstrek u razvoju privrede. A, to se opet vraća na sve sfere u životu Bosne i Hercegovine, više novaca, više poreza, više penzija, više infrastrukturne izgradnje i svega ostalog”, naglasio je Fazlić.

Smatra da smo mi u BiH prateći razvoj evropskih ekonomija i drugih razvijenih zemalja mogli izvući pouku da je dobra putna infrastruktura preduslov za sve.

“U ovom slučaju i dijelovi istočne Bosne i povezivanje sa Sandžakom, ne gledano na neke političke dimenzije, kao što neki žele da kažu, već taj privredni aspekt je da i ti malo pasivniji dijelovi imaju istu privrednu šansu. Ja mislim da sa dobrim putevima dolaze investitori, ulagači, da se stvara jedan dobar preduslov da i ti dijelovi Bosne i Hercegovine dostignu određeni stepen razvoja. I protok ljudi bi u nekom slučaju bio ubrzan. Mislim da bi dugogodišnje težnje tih krajeva da budu bliži Sarajevu bile na neki način ostvarene. Ipak je Sarajevo centar, velika je tržišna mogućnost Sarajeva i po broju stanovnika, glavni je grad. Sve te karakteristike traže, ipak, da su svi dijelovi BiH povezani. Ako uzmemo i Srbiju i sve ostalo, onda ta povezanost ide u regionalnom pravcu”, naglašava Fazlić.

Kaže da su iz Tuzlanskog kantona, iz dijela sjeveroistočne Bosne, uvijek ukazivali na problem infrastrukturnog povezivanja.

“Potenciram prevashodno Tuzlanski kanton, odakle smo uvijek nastojali i kroz izmjene Zakona o pripadnosti javnih prihoda da na neki način ti krajevi budu više vrednovani u smislu svog rada i svog položaja. Svjesni smo mi i situacije oko izgradnje putne infrastrukture. Treba samo malo porediti kako se nekada dolazilo iz Tuzle do Sarajeva zbog gustoće saobraćaja, a kako sada. Nekada sam iz mog Gradačca dolazio za dva i po sata, a sada ne mogu za tri i po sata zbog gustine saobraćaja. Ovo je već postala kočnica. Nije to više samo potreba. Radi se o ozbiljnoj kočnici i privrednog i svakog drugog razvoja usljed nedostatka putne infrastrukture prema Sarajevu”, naglasio je Fazlić.

Dijelovi sjeveroistočne Bosne, navodi Fazlić, vrlo blizu autoputa Zagreb – Beograd, vrlo su blizu izlaska u Evropu.

“Ali, ako si povezan sa svim dijelovima Bosne i Hercegovine i Sarajevom, onda je to druga stvar”, ukazuje Fazlić.

On vjeruje da će projekat izgradnje autoputa i brze ceste Sarajevo – Beograd vrlo brzo dati rezultate, te da ga u to uvjerava tempo kako se sve odvija.

Odgovori struke

“Moram da kažem da poslije razgovora člana Predsjedništva BiH Bakira Izetbegovića, predsjednika Srbije Aleksandra Vučića i predsjednika Turske Recepa Tayyipa Erdogana iznenađujuće je za mene lično brzo došlo do prvog koraka. Taj prvi korak je posjeta turske delegacije, koja je još u BiH, kao i ozbiljnost u sagledavanju situacije, obilaska trase. Po izjavama i ministra komunikacija i prometa BiH Ismira Juske i turske delegacije znači da je potrebno prvo izraditi studiju izvodljivosti koja bi otprilike dala sve druge elemente koliko će to koštati. A, onda kada se to sve sagleda, kada se vidi jedan red velčine sredstava, onda bi se vjerovatno definisao i sistem finansiranja. Tako smo informisani i s turske strane. Da li će to biti koncesija, odnosno da li će to biti izgradnja od Turske na bazi da oni urade infrastrukturu, pa jedno vrijeme koriste to, odnosno da naplaćuju usluge cestarine, pa vrate to BiH, sve je to otvoreno”, rekao je Fazlić.

Ono što je bitno, navodi Fazlić, koji je i član Komisije za budžet i finansije Predstavničkog doma PS BiH, je da neće doći, kako kaže, bar ne za sada, do kreditnog zaduženja građana BiH, a da dobijemo ovako značajni infrastrukturni projekat.

“Da nam je neko prije godinu dana rekao da će se ovako odvijati, ne bismo vjerovali. Znamo kako to u BiH, odnosno na kakve ocjene odmah nailazi. Bolje što se ovo dešava, a da mi možda i nismo vjerovali. Treba da ipak sačekamo da ta studija izvodljivosti bude gotova, pa da onda vidimo. Ali, mislim da će ovaj sistem finansiranja ići od strane Turske vjerovatno uz koncesiju. Bit će tu određenih operativnih problema, ali kada se krene i problemi se rješavaju”, rekao je Fazlić.

Za detalje oko pitanja koncesije, putem koje bi BiH prvi put na taj način gradila putnu infrastrukturu, Fazlić navodi da o tome, ipak, struka treba da kaže kako to ide i na koji način.

“Struka treba da kaže da li je uz postojeće zakone moguće i na koji način sve to realizirati. Ipak je struka ta koja treba da definiše te stvari. S pozicije zastupnika u Predstavničkom domu Parlamentarne skupštine BiH i člana Komisije za promet i komunikacije mogu da kažem da je ovo jako dobar projekat za BiH i jako dobar projekat za sve građane BiH ne gledajući kome pripadaju. Isto tako, radi se o jako dobrom projektu u privrednom, ekonomskom, u svakom smislu. Mislim da bolji projekat uz Koridor 5c nismo mogli dobiti. Pogotovo znajući kako pravimo Koridor 5c, koje probleme imamo, kako se zadužujemo. Ako ovo bude ovako kako se najavljuje od turske strane onda bi to bilo zaista jako dobro”, naglasio je Fazlić.

Nema mjesta za politizaciju

Smatra da problema u realizaciji izgradnje autoputa Sarajevo-Beograd ne bi trebalo biti, jer su uvezane i regije, ali i entiteti u BiH.

“Treba da se podsjetimo malo uvodnih strana kako je sve ovo krenulo. Zastupnici sa područja Tuzlanskog kantona iz svih partija su tražili kroz inicijativu i prema Vijeću ministara BiH i resornom ministru komunikacija i prometa BiH, vodili smo razgovore da se obavezno Tuzlanski kanton, a onda se proširilo i na cijelu sjeveroistočnu Bosnu, uzme u obzir kod realizacije ovakve ideje. Potom je zastupnik iz SDS-a u Predstavničkom domu PS BiH Mladen Bosić predložio jednu rezoluciju koju smo mi podržali. Rezolucija nije obavezna, ali ona izražava stav Predstavničkog doma Parlamentarne skupštine BiH, jedan značajan dokument, tako da ko bi mogao da pravi probleme. Samo onaj ko ne želi svojim građanima dobro. Znači, nema ovdje sujete ko je i od koga dolazi kapital. Treba to napraviti. Ne treba biti sujetan u RS-u zašto to se pravi iz ove ili one zemlje. Dobrodošao je kapital svaki u BiH koji donosi dobro građanima. Ne očekujem probleme, ali znajući političku situaciju u RS-u, uvijek je moguće da dođe do neke eskalacije. Ali, barem na ovom projektu, koji znači i za RS i FBiH i BiH, ne bi trebalo da bude neke politizacije”, smatra Fazlić.

Smatra da i Krajina u narednim fazama treba da dobije bolju putnu infrastruktu, te da to ako je potrebno može biti izraženo i rezolucijom Predstavničkog doma PS BiH.

“Svi tipovi tih rezolucija obično dobiju podršku na Parlamentu. Mislim da je već bilo takvih rezolucija. Ali, mi već imamo Zakon o akcizama BiH gdje je precizno, jasno rečeno gdje će ta sredstva biti utrošena. I očekujemo i od akciza određene efekte prema Krajini. Zaista, kako god govorimo, koliko god sam malo lokalan pa gledam područje sjeveroistočne Bosne iz koje dolazim, apsolutno u istu ravan stavljam i Krajinu za koju je zaista potrebno da se bolje poveže. Ona ima jedan drugi geopoložaj, ali isto tako jednu potrebu da se što bolje poveže sa centrom. Znači apsolutna podrška i za Krajinu”, rekao je Fazlić.