Potvrđeno odlukom Doma naroda

Federacija BiH dobila Strategiju razvoja turizma

rućine u Mostaru: Brojni turisti i građani osvježenje traže u Neretvi
Foto: Denis Kapetanovic/PIXSELL

Ovaj dokument konačno stvara pretpostavke za planski strateški pristup s ciljem da turizam više ne bude samo privredna grana „u koju smo se dosad svi zaklinjali a potom puštali da se sama od sebe razvija“.

Dom naroda Parlamenta Federacije Bosne i Hercegovine većinom glasova na sjednici je podržao, kao nedavno i Predstavnički dom, Strategiju razvoja turizma Federacije Bosne i Hercegovine u periodu 2022 – 2027. godina.

Time su se stekli uslovi za operativnost ovog dokumenta, prvog strateškog u navedenoj oblasti, kako je nedavno izjavila federalna ministrica okoliša i turizma Nasiha Pozder.

Sudeći po dokumentu, period do 2027. obilježit će novu fazu razvoja turizma čvrsto utemeljenog na principima održivosti, koje promoviraju odgovoran i sveobuhvatan razvoj.

Važan dokument

Ministrica Pozder je ranije za Agenciju FENA izjavila je da se turizam dosad uglavnom ‘dešavao’ u Bosni i Hercegovini odnosno Federaciji BiH, pa ovaj dokument konačno stvara pretpostavke za planski strateški pristup s ciljem da turizam više ne bude samo privredna grana „u koju smo se dosad svi zaklinjali a potom puštali da se sama od sebe razvija“.

-Strategijom je zacrtano da se govori o održivom turizmu, koji se razvija u skladu s okolišem i prirodom. Mislim da bez zaštićene i sačuvane prirode nema ni turizma. Strategija naglašava očuvanje okoliša, istovremeno i razvoj turizma u onim ‘nišama’ u kojima smo prepoznati i imamo potencijale. Naime, mi nismo zemlja koja se može oslanjati na masovni turizam, što i ne treba ukoliko zagovaramo održivi turizam odnosno zaštitu okoliša. Od kvalitativnih novina, Strategija govori o razvoju tih ‘niša’, dakle turističkih proizvoda u kojima imamo šta ponuditi – ministricine su riječi.

Prvenstveno se tu misli na razvoj ruralnog turizma, a i na turistički i zdravstveni, pa i na konferencijski turizam „u kojem kaskamo“, kako ističe ministrica, budući da je vrlo oskudan broj avionskih linija i drugih nužnih konekcija.

Strategija potencira i ulaganje u ljudske resurse. Procijenjeno je da će do isteka perioda za koji je rađena, dakle do 2027. godine, trebati 12.000 novih radnih mjesta u turizmu, što iziskuje i intenzivniju saradnju s obrazovnim institucijama radi kvalifikacije odnosno dokvalifikacije kadra.

-Mi već imamo u pripremi programe koji idu u tom pravcu, a naravno, ovo su sve interresorni projekti odnosno stvari na kojima moramo raditi u saradnji s drugim ministarstvima, počev od Ministarstva obrazovanja, ali i s kantonima jer oni moraju prihvatiti da se sada počinju razvijati i u pravcu razvoja turizma – izjavila je ministrica Pozder.

Lanac vrijednosti turizma

Strategija navodi stubove u lancu vrijednosti turizma, razvoj turističkog proizvoda, ljudskih resursa, brendiranje odnosno marketing „koji nam također kaska“ i na čemu treba značajno raditi, kao i na obradi statističkih podataka „jer ako želimo da nešto razvijamo, moramo znati od čega počinjemo“, rekla je ona također.

Strategija zagovara uspostavu turističke zajednice Federacije Bosne i Hercegovine jer su dosad zajednice te vrste dosta prepuštene sebi i sve je nekako ‘rasparčano’, ‘usitnjeno’, ističe Pozder.

Osiguravanje potencijalnog poslovnog okruženja u ovoj oblasti podrazumijeva također ‘okrupnjivanje’, turističke radnike na jednom mjestu, razvoj putne, aerodromske infrastrukture i hotelskih kapaciteta, ulaganje u zaštitu kulturno-historijskih znamenitosti.

-Turizam se, dakle ‘dešavao’, a ako ga zaista mislimo usmjeravati, nužno je i veće ulaganje te izdvajanje i s nivoa Federacije, sve u cilju održivosti turizma – zaključila je ministrica.

U procesu izrade predložene strategije bile su uključene i lokalne zajednice uz veliki broj drugih aktera.

Dobra je osnova u strateškom pristupu razvoju turizma i bit će dalje popravljana, dorađivana pa i na osnovu revidiranja koje bi trebalo da se desi krajem 2024. godine, izjavila je Pozder.

Samo strateškim pristupom možemo zaustaviti ovaj proces ‘dešavanja’ turizma, istinski značajne privredne grane u kojoj se, po ocjenama, svaka uložena marka vraća desetostruko, bila je njena poruka dan prije izjašnjavanja delegata Doma naroda o Strategiji.