Brzi i žestoki

Zagađenje

Ne spuštajte prozore tokom gradske vožnje, evo i zašto

16/08/2020

Podaci kojima raspolaže Svjetska zdravstvena organizacija, od posljedica lošeg kvaliteta vazduha, svake godine život izgubi oko sedam miliona ljudi širom svijeta

Otvaranje prozora da biste provjetrili automobil ima veliki udio u zagađenju vazduha, kažu studije koje je sproveo Univerzitet u Sureju.

Podaci kojima raspolaže Svjetska zdravstvena organizacija, od posljedica lošeg kvaliteta vazduha, svake godine život izgubi oko sedam miliona ljudi širom svijeta. Pored toga, 90% individua udiše vazduh s visokim sadržajem zagađivača.

U studiji koju je objavio naučni žurnal Science of the Total Environment, svjetski tim istraživača predvođen Globalnim centrom za istraživanje čistoće vazduha iz Sureja (Global Centre for Clean Air Research – GCARE) se bavio istraživanjem nivoa izloženosti vazduhu lošeg kvaliteta u deset različitih svjetskih gradova.

Istraživački tim je pokušao da utvrdi nivoe izloženosti osoba unutar automobila, česticama PM2.5 i PM10, u periodu saobraćajnih špiceva, što će reći ujutru i naveče.

Naučnici su mjerili i varijacije u stepenu izloženosti toksinima zavisno od toga da li je aktivirana ventilacija vazduha putem sistema u vozilu, ili pak prostim otvaranjem prozorskih stakala.

Rezultati istraživanja su ukazali na to da su vozači koji su se nalazili u nekim od najsiromašnijih gradova svijeta, bili izloženi ubitačnijem sadržaju zagađivača vazduha.

Potpuno nezavisno od grada ili pak automobila u kom su mjerenja vršena, jasan je zaključak koji glasi da je najpogubnije voziti s otvorenim prozorima, pa tek onda sa uključenom ventilacijom.

Stepen zagađenosti kabine tokom vožnje s otvorenim prozorima van špica je bio niži za 91 i 40 procenata, zavisno od toga da li se poredi sa vožnjom u kritičnim jutarnjim ili večernjim satima, baš tim redom.

Studija je otkrila i da su putnici izloženi toksinima pored otvorenih prozora, na dionicama najgušćeg saobraćaja, pokupili do trećine negativnih efekata na respiratorni sistem, u odnosu na ono što im je slijedilo na nivou cijelog putovanja.

Možda najilustrativniji zaključak istraživanja govori o tome da je izloženost štetnim materijama u vazduhu za oko 80% manja kada vozač uključi sistem za ventilaciju, u odnosu na “rješenje” u kom drži prozore otvorenim. Filteri vazduha za kabinu obavljaju svoj dio posla, pa tako i ova studija ukazuje na važnost ugradnje kvalitetnih filtera i njihovu redovnu zamjenu.

Komentari

Leave a Reply

Vaša email adresa neće biti objavljivana.