Vremenska prognoza Stanje na putevima Kursna lista

Želite staviti veće točkove na automobil? Dobro razmislite

tockovi1

Rijetki su oni koji ne bi voljeli “moćnije” točkove na svom automobilu. Ipak, pri odabiru veličine točkova za vašeg ljubimca budite oprezni, jer uz prednosti koje oni nude, imaju i mane.

Kada god neki proizvođač automobilam izađe u javnost s novim modelom, obično su ti modeli na gigantskim aluminijumskim točkovima prečnika 19 ili 20 inča, a profil je takav da nam se čini da je parče pice deblje.

No, kada taj isti model stigne u salone, odjednom nestaje taj “wow” efekat, jer osnovni model više nema tako velike i privlačne aluminijumske felge… Za njih treba debelo doplatiti.

Isto je i sa polovnjacima koje vozimo i svako malo razmišljamo kako bismo rado nabavili makar za broj veće točkove. Ipak, koje su to dimenzije koje bi pristajale našem automobilu? O ovome treba dobro razmisliti jer predimenzionisani točkovi nisu uvijek dobra stvar.

Svaki proizvođač automobila za svoje modele propisuje određenu veličinu točkova. To ipak ne znači da je jedino valjano voziti na onim koje dobijete uz vozilo. Postoje fabrički podaci za svaki model koje su to najveće dimenzije točkova koje vaš automobil može da “tjera”.

Ako se pridržavamo ovih normi koje je propisala fabrika, male su šanse da nešto pođe po zlu.

dimmm

Ovdje treba računati na mnoge stvari. Naime, svi znamo da guma u toku vožnje ne smije dodirivati rub, ali ne zaboravite da to mora ostati tako i kada je automobil potpuno natovaren i recimo prelazi preko neravnina. Također, promjenom dimenzija točka mora se voditi računa i o tome da ukupan prečnik točka ostane makar približno isti, kako bi podaci o brzini koji se očitavaju na instrument-tabli bili tačni. Ovo su samo neke “sitnice” na koje treba računati, a u posebnom dijelu teksta dajemo i konkretne prednosti i mane montaže većih točkova.

Možete se koristiti i pravilom koje kaže da točkovi ne treba da budu veći, odnosno manji od tri odsto od propisanih

Ono što treba znati jeste da veći točkovi znače i niži profil gume kako bi prečnik točka ostao otprilike isti, ali sa većim točkom dolazi i šira guma. Šira i veća guma je i teža, a naravno, težina utiče na potrošnju goriva, i u ovom slučaju veći točkovi nešto više opterećuju motor, što sa druge strane utiče i na ubrzanje koje postaje nešto slabije.

Uz to, kako su veći točkovi i teži oni utiču na trapove koji imaju više posla sa neogibljenom masom i brže se habaju. Takođe, sa većim, odnosno širim točkovima zbog veće površine koju ostvaruju sa podlogom više se osjećaju neravnine u kabini, što negativno utiče na udobnost u vožnji.

Ipak sve nabrojane mane mogu se izbjeći ili umanjiti u mjeri da postanu neprimjetne i to poštovanjem pravila koje navodi fabrika kada je riječ o propisanim dimenzijama točkova za vaše vozilo.

Također, možete se koristiti i pravilom koje kaže da točkovi ne treba da budu veći, odnosno manji od tri odsto od propisanih. Kada je riječ o prednostima većih točkova, tu su atraktivan izgled, poboljšana stabilnost vozila jer guma nižeg profila ima manje bočno uvijanje, a to poboljšava i preciznost u vožnji. Te da je većom površinom na podlozi i put kočenja sa većom gumom kraći.

Savjet

Ako odlučite da postavite veće gume na svoj automobil, neka dimenzije budu u skladu sa onima koje je i proizvođač propisao ili najviše za dva broja veće. Jedino tako povećana potrošnja goriva biće zanemarljiva, a sporije ubrzanje neprimjetno, dok ćete vi uživati u vožnji koja će biti direktnija, stabilnija i, na kraju ljepša, kako vama za volanom, tako i spolja. Tokom zimskih mjeseci vratite manje točkove na vozilo jer je trakcija po snijegu sa užom gumom neuporedivo bolja.