Vremenska prognoza Stanje na putevima Kursna lista

borba protiv dezinformacija

Otvoreno pismo fact-checkera iz cijelog svijeta generalnoj direktorici YouTubea

1200x600_youtube

Djelovanje protiv višestrukih prestupnika, kreatora sadržaja koji se kontinuirano ispostavlja kao dezinformativan, posebno onih koji ga koriste za zaradu na platformi i van nje, tako što bi algoritam za preporučivanje sadržaja prestao da promovira sadržaje iz takvih izvora

Više od 80 fact-checking inicijativa iz preko 60 zemalja, obratile su se u otvorenom pismu direktorici kompanije YouTube Susan Wojcicki, sa zahtjevom da preduzme korake za sprječavanje širenja dezinformacija na ovoj platformi.

Fact-checkeri su u svom pismu naveli niz primjera iz različitih zemalja, gdje su sadržaji sa YouTubea proizveli štetne posljedice u stvarnom životu, a nisu prepoznati kao problematični od strane ove platforme, te ukazuju da trenutne politike ove platforme za sprječavanje širenja dezinformacija nisu ni dovoljne, niti efikasne.

Cijelo pismo pročitajte u nastavku.

“12. januara 2022. godine

Gđo Susan Wojcicki,

prošle su skoro dvije godine od početka pandemije COVID-19. Svijet je nebrojeno puta vidio u kojoj mjeri dezinformacije i netačne informacije mogu biti destruktivne po društveni sklad, demokratiju i javno zdravlje; dezinformacije su odnijele previše života i izvora egzistencije, a mnoštvo ljudi je zbog njih izgubilo svoje najbliže. Kao međunarodna mreža organizacija za provjeru činjenica, pratimo kako se laži šire na internetu i svakodnevno vidimo da je YouTube jedan od glavnih kanala za širenje dezinformacija u u cijelom svijetu. To je nešto što ozbiljno brine globalnu zajednicu fact-checkera/ki.

Ne vidimo da YouTube ulaže značajne napore da implementira pravila kojima bi se počeo rješavati ovaj problem. Naprotiv, YouTube dopušta beskrupuloznim akterima da ovu platformu koriste kao oružje kako bi manipulirali i iskorištavali druge te kako bi se organizovali i finansirali. Sadašnje mjere se pokazuju nedovoljnim. Zato Vas pozivamo da preduzmete učinkovite mjere protiv dezinformacija i netačnih informacija, te da trasirate politike i tehnička rješenja kojima bi se unaprijedio informacijski ekosistem – i da to učinite zajedno sa nezavisnim, nepolitičkim organizacijama za provjeru činjenica iz cijelog svijeta.

Tokom protekle godine vidjeli smo da „zavjerološke“ grupe rastu i sarađuju preko granica, uključujući i jedan međunarodni pokret koji je započeo u Njemačkoj, prešao u Španiju i proširio se Latinskom Amerikom, i to sve na YouTubeu. U međuvremenu, milioni drugih korisnika/ca gledali/e su videozapise na grčkom i arapskom jeziku, koji su ih poticali da bojkotuju vakcinaciju ili da COVID-19 liječe lažnim lijekovima. Osim za COVID-19, YouTube videozapisi se godinama koriste za promociju lažnih lijekova za rak.

U Brazilu je ova platforma korištena za širenje govora mržnje protiv ranjivih grupa, dopirući do više desetina hiljada korisnika/ca. Ni izbori nisu pošteđeni. Na Filipinima, obmanjujući sadržaj, kojim se negiraj kršenje ljudskih prava i korupcija vojnog režima, sa preko dva miliona pregleda, koristi se za “pranje obraza” sina pokojnog diktatora, jednog od kandidata na izborima 2022. godine. Posljednji izbori na Tajvanu obilježeni su neutemeljenim optužbama za izbornu prevaru. Cijeli svijet je prošle godine svjedočio posljedicama širenja dezinformacija, kada je nasilna gomila napala američki Kongres. Od noći uoči predsjedničkih izbora u SAD-u do narednog dana dana, YouTube videozapisi koji podržavaju narativ o „izbornoj prevari“ pregledani su više od 33 miliona puta.

Primjera je previše da bismo ih sve nabrojali. Mnogi od tih videozapisa i kanala i danas su dostupni, a svi su se provukli ispod radara YouTubeovih politika, posebno u zemljama u kojima se ne govori engleski jezik, ali i u zemljama u razvoju. Drago nam je što je kompanija u posljednje vrijeme preduzela određene korake da pokuša riješiti ovaj problem, ali na osnovu onoga što svakodnevno vidimo na ovoj platformi, mislimo da ovi napori ne daju rezultate i da YouTube nije ponudio bilo kakve kvalitetne podatke koji bi dokazali njihovu učinkovitost.

Do sada je platforma Vaše kompanije razgovor o dezinformacijama vodila kroz lažnu dihotomiju između uklanjanja ili neuklanjanja sadržaja. Čineći to, YouTube izbjegava opciju koja je dokazano djelotvorna: naše iskustvo kao fact-checkera, zajedno s akademskim dokazima, govori nam da je prezentiranje provjerenih informacija učinkovitije od uklanjanja sadržaja. To također štiti slobodu izražavanja, dok se istovremeno uviđa potreba za pružanjem dodatnih informacija, čime se umanjuje rizik da dođe do štetnih posljedica po živote, zdravlje i sigurnost ljudi i po demokratske procese. S obzirom na to da je YouTubeov sopstveni algoritam odgovoran za veliki dio pregleda na ovoj platformi, ona bi se također trebala potruditi da svojim korisnicima/cama ne promoviše aktivno dezinformacije, te da ne preporučuje sadržaj sa nepouzdanih kanala.

Uzimajući sve ovo u obzir, predlažemo rješenja koja bi značajno doprinijela smanjenju širenja dezinformacija i netačnih informacija na YouTubeu.

1. Posvećenost istinskoj transparentnosti u vezi s dezinformacijama na platformi: YouTube bi trebao podržati nezavisna istraživanja porijekla različitih dezinformacijskih kampanja, njihovog dosega i učinka, te najefikasnijih načina razotkrivanja i opovrgavanja lažnih informacija. Također bi trebao u cjelosti objaviti svoju politiku moderiranja u vezi s dezinformacijama i netačnim informacijama, uključujući korištenje umjetne inteligencije i to na kojim se podacima bazira.

2. Osim uklanjanja sadržaja zbog usklađenosti sa zakonima, YouTube bi trebao da se fokusira na to da na videozapisima jasno istakne kontekst i provjerene, tačne informacije, ili da ih ponudi kao dodatni video-sadržaj. To se može postići samo kroz smislenu i strukturiranu saradnju, uz preuzimanje odgovornost i sistematsko ulaganje u rad nezavisnih fact-checkera koji širom svijeta rade na rješavanju ovih problema.

3. Djelovanje protiv višestrukih prestupnika, kreatora sadržaja koji se kontinuirano ispostavlja kao dezinformativan, posebno onih koji ga koriste za zaradu na platformi i van nje, tako što bi algoritam za preporučivanje sadržaja prestao da promovira sadržaje iz takvih izvora.

4. Proširivanje sadašnjih i budućih mjera za borbu protiv dezinformacija i netačnih informacija na jezicima koji nisu engleski, obezbjeđivanje specifičnih podataka za različite države i jezike, te omogućavanje da usluga transkripcije funkcionira na bilo kojem jeziku.

Nadamo se da ćete uzeti u razmatranje provedbu ovih ideja zarad javnog dobra i kako biste od YouTubea napravili platformu koja zaista daje sve od sebe da spriječi dezinformacije i netačne informacije kojima se ugrožavaju njeni/e korisnici/e i društvo u cjelini. Mi smo spremni i kadri da pomognemo YouTubeu. Želimo da se sastanemo sa Vama kako bismo razgovarali o ovim pitanjima i načinima za uspostavljanje saradnje, te se radujemo vašem odgovoru na ovaj poziv”, navedeno je u pismu.

Africa Check (Senegal, Nigerija, Kenija, Južna Afrika) / Animal Político – El Sabueso (Meksiko) / Aos Fatos (Brazil) / Bolivia Verifica (Bolivija) / BOOM (Indija, Mijanmar i Bangladeš) / Check Your Fact (SAD) / Code for Africa – PesaCheck (Burkina Faso, Burundi, Kamerun, Srednjoafrička Republika, Obala Slonovače, Etiopija, Gana, Gvineja, Kenija, Mali, Niger, Nigerija Senegal, Južna Afrika, Sudan, Tanzanija, Uganda i Zimbabve) / Colombiacheck (Kolumbija) / CORRECTIV (Njemačka) / Cotejo.info (Venecuela) / Chequeado (Argentina) / Delfi Lithuania (Litvanija) / Demagog Association (Poljska) / Doğruluk Payı (Turska) / Dubawa (Nigerija, Gana, Sijera Leone, Liberija i Gambija) / Ecuador Chequea (Ekvador) / Ellinika Hoaxes (Grčka) / Fact Crescendo (Indija) / Fact-Check Ghana / FactCheck.org (SAD) / FactSpace West Africa / Facta (Italija) / FactcheckNI (UK) / Factly (Indija) / Factual.ro (Rumunija) /FactWatch (Bangladeš) / Fakenews.pl (Poljska) / Faktist.no (Norveška) / Faktograf.hr (Hrvatska) / Faktoje (Albanija) / Fast Check CL (Čile) / Fatabyyano (Bliski istok i Sjeverna Afrika) / Full Fact (UK) / GRASS – FactCheck Gruzija / India Today Group (Indija) / Istinomer (Srbija) / Istinomjer (Bosna i Hercegovina) / Hibrid.info (Kosovo) / Knack Magazine (Belgija) / La Silla Vacía (Kolumbija) / Lead Stories (SAD) / Les Surligneurs (Francuska) / Logically (UK) / Lupa (Brazil) / Maldita.es (Španija) / MediaWise (SAD) / Mongolian Fact-checking Center (Mongolija) / MyGoPen (Tajvan) / Myth Detector (Gruzija) / NewsMobile (Indija) / Newschecker (Indija i Južna Azija) / Newtral (Španija) / Observador – Fact Check (Portugal) / Open Fact-checking (Italija) / OŠTRO (Slovenija) / Pagella Politica (Italija) Poligrafo (Portugal) / PolitiFact (SAD) / Pravda (Poljska) / Rappler (Filipini) / Raskrinkavanje (Bosna i Hercegovina) / Re:Check/Re:Baltica (Latvija) / RMIT ABC Fact Check (Australija) Rumor Scanner (Bangladeš) / Science Feedback (Francuska) / StopFake (Ukrajina) / Taiwan FactCheck Center (Tajvan) / Tempo (Indonezija) / Teyit (Turska) / The Healthy Indian Project/THIP Media (Indija) / The Journal FactCheck (Irska) / The Logical Indian (Indija) / The Quint (Indija) / The Washington Post Fact-checker (SAD) / The Whistle (Izrael) / Univision – elDetector (SAD) / VERA Files (Filipini) / Verificat (Španija) / Vishvas News (Indija) / Vistinomer (Sjeverna Makedonija) / VoxCheck (Ukrajina) / 15min (Litvanija)