Vremenska prognoza Stanje na putevima Kursna lista

Berberović: Nova trasa Koridora 5c tjera Srbe iz Mostara

Мостар – Вујадин Берберовић

Mještani južnih mostarskih naselja pobunili su se protiv nove trase Koridora “5c” Mostar jug-Buna, a Srbi povratnici tvrde da bi ta trasa po drugi put dovela do iseljavanja Srba sa ovog područja, jer im uništava plodnu zemlju od koje žive.

Stanovnici Kočina, Carskih vinograda, Blagaja, Ortiješa, Gnojnica, Malog polja, Lakševina, Hodbine i ostalih naselja tvrde da bi auto-put uništio vinograde, voćnjake, te ugrozio tok Bune i Bunice.

Vujadin Berberović, kome bi auto-put uništio vrijedne vinograde i voćnjake koje je mukotrpno podizao nakon povratka u Mostar, kaže da je skoro 80 odsto zemlje koju treba oduzeti za gradnju auto-puta na jugu Mostara u vlasništvu Srba.

“Ovo je iživljavanje! Pogledajte šta rade, bez ikakve potrebe. Nama se sprema novo čišćenje i ne preostaje nam ništa drugo nego da se iselimo. Uništavaju nam svu zemlju od koje živimo”, ističe Berberović za Srnu.

On napominje da su ljudi uložili velika sredstva i ostavili živote na toj zemlji da bi podigli vinograde i voćnjake, te da od toga žive.

“Nakon 18 godina treba ponovo da se selimo odavde. Ovo je veoma teško. Uništiće nam sve. Neko ima namjeru da nas otjera. Upirem prst na državu jer je to državni projekat. Ja nikada neću potpisati da se ovoga odričem. Nema tih para. Mi smo ovdje život ostavili. Moji preci su se bavili vinogradarstvom i živjeli od toga. Ja se u njihovo ime ne mogu odreći toga”, ističe Berberović.

On upozorava da za Srbe u Ortiješu, ako se vlasti odluče za novu dionicu, više života nema.

Berberović pita da li ljudi iz “Auto-cesta” znaju da auto-putevi u susjednoj Hrvatskoj idu iza naseljenih područja, kroz krš, dok se u Hercegovini uništava jedino preostalo obradivo zemljište.

Mještanin Hodbine Ljubo Kajgo kaže da nema ništa osim kuće i zemlje i da u Mostaru više nema gdje ako mu sruše kuću.

Protiv ove trase prije pola godine peticiju je potpisalo više od 3.200 mještana južnih mostarskih naselja. Na peticiju vlast nije odgovorila, kao ni na brojne javne prozivke i apele.

Senad Šarić, koji je radio na ranijim trasama auto-puta kroz Hercegovinu, upozorava na ogromnu štetnost ovoga projekta, te ukazuje da je do sada povlačeno čak 12 trasa, te kako je i ranije postojala ideja o spornoj, ali da su je stručnjaci iz svih oblasti odbacili budući da se pokazala štetnom u svim aspektima.

Profesor arhitekture Adnan Zoranić upozorava da se tvorci ove trase nisu pridržavali smjernica za projektovanje auto-puta, jer je sve iz tog dokumenta srušeno u ovom slučaju.

“Svi aspekti struke su porušeni, od zaštite voda, do zemljišta i svega ostalog, prirodne vrijednosti i kulturno nasljeđe nisu uzeti u obzir, potencijala za poljoprivredu neće biti, ističe Zoranić.

S druge strane, vršilac dužnosti direktora “Auto-cesta” Federacije BiH Adnan Terzić tvrdi da će auto-put dovesti do prosperiteta, te da predstavlja rješenje koje je najjeftinije.

“Sada imamo situaciju da je najmanje moguće uništavanje i poljoprivredenog zemljišta eventualnih objekata na trasi. Svi oni koji budu oštećeni, biće pošteno obeštećeni”, navodi Terzić.

Riječ je o dionici čiji se početak nalazi u mjestu Kočine, te prolazi između Aerodroma Mostar i magistralnog puta “M-17”, mostovima prelazi Bunu i Bunicu i uspinje se prema Hodbini i brdu Kvanj, kroz koji ide kroz istoimeni tunel.

Predmetna poddionica završava se neposredno prije odmorišta Rotimski potok, kojim počinje sljedeća poddionica Buna-Počitelj.

Projekat auto-puta u ovom dijelu do sada se mijenjao dva puta, prvi put jer je ugrožavao staro jezgro Blagaja, a drugi put kada je ucrtan na obroncima okolnih brda, jer je daleko od grada.

Nova trasa treba biti potvrđena amandmanom na Prostorni plan o kome će Dom naroda Parlamenta FBiH odlučivati na idućoj sjednici, a mještani apeluju na delegate da ga ne usvoje.