Vremenska prognoza Stanje na putevima Kursna lista

zakon na čekanju

Država BiH i Federacija BiH nemaju mehanizam za sprečavanje sukoba interesa

Predstavnicki dom parlamentarne skupstine BiH

Direktorica Transparency Internationala BiH Ivana Korajlić pojašnjava kako je tada “predviđena nova, hibridna komisija – jedno politizirano tijelo koje ne može objektivno odlučivati”

Da Bosna i Hercegovina nema više nikakav mehanizam za sprečavanje sukoba interesa, jasno je svima. Svaki pokušaj za uspostavu modela kontrole i kada dođe na dnevni red zakonodavnog tijela – vladajuće stranke obore i odugovlače. Protiv zakona nisu, iako glasaju drugačije. Pokazalo se to na posljednjoj sjednici Zastupničkog doma BiH. Kupuje se vrijeme za rješenje po njihovoj volji, uprkos preporukama evropskih i međunarodnih institucija.

Sukob interesa u bh. institucijama legaliziran je 2013. godine, kada je izmjenom postojećeg zakona oduzeta nadležnost Centralnoj izbornoj komisiji BiH za utvrđivanje sukoba interesa.

Direktorica Transparency Internationala BiH Ivana Korajlić pojašnjava kako je tada “predviđena nova, hibridna komisija – jedno politizirano tijelo koje ne može objektivno odlučivati”.

Objektivnosti i sankcija ne može biti kada kadija i tuži i sudi. Tako je i komisija za provođenje postojećeg zakona prestala raditi kada je 2018. godine na dnevni red došao sukob interesa Dragana Čovića.

Predsjedavajući Komisije za ocjenu sukoba interesa BiH u starom sazivu Jasmin Emrić ističe kako je tad blokiran rad komisije jer jedan član zbog političke odluke nije sudjelovao u njenom radu.

“Sve ono što je CIK BiH radio je nemjerljivo bolje nego što je to radila ova komisija. Meni je bilo čudno zašto se oduzela CIK-u BiH ta nadležnost. Ono što je neprihvatljivo i što pokazuje da političari u našoj državi nemaju demokratskog osjećaja – nigdje nema da oni koji donose zakon i implementiraju ga”, navodi Vehid Šehić, bivši član CIK-a BiH u izjavi za Federalnu televiziju.

Nigdje nema ni da je sporno da zakone predlažu zastupnici u zakonodavnom tijelu. No, većina u državnom parlamentu su sporni predlagači – ipak, kako kažu više vjeruju Vijeću ministara BiH.

Činjenica je da će resorno ministarstvo, na čijem čelu sjedi kadar HDZ-a BiH, pripremiti zakon, po njihovoj volji. Prije osam godina ukinuta je provedba zakona o sukobu interesa i na nivou FBiH. To je dovoljno prostora da stotine nosilaca javnih funkcija bude u sukobu interesa bez odgovornosti, da zapošljavaju i bližu i dalju rodbinu, da svojim firmama i nevladinim organizacijama osiguravaju budžetski novac.

Priprema novog zakona traje već predugo. Kada će u proceduru iz Federalnog ministarstva pravde, na čijem čelu je, kao i na državnom nivou, kadar HDZ-a BiH, odgovaraju:

“Federalno ministarstvo pravde je u proteklom periodu, u okviru vrlo intenzivne saradnje sa Britanskom ambasadom u Bosni i Hercegovini, a uz podršku nekoliko domaćih i stranih pravnih eksperata, radilo na izradi prednacrta zakona o sprečavanju sukoba interesa u organima vlasti FBiH. Ovaj posao je uspješno okončan i predmetni zakon će vrlo brzo biti upućen u daljnju proceduru razmatranja i usvajanja”.

“Zbog nefunkcioniranja vlasti generalno u FBiH vjerovatno ćemo se još načekati”, poručuje Korajlić.

U RS-u postoje i zakon i komisija, ali i tamo ispolitiziran, tvrde u Transparencyju. Tako u Narodnoj skupštini RS-a i dalje sjede direktori javnih preduzeća, uprkos prijavama. Glasine su da bi većinske parlamentarne stranke na nivou BiH mogle ponovo nadležnost vratiti CIK-u BiH. Sada im, očito je, to odgovara.