Vremenska prognoza Stanje na putevima Kursna lista

kolodvorska

Garaža u Sarajevu trebala biti završena prošle godine, niko ne želi preuzeti odgovornost

garaza sarajevo – screenshot BIRN (2)

Vlasti priznaju grešku, ali prebacuju odgovornost za kašnjenje izgradnje garaže u Sarajevu

Izgradnja garaže u ulici Kolodvorska, u blizini Hitne pomoći u Sarajevu, traje skoro godinu dana duže od predviđenog roka, a nadležne institucije ni danas ne mogu garantovati tačan rok završetka ovih radova. Niko ne želi preuzeti odgovornost niti odgovoriti na pitanje o sankcija-ma za propuste i povećanje cijene radova, piše BIRN BiH.

Višnja Zvizdić cijelo ljeto nije mogla otvarati prozor u svome stanu u ulici Zmaja od Bosne jer se nalazi u zgradi prekoputa gradilišta. Gradnja podzemne garaže trebala je biti završena prošle godine, ali se zbog probijanja rokova nelagoda za okolne stanare nastavila tokom cijele 2021. godine. Ona kaže da je prašina koju su podizale mašine onemogućavala da se u stanove pusti svježi zrak.

“Najgore od svega je kad je vjetar – a vrlo često je bio vjetar – onda taj kran hoda, i to je grozno. Mi nemamo ništa protiv ljudi koji rade, ali sama buka, to što su sada jako velike vrućine pa ne možete prozore otvoriti, da ne kažem da ima ovdje ljudi koji su stariji, među kojima sam ja, koja imam 79 godina”, kaže Zvizdić.

Stanari su se žalili nadležnim, ali niko se nije osvrnuo na njih, dodaje ona.

“Kad su krenuli da rade, onda su oni postavili dizalicu, ovaj veliki kran. Mi smo tada pisali peticiju. Međutim, od toga ništa nismo dobili”, kaže Zvizdić.

Kada su u augustu prošle godine počeli radovi, stanarima je objašnjeno da će biti završeni za tri mjeseca, odnosno do novembra 2020. godine. Uskoro su radovi bili prekinuti na nekoliko mjeseci, a onda se na tabli ispred gradilišta pojavio novi rok – juni 2021. godine.

Zvizdić, koja je tokom radnog vijeka imala priliku raditi na gradilištima, kaže kako rok od tri mjeseca nije bio realan. Ona ne vjeruje da će radovi biti završeni u ovoj godini.

“Mislim da će i to biti rok koji će biti probijen”, kaže Zvidić.

Kantonalne i općinske vlasti i javne institucije za nadzor radova, u odgovorima Balkanskoj istraživačkoj mreži Bosne i Hercegovine (BIRN BiH), prebacuju odgovornost i za propuste u planiranju tendera, povećanje cijena i produžetak rokova, te ko će snositi posljedice zbog toga, kao i da li će investitor naplatiti “penale” zbog kašnjenja.

Ugovor o izgradnji podzemne garaže u Kolodvorskoj ulici u Sarajevu, prekoputa zgrade Hitne pomoći, potpisali su Ministarstvo saobraćaja Kantona Sarajevo (KS), Zavod za izgradnju KS-a i firma “Unigradnja”, koja je izvođač radova.

U saopćenju Vlade Kantona Sarajevo iz jula 2020. godine, ministar saobraćaja i jedan od potpisnika ovog dokumenta, Adi Kalem, izgradnju ove podzemne garaže ocjenjuje kao važan strateški projekat.

“Bitno je napomenuti da je zajednička javna nabavka Općine i Kantona doprinijela da ćemo za četiri mjeseca imati nova parking mjesta”, rekao je tada Kalem.

Problem u samom planiranju radova

Kako je navedeno u saopćenju Kantonalne vlade, ukupna vrijednost projekta iznosi oko šest miliona konvertibilnih maraka (KM). Dio od 4,4 miliona KM izdvojio je Kanton Sarajevo, a Općina je ostatak vrijednosti donirala u zemljištu.

Tim novcem trebao je biti riješen problem nedostatka parking mjesta u ovom dijelu Sarajeva. Raniji parking sa 40 mjesta želi se pretvoriti u podzemnu garažu koja će imati 165 mjesta.

Ali radovi koji su povjereni firmi “Unigradnja” od početka su usporeni pa su u Ministarstvu, odnosno u Zavodu, odlučili probleme riješiti sa dva dodatna ugovora. Prvi od 86.000 KM potpisali su u februaru 2021. godine, a drugi od 63.000 KM u junu.

U “Unigradnji” nisu željeli komentarisati kašnjenje u radovima pa su za pitanja usmjerili prema Zavodu za izgradnju.

Kako objašnjava Slobodan Golubović, urednik portala Pratimotendere.ba, dodatni radovi u BiH koriste se češće nego što bi trebalo i nerijetko se zloupotrebljavaju.

“Dodatni radovi su jako česta pojava kod nas, baš zbog ovog lošeg planiranja. E sad, pitanje je da li ugovorni organi svjesno ili nesvjesno, ili zbog neznanja i nekih drugih okolnosti, tako loše planiraju”, kaže on i dodaje da odgovornost leži na onome ko je provodio tender: “Sad imamo dva puta dodatne radove i pitanje je šta su radili ti predstavnici ugovornog organa kada su procjenjivali i planirali nabavku. Dakle, ovo sve potiče od samog planiranja nabavke.”

Belma Barlov, direktorica Zavoda za izgradnju Kantona Sarajevo, kaže kako su se, zbog tehničkih nedorečenosti u pripremi projekta, kao neizbježna nametnula dodatna istraživanja kako bi se zaštitila građevinska jama, što je konceptualno izmijenilo većinski dio projekta.

“Došlo je do pojave podzemnih voda, te je bilo neophodno doprojektiranje drenaže i izmjena hidroizolacije”, objašnjava Barlov.

Da je prekontrolisana projektna dokumentacija i ispoštovano sve ostalo što je tenderom bilo potrebno, tek bi se onda mogao ispoštovati i rok građenja, dodaje Barlov.

“Desilo se izmještanje bitnih instalacija koje su također prolazile kroz lokaciju G3 garaže, zbog čega je bilo neophodno usaglašavanje sa svim javnim preduzećima i dobivanje pripadajućih saglasnosti”, kaže Barlov, dodavši da je pandemija koronavirusa još jedan od razloga za kašnjenje ovog projekta.

Kašnjenje u gradnji podzemne garaže u Sarajevu jedan je u nizu građevinskih projekata u infrastrukturi gdje su značajno probijeni rokovi. Renoviranje tramvajske stanice kasnilo je mjesecima. BIRN BiH je ranije pisao kako rok za završetak radova na renoviranju dijela tramvajskih šina u Sarajevu nije bio jedan od uslova za dobijanje ovog vrijednog tendera. Radovi koji su završeni u dogovorenom roku stvorili su ogromne saobraćajne gužve.

Radovi koji su kasnili s predviđenim rokom u 2018. bili su oni na kružnom toku u naselju Hrasno Brdo, dok je tokom radova u 2019. godini na IX transverzali rok za završetak radova bio prolongiran nekoliko puta.

Prebacivanje krivice s jednih na druge

BIRN BiH je tražio od nadležnih institucija odgovore na pitanja o tome ko je odgovoran za produženje rokova te ko će plaćati “penale” zbog tih produženja. Iz institucija su polovično odgovorili na upite. Na pitanje o odgovornosti niko nije dao konkretan odgovor.

Pomoćnik ministra saobraćaja KS-a Tarik Bašović pojašnjava da ovo ministarstvo i Općina Novo Sarajevo imaju ulogu investitora izgradnje garaže, dok Zavod provodi cijeli projekat. To uključuje provođenje postupka projektovanja garaže, odabir projektanta i izvođača radova, a Zavod je istovremeno radio i nadzor radova, objašnjava Bašović.

On tvrdi da investitori, odnosno Ministarstvo i Općina, nisu imali uticaja na sva događanja prilikom gradnje i da Ministarstvo od Zavoda dobija samo izvještaje.

“Ministarstvu saobraćaja kao investitoru su itekako bitni rokovi, poznati su nam svi razlozi kašnjenja, na koje ne možemo uticati jer nismo direktni učesnici, te za detalje trebate tražiti informaciju od Zavoda za izgradnju”, kaže Bašović.

I dok Ministarstvo usmjerava na Zavod, iz Zavoda kažu da je tokom pandemije koronavirusa došlo do poskupljenja građevinskog materijala, naročito željeza, te je sve dodatne radove trebalo ispregovarati i dogovoriti sa izvođačem radova i sa Ministarstvom saobraćaja KS-a, kao investitorom.

“Troškove dodatnih radova snosi investitor”, kaže Barlov, direktorica Zavoda.

Načelnik Općine Novo Sarajevo Hasan Tanović krivi bivšu općinsku administraciju. U pisanom odgovoru načelnika, podzemna garaža opisuje se kao još jedan u nizu “predizbornih projekata” koje je bilo nemoguće završiti u roku, “što je prethodnoj administraciji sigurno bilo jasno, ali je zbog blizine izbora bilo važno da se pokrenu radovi i pošalje se neka vrsta predizborne poruke građanima”.

Bivši načelnik Novog Sarajeva Nedžad Koldžo kaže kako radovi koji su počeli nekoliko sedmica prije oktobra prošle godine nisu imali veze s lokalnim izborima koji su se tada održavali.

Radi se o strateškom projektu Općine Novo Sarajevo rađenom u saradnji s kantonalnim vlastima i Zavodom, kaže on.

“Dvije institucije su zajednički gradile nešto da bi se ostvario neki javni interes, ali tehnološki, tehnički, očito taj načelnik uopšte ne zna o čemu se radi, niti je upoznat niti se uopšte razumije u to, jer potpuno je jasno, a to možete pitati Zavod za izgradnju, koji je i birao izvođača i radio projektnu dokumentaciju”, smatra Koldžo.

Ali sadašnje općinske vlasti u svom odgovoru navode kako od samog početka nije bilo jasno definisano šta je čija uloga i koja je tačna hronologija izvođenja radova, te da zbog hitnosti i ubrzanog ulaska u projekat nije urađeno dovoljno priprema.

“Teško je bilo koga u ovom momentu okriviti i uprti prstom kako bi se identifikovao glavni krivac za prolongiranje i probijanje rokova. Jednostavnije je reći – ‘tadašnja politika’ je uzela prevelik zalogaj vjerujući da će to biti moguće riješiti u kratkom vremenskom periodu, međutim situacija na terenu nije dozvolila da se stvari odvijaju onako kako je planirano”, navodi se u odgovoru.

Kovačević odgovornost vidi i u pristupu Zavoda.

“Nažalost, moramo generalno kazati, Zavod za izgradnju grada nije ovdje odgovorio svom zadatku, i u pogledu projekta i u pogledu nadzora i svega, (…) kad je u pitanju, prije svega, podzemna instalacija, ovdje su vrlo loši katastri, investitori ne dostavljaju katastarsku podlogu za urađene projekte”, navodi on.

Međusobno neslaganje je dovelo do kašnjenja, a danas svi prebacuju krivicu, smatra Kovačević.

“Niko od ovih ljudi nema namjeru da unaprijed ide u grešku, ali je činjenica jedna, nedostatak preciznosti, nedostatak znanja. Da budemo jasni, na određenom lokalitetu, ako vi nešto hoćete raditi u ovom gradu, vi morate imati instrumente, sredstva, rendgenski snimak šta se nalazi ispod, da znate unaprijed. Ovo što se dosad, ovo što se rok produžio, (…) godinu dana se lutalo”, kaže on i dodaje kako Općina Novo Sarajevo također snosi odgovornost jer se garaža nalazi u ovoj općini.

“Da izvrši pritisak na sve, jer vrlo je deplasirajuće, da ne kažem i drugo, pogubno, da mi u prepucavanju nivoa vlasti, ili političkom ili stranačkom, svaljujemo jedni na druge”, kaže Kovačević.

Danijela Dugandžić, aktivistkinja iz Udruženja za kulturu i umjetnost “Crvena”, koje prati neregularnosti u infrastrukturnim projektima u Sarajevu, kaže kako su građani ostali bez informacije ko je odgovoran za dosadašnje kašnjenje, kao i ko će odgovarati za sva buduća kašnjenja.

“Najbolje bi bilo da se plaćaju neki ‘penali’. Što duže gradnja traje, više ima troškova, to znamo”, kaže Dugandžić.

Upravljanje i urbano planiranje u Sarajevu se nalazi u onome što ona smatra “sivom zonom”, u kojoj se ne zna ko je odgovoran za šta i kako procedure funkcionišu. Uza sve to, građani nemaju dovoljno informacija o projektima koji se događaju u Sarajevu.

“Nije niko ni građane Kolodvorske, stanovnike, obavijestio o tome ko je odgovoran, kad će se radovi završiti. Opštine bi trebale biti transparentnije, jer ipak to je naš zajednički novac, kako se on troši mi bismo trebali da znamo”, kaže Dugandžić.

Iz institucija su za BIRN BiH kazali kako nakon nastavka radova očekuju da će garaža biti završena do kraja jeseni 2021. godine.