Vremenska prognoza Stanje na putevima Kursna lista

Prodanović: BiH je mjesto u EU, reforme imaju podršku i Sarajeva i Banje Luke

BiH

Lazar Prodanović (1)

Otvaranje prvih poglavlja u pregovorima između Republike Srbije i Evropske unije (EU) i novih poglavlja između Republike Turske i Evropske unije su odlične vijesti i za Srbiju i Tursku, rekao je u intervjuu za Anadolu Agency (AA) Lazar Prodanović, zastupnik u Predstavničkom domu Parlamentarne skupštine Bosne i Hercegovine iz bh. entiteta Republika Srpska.

“To je jasna poruka da su vlade Srbije i Turske opredijeljene u smislu integrativnih i reformskih procesa. Smatram da je otvaranje poglavlja jako značajna zasluga vlada ove dvije zemlje. To je istovremeno poruka za Bosnu i Hercegovinu (BiH) da ne treba da budemo na začelju u procesu evropskih integracija. Ono što smatram jeste da Srbija kao jedan od tri važna susjeda Bosne i Hercegovine šalje jasnu poruku za stabilizaciju ukupnih prilika na prostoru Zapadnog Balkana. Otvaranje poglavlja 35 ukazuje na značaj i opredijeljenost kao i finansijske discipline”, ocijenio je Prodanović koji je u prošlom sazivu Parlamentarne skupštine BiH bio i član Zajedničke komisije za evropske integracije.

Ključne obaveze BiH

Prodanović ocjenjuje da je za BIH 11. decembra stigla dobra vijest iz Bruxellesa kada su ključne političke i državne ličnosti iz BiH jasno izrazile opredjeljenje da će u najkraćem roku, za mjesec – dva podnijeti kredibilnu aplikaciju za članstvo i sticanje statusa kandidata BiH u EU.

“To je dobra poruka i smatram da u tom smislu i pozicija i opozicija imamo odgovornost da ovaj proces konačno krene sa mrtve tačke. Ovdje bi bilo od izuzetnog značaja ispuniti ove uslove koji predstoje, a to je mehanizam koordinacije za koji se nadam da je postignuta saglasnost i da će se dogovoriti pitanje tradicionalne trgovine sa Hrvatskom, odnosno EU u smislu aneksa na Sporazum o stabilizaciji i pridruživanju (SSP). Istovremeno bilo bi jako značajno ispuniti i druge obaveze koje nam na tom putu predstoje. Ključno pitanje svega ovoga je i poboljšanje ekonomije koja u BiH ima značajne pomake u pozitivnom smislu”, ocijenio je Prodanović

On smatra kako bi istovremeno poboljšanje ekonomsko-socijalne situacije i ispunjavanje reformske agende na svim nivoima vlasti u BiH stvorilo stabilniju situaciju za političke pregovore u daljim procesima integracija.

“Jasno je potpuno opredjeljenje Bruxellesa nakon britansko-njemačke inicijative da je BiH mjesto u Evropskoj uniji i da ovi procesi ne mogu imati zastoj. Samo opredjeljenje za favorizovanje ključnih pitanja ekonomsko-socijalnog statusa i stabilizacije političkih prilika u BiH daje jasnu poruku da su ovog puta i EU i SAD opredijeljeni za evropski napredak BiH”, smatra Prodanović.

Reforme uz podršku pozicije i opozicije

On ocjenjuje kako će u BiH na svim nivoima biti političke volje za provedbu reformskog procesa koji se nalazi pred BiH.

“Opredjeljenost vlasti i u Sarajevu i opredjeljenje entitetskih vlada je jasno u tom smislu da se poštujući ustavnu strukturu BiH dođe do kompromisnih rješenja koja će rezultirati bržim putem BiH ka članstvu u EU. Smatram da smo izgubili značajan dio godina iz prethodnog perioda, prije svega ponekada uslovljavanjem rješavanja političkih pitanja, dok je ekonomija bila u zastoju, dok su problemi sa korupcijom i problemi koji su prisutni u BiH na neki način bili više manifestovani. Ovog puta smatram da će biti veći stepen spremnosti da se obaveze koje nam predstoje i riješe”, naveo je Prodanović.

Zaključio je kako “ne treba da mislimo da imamo dosta vremena za rješavanje obaveza, ukazujući prije svega na implementaciju presude Evropskog suda za ljudska prava koja se odnosi na slučaj Sejdić-Finci, Zornić i drugi”.

“Smatram da bi to trebalo rješiti prije nego što je to definirano izjavom političkih lidera, nakon njene verifikacije u Predsjedništvu BiH. Ne treba čekati 2017. godinu. Trebalo bi u tom smislu učiniti više da se ova presuda implementira, odnosno da se pristupi amandmanima na Ustav BiH kako bi se omogućilo kandidiranje svima u skladu i sa ranijim dogovorima kada smo bili blizu rješenja tog pitanja. Treba učiniti sve kako bi se što prije izmijenio Ustav BiH kako ne bismo imali problema ni sa Vijećem Evrope ni sa EU”, zaključio je Prodanović.

Kada je u pitanju implementacija presude Evropskog suda za ljudska prava u slučaju “Sejdić – Finci” Prodanović je naglasio kako je stav svih političkih partija iz RS-a jasan: da se iz FBiH biraju dva, a iz RS-a jedan član Predsjedništva BiH, te da pored imena nije uslov nacionalna odrednica.

“Dakle, svi bi se mogli kandidovati, a ograničilo bi se da u Predsjedništvu BiH ne može biti više od po jednog pripadnika konstitutivnih naroda i ostalih. To je dakle ključno pitanje, i direktan izbor članova Predsjedništva BiH. Sličan odnos u smislu izbora članova je i za Dom naroda Parlamentarne skupštine BiH. U Dom naroda Parlamentarne skupštine BiH birao bi se jedan dodatni delegat iz RS-a i iz FBiH dva dodatna po smislu reformskog ustava. Mislim da je to moguće riješiti. Uvjeren sam da je moguće riješiti presudu Sejdić- Finci prije nego što se budu održali opšti izbori u BiH 2018. godine”, naglasio je Prodanović.

Za razliku od evropskih integracija predstavnici iz bh. entiteta Republike Srpske u Parlamentarnoj skupštini BiH kada se radi o NATO-u, navodi Prodanović, imaju drugačiji stav.

“SNSD i političari iz RS-a imaju rezervu kada je u pitanju članstvo BiH u NATO-u. Ali, ne treba zaboraviti da je reforma Oružanih snaga BiH podrazumijevala dva segmenta: jedan i to su svi politički lideri iz RS-a potpisali, a to je uvođenje profesionalne vojske i profesionalnih Oružanih snaga BiH, dakle profesionalizaciju Oružanih snaga te standardizaciju po pravilima NATO-a. Mi sada imamo situaciju koja je u određenom smislu zastoj zbog različitih pogleda kada se radi o knjiženju, odnosno donošenje zakona o knjiženju perspektivne vojne imovine. Naš stav je da ovo pitanje treba rješavati zajedno sa državnom imovinom i da treba ispunjavati obaveze”, ocijenio je Prodanović.

Eliminisati bilo kakve oblike političke korupcije

Naglasio je da kada bude došlo vrijeme u smislu kada se ispune svi uslovi treba provesti procese knjiženja. Dakle, naglasio je Prodanović, potrebni su “nam profesionalne OS BiH koje racionalno troše budžetska sredstva”.

“Naš stav je također, da se smanji broj pripadnika OS BiH. Ali, to je procedura u tom smislu koja tretira pitanje zakona i podzakonskih akata. Naša želja je da bi najbolji za BiH bio neutralni stav u smislu potpunog distanciranja od bilo kakvih blokovskih podjela. Ali, evidentno je da svaki ovaj stav mora dobiti podršku u skladu sa zakonima BiH, poslovnikom i Ustavom BiH”, rekao je Prodanović.

Naglasio je da “ne treba izgubiti iz vida da je za BiH najvažnije imati profesionalne, efikasne OS BiH koje će služiti u slučaju elementarnih nepogoda u BiH, koje će služiti u međunarodnim misijama i u tom smislu treba ispunjavati standarde”.

“A, kada dođe vrijeme za to mi se zalažemo da bi ovo pitanje trebalo riješiti referendumski, odnosno izjašnjavanjem građana o pristupanju BiH NATO-u. Ali, imamo vremena za to. Ne treba gubiti vrijeme u zastojima u reformi Oružanih snaga BIH, jer to je interes svih u BiH”, zaključio je Prodanović.

Prodanović koji je član Interresorne radne grupe za izmjene Izbornog zakona BiH navodi da bi u okviru aktuelne izmjene i dopune izbornog zakonodavstva “ključno bilo eliminisati bilo kakve oblike političke korupcije ili zloupotrebe izbornog zakonodavstva u smislu da izbor predstavnika zakonodavne vlasti mora biti volja građana, a ne želja biračkih odbora poslije 19 sati, odnosno poslije zatvaranja biračkih mjesta”.

“Smatramo da bi za stabilizaciju stanja u BiH trebali imati konsenzus o pitanju (ne)održavanja lokalnih izbora u BiH 2016. godine. Evidentno je da smo umorni od čestih izbornih procesa, te da učestali izborni procesi nisu doprinjeli stanju demokratizacije. Naprotiv zaustavljali su reformske procese na svim nivoima vlasti u BIH. Treba ozbiljno razmišljati o mogućem spajanju lokalnih i opštih izbora da bi se oni održavali u jednoj godini i unutar tri do šest mjeseci te godine kako bi izabrani zvaničnici iz zakonodavne i izvršne vlasti imali mogućnost da provode jasne reformske procese”, naveo je Prodanović.

Ocijenio je kako “sada vezano za lokalne izbore iduže godine imamo problema jer postoje neka pitanja koja su ustavne materije konkretno kada su u pitanju izbori u FBiH”. Prodanović navodi da Ustav FBiH jasno kaže da mandat traje četiri godine, dok u RS-u o tome govori Zakon o lokalnoj samupravi, upravi i teritorijalnoj organizaciji.

“Ovdje bi bio važan konsenzus svih političkih faktora i u Interresornoj radnoj grupi kako bi se donijela eventualno odluka o njihovom pomjeranju ili skraćivanju na period od dvije godine do spajanja sa opštim izborima. Ako se postigne saglasnost u narednim danima na radnom sastanaku Interresorne radne grupe u Konjicu, mi smo spremni da o tome razgovaramo. No, za SNSD je sasvim jasno: spremni smo svakog momenta na izbore. Dakle, nama apsolutno odgovara da izbori budu iduće godine”, naveo je Prodanović.

Podizanje izbornog praga

Kao predstavnik SNSD-a u Interresornoj radnoj grupi za izmjene Izbornog zakona BiH navodi da je stav te političke partije da je potrebno kada su u pitanju lokalni izbori povećati cenzus, odnosno izborni prag sa tri na pet posto, ali jednako tako i na opštem nivou.

“To bi bitno ukrupnilo političku scenu prije svega na lokalnim nivoima gdje je sada fragmentiran. Tako imamo da primjerice među 25 odbornika u lokalnim skupštinama ima po 13 do 14 predstavnika političkih partija. To stvara nestabilne većine koje teško funkcionišu. U ovom smislu ne bi bio niko oštećen. Često se navodi kontraargument da bi predstavnici političkih partija koje imaju sjedište u Banjaluci, odnosno u RS-u izgubili jedan broj mjesta u lokalnim skupštinama opština u FBiH i obrnuto. Ali, smatram da je zakonski sasvim legitimno da se stvaraju koalicije. Stvaranjem koalicija imamo prethodno pozitivna iskustva kao što je recimo bošnjačkih političkih partija sa sjedištem u Sarajevu, koje su stvaranjem koalicija postigle odličan izborni rezultat i za Predstavnički dom Parlamentarne skupštine BiH i za Narodnu skupštinu RS-a na posljednjim opštim izborima”, ocjena je Prodanovića.

Istakao je kako je potrebno poboljšati rad biračkih odbora i pojačati sankcije u smislu eventualnih zloupotreba kada je u pitanju izborni proces. Potrebno je, navodi Prodanović, raditi više na edukaciji članova biračkih odbora.

“Potrebno je pojednostaviti glasačke listiće. Moguće rješenje je da preferencijalni glasovi ne bi bili za jednog ili više ili sve sa liste, već možda samo za jednog kandidata. Potrebno je pojednostaviti glasački listić i skratiti vrijeme od održavanja izbora do konačnog objavljivanja, odnosno verifikacije izbornih rezultata kako bi se brzo formirale lokalne skupštine”, stav je člana Interresorne radne grupe za izmjene Izbornog zakona BiH.

Lokalni izbori nepotpuni bez Grada Mostara

Prodanović smatra da je ključni problem za lokalne izbore implementacija presude Ustavnog suda BiH koji se odnosi na Grad Mostar.

“U tom smislu očekivati izbore naredne godine u BiH, odnosno održati izbore u skladu sa Izbornim zakonom podrazumjeva implementaciju te presude. Vrlo je važno da uslijedi izmjena Statuta Grada Mostara. Ovdje je važno da ključni politički akteri u Gradu Mostaru, HDZ BiH i SDA dođu do konstruktivnog rješenja koja mogu biti prihvatljiva za sve kako bi se u parlamentarnoj proceduri ovo moglo implementirati kada je u pitanju Izborni zakon BiH i također, osigurati kvalifikovanu većinu u Gradskom vijeću u smislu izmjena Statuta Grada Mostara”, cijeni Prodanović.

U tom smislu bi HDZ BiH i SDA morali to imati u vidu kada su u pitanju predstojeći lokalni izbori u BiH.

“Bilo bi teško očekivati održavanje lokalnih izbora u BiH 2016. godine, a da se ne implementira presuda Ustavnog suda BiH imajući u vidu da u Gradu Mostaru izbori nisu bili od 2008. godine. To bi stvorilo vakuum u određenom smislu. Nadam se da vrlo konstruktivno ove dvije političke partije rade na ovim pitanjima. Mi smo spremni da budemo i kao članovi Interresorne radne grupe konstruktivni da se dođe do rješenja ovog problema koji podrazumijeva održavanje lokalnih izbora i u Gradu Mostaru”, naglasio je u intervjuu za Anadolu Agency Lazar Prodanović, zastupnik u Predstavničkom domu Parlamentarne skupštine Bosne i Hercegovine iz bh. entiteta Republika Srpska.