Vremenska prognoza Stanje na putevima Kursna lista

Česi od Nijemaca uče kako zatvoriti rudnike

rudnik

Sjeveroistoku Češke predstoji bolan i dugotrajan proces strukturnih promjena. Slično onomu kroz koji već desetljećima prolazi najveći europski konglomerat, nekadašnja kovnica Njemačke Ruhrska oblast. Ivo Vondrak, predsjednik regije Moravsko-šleski kraj s povelikom delegacijom je nedavno boravio na zapadu Njemačke, piše DW.

Nedostaje socijalna komponenta

„Ono što smo tamo vidjeli je vrlo inspirirajuće i mislim da bi mnogo toga mogli primijeniti i kod nas”, rekao je Vondrak nakon povratka iz Ruhrske oblasti. Zatvaranjem rudnika Paskov, oko 15 kilometara od Ostrave, krajem ožujka je oko 1000 rudara ostalo bez posla. Zatvaranje daljnjih okana slijedi. Domaći ugljen je već odavno nerentabilan čak i kada država pomogne subvencijama. No usprkos mnogim sličnostima s Njemačkom postoje mnoge razlike. „Ljuti me da se kod nas vrlo rijetko toliko pozornosti daje socijalnoj dimenziji problema kao što je to slučaj s njemačkim rudnicima”, kaže Vondrak. Velika većina od oko 11.000 rudara u Ruhrskoj oblasti je ušlo u socijalne programe kroz koje su mnogi pronašli nova zaposlenja. Iako je za veliku većinu, s obzirom da je rudarsko zanimanje bilo vrlo cijenjeno i dobro plaćeno, izlazak iz rudnika je u pravilu značio i manja primanja, socijalno rješenje za rudare iz Ruhrske oblasti se smatra uspješnim projektom.

Nova industrijska revolucija

Kao pozitivni faktor češki rudari vide činjenicu da se zatvaranje rudnika odvija u razdoblju povoljnog gospodarskog kretanja u Češkoj. Samo u toj regiji je trenutno otvoreno oko 1000 radnih mjesta. Vondrak i njegovi kolege budućnost vide u poticajima u tzv. industriju 4.0. Planira se suradnja s lokalnim tehničkim sveučilištima kako bi se stvorila stručna baza za razvoj industrije u sektoru mehatronike ili biomedicine.

„Naš najveći izazov je spojiti iskustva tradicionalne industrije s novim granama”, zaključio je Vondrak. Njemačka Ruhrska oblast u međuvremenu prolazi kroz još jednu malu revoluciju. Nakon što su iz tog dijela Njemačke povukli veliki pogoni Opela i Nokije sada se ovaj dio Njemačke pretvara u logističko središte kontinenta. No usprkos svemu Ruhrska oblast još uvijek spada u gospodarski problematične dijelove Njemačke sa stopama nezaposlenosti dvostruko višim nego u ostatku zemlje. Slična situacija je i u oblasti Moravsko-šleskog kraja koja je nekad cvjetala zbog teške industrije koja se sada pokazuje kao teret.