Globus

Popis "nepodobnih" novinara

Napad i na novinare Deutsche Wellea u Turskoj

10/07/2019

Ne napadaju se samo ti mediji, nego se poimence spominju i njihovi suradnici, objavljuju se i životopisi i netačni navodi o njima koji su očito tek površno pokupljeni preko interneta

Organizacija bliska turskoj vladi, „Zaklada za političko, ekonomsko i socijalno istraživanje” iz Ankare, objavila je studiju naslovljenu „Raširenost međunarodnih medijskih organizacija u Turskoj”. Osobito se bavi Deutsche Welleom i njegovim programom na turskom, isto takvim programom BBC-a, Voice of America, Sputnikom Turska i Euronewsom i želi pokazati kakvu sliku Turske daju ti mediji, piše Deutsche Welle.

Analiza oštro napada te medije i kako su oni izvještavali o određenim zbivanjima u proteklim godinama. Samo Deutsche Welleu je posvećeno tridesetak stranica studije i tu se analizira kako su svi ti mediji izvještavali o pokušaju puča u Turskoj 2016., o turskoj borbi protiv zabranjene kurdske stranke PKK, o novoj zračnoj luci Istanbula, o ekonomskoj krizi i ofenzivi turske vojske na sjeveru Sirije. „Naučna” studija više izgleda kao spis optužnice protiv međunarodnih medija.

Popis “nepodobnih” novinara

Ne napadaju se samo ti mediji, nego se poimence spominju i njihovi suradnici, objavljuju se i životopisi i netačni navodi o njima koji su očito tek površno pokupljeni preko interneta. Tako je napadnuto i 15 suradnika Deutsche Wellea gdje se objavljuju i njihove poruke preko Twittera, a poruka koja bi eventualno mogla biti i stajalište opozicije onda i „dokaz” kako je čitav taj medij pristran i na strani turske opozicije. Jer te poruke pokazuju kojeg su „ideološkog usmjerenja ti novinari”.

„Naučnici” turske zaklade također ne mogu vjerovati da novinari mogu željeti čuti stav opozicionih političara, nego im je to dokaz da su i novinari njihovi sljedbenici. I ako se piše o sve lošijem ekonomskom stanju u Turskoj, to je „dokaz” kako se napada vladu te zemlje, dok činjenice i brojke tu nisu važne.

Zaključak je da su ti novinari pet međunarodnih medija već iz svojih uvjerenja „jednostrani i pristrano izvještavaju” o politici Turske. Uvijek iznova ih se optužuje za bliskost stranci HDP, što je za islamsko-konzervativne krugove u Turskoj teška optužba obzirom da se ta pro-kurdska stranka smatra političkim krilom zabranjenog PKK-a.

Ako se nekom od tih novinara nešto dogodi…

Glasnogovornik Deutsche Wellea Christoph Jumpelt odgovara: „Naravno da međunarodni medij kao što je DW mora živjeti i s kritikama. Ali ovo što je objavljeno pod krinkom naučne studije je pokušaj da se ocrni naše novinare i izloži ih na stup srama. To se ne može prihvatiti. Mi odbijamo navedene optužbe i DW će naravno i dalje objavljivati sadržajna i objektivna izvješća o razvoju u Turskoj.”

I turske udruge novinara su zaprepaštene „analizom” ove zaklade. Osobito ih zabrinjava što se tu ciljano napadaju novinari: „Taj špijunski izvještaj je crna mrlja u našoj historiji”, smatra Udruga novinara Çağdaş Gazeteciler Derneği. „Ako se sad nešto dogodi nekom od tih novinara, onda je to odgovornost zaklade SETA”, smatra i udruga sindikata DISK. Slično misli i međunarodna organizacija Reporteri bez granica: „Zakladi SETA mora biti jasno da je odgovorna ako sad uslijedi napad na kolege koji su tu spomenuti. Naša je zadaća biti solidarni sa svim kolegama koje se sad u ovom izvješću postavlja kao mete napada.”

I konzervativni list naklonjen vladi Yeni Safak je reagirao na ovo izvješće, a urednik online izdanja tog lista Ersin Çelik ga naziva „uznemirujućim”. Ono mora biti povučeno, a i ta zaklada se mora ispričati za ovaj napad.

Direktor SETA Ismail Caglar ne vidi u toj „analizi” ništa sporno: „Ako sadrži greške, rado ćemo se izvinuti. Ali kritike koje čujemo su čisto ideološke prirode, tako da niti ne obraćamo pozornost na te kritike.” Caglar tvrdi kako je studija ispravna jer se zasniva na javnim i svima dostupnim informacijama.

Komentari

Leave a Reply

Vaša email adresa neće biti objavljivana.