ministar komunikacija i transporta

Vojin Mitrović: Koridor 5c i autoput Sarajevo – Beograd ključni za razvoj

Vojin Mitrović

Ministar komunikacija i transporta Vojin Mitrović je u intervjuu za Anadolu Agency rekao da nije zadovoljan dinamikom izgradnje Koridora 5c navodeći da su to uzrokovali težak teren i komplikovane procedure

Vojin Mitrović, ministar komunikacija i transporta Bosne i Hercegovine izjavio je u intervjuu za Anadolu Agency (AA) da su trenutno dva najvažnija projekta za građane BiH, ali i regiona, izgradnja Koridora 5c i autoputa Sarajevo – Beograd.

“To su dva najbitnija projekta koja su izuzetno bitna za građane i BiH i Srbije i za kompletan region. Povezivanje, skraćivanje tih puteva, ubrzavanje transporta kako robe, tako i putnika, smanjenje troškova, sigurno da su ključni faktori za razvoj jedne regije ili jedne države kao što je to Bosna i Hercegovina, Republika Srpska i Federacija BiH”, rekao je Mitrović.

Mitrović je u obišao gradilište mosta između BiH i Hrvatske na Savi kod Gradiške, koji bi trebalo da bude završen sljedeće godine, navodeći da je izuzetno zadovoljan dinamikom izgradnje.

Govoreći o projektu autoputa Sarajevo – Beograd Mitrović je rekao da dio koji prolazi kroz entitet Republika Srpska praktično podijeljen u tri faze – dio koji ide od Rače do Bijeljine, zatim od Bijeljine do Brčkog, gdje je i dio koji prolazi kroz Brčko distrikt, a zatim dio od Brčkog do Vukosavlja.

“Međutim ono što u ovom trenutku nije definisano to je pitanje povezivanja autoputa sa Tuzlom i dalje sa Sarajevom. U Federaciji BiH postoje različite ideje još uvijek se nije došlo do rješenja na koji način i da li povezivati od Brčkog Tuzlu, zatim izlaziti dole na Žepče odnosno na Koridor 5c ili povezivati od Brčkog Tuzlu, izlaziti na Koridor 5c kod Doboja ili treća varijanta povezati samo Tuzlu sa autoputem koji ide od Rače prema Vukosavlju. Tako da su to stvari koje su ostale na neki način nedefinisane i u ovom trenutku zavise od stava FBiH jer to je ipak nadležnost autoputeva u nadležnosti entiteta”, kazao je Mitrović.

Govoreći o finansiranju izgradnje on je objasnio da je raspisan tender za autoput koji se sastoji od tri lota od Rače do Vukosavlja, kojim je predviđeno i finansiranje, projektovanje i izgradnja samog autoputa.

Na sastanku sa direktorom Autoputeva RS-a Dušanom Topićem, Mitrović se informisao da postoji desetak ponuda i da se radi analiza, predkvalifikacija i eliminacija određenih ponuđača.

“U svakom slučaju biće prihvaćene one varijante koje obuhvataju sve tri dijela, a to je finansiranje, projektovanje i sama izgradnja autoputa”, kazao je on.

Na pitanje koliko bi mogla koštati i izgradnja i kada bi mogla biti završena Mitrović je odgovorio: “Vrijednost ovog dijela autoputa od Rače do Vukosavlja je negdje oko 1.250.000.000 – 1.300.000.000 KM i to bi moglo biti završeno negdje 2025. godine”.

“Imamo ostale etape, Koridor 5c pošto se taj dio autoputa priključuje na Koridor 5c ali isto tako u tom periodu će i ovaj dio autoputa biti završen to je dio autoputa od Odžaka do Johovca, to je nekih 30 ili 35 kilometara, zatim imamo Johovac – Rudanka i tunel Putnikovo brdo tako da do 2025. godine je realno očekivati da taj dio Koridora 5c, od Svilaja do Odžaka je završena i od Odžaka do granice da FBiH bude završen i spojen sa autoputem 9. januar odnosno Doboj-Banjaluka”, rekao je Mitrović.

Odgovarajući na pitanje da li je zadovoljan dinamikom izgradnje Koridora 5c i da li postoji mogućnost za ubrzanje procedura ministar komunikacija i transporta BiH je rekao da nije zadovoljan.

“Moram naglasiti u ovom trenutku da je to nadležnost entiteta odnosno FBiH i jedan od velikih problema je i taj što sam teren na kome se gradi ovaj Koridor 5c izuzetno težak i izuzetno zahtjevan. Sa druge strane imamo Koridor 5c koji je podijeljen na desetine i desetine lotova, što u svakom slučaju otežava provođenje određenih procedura, sistem javnih nabavki je zaista komplikovan tako da je i to jedan od razloga zašto se ovoliko kasni”, rekao je Mitrović.

O najavi pomoći Evropske unije infrastrukturnom povezivanju kroz razne projekte Mitrović kaže da “sigurno postoji mogućnost Bosne i Hercegovine, ovim paketom od devet milijardi koji je predviđen za Zapadni Balkan i BiH je kandidovala određene projekte tako da postoji mogućnost dobijanja određenog dijela sredstava iz tog fonda”.

“Mislim da institucije i BiH i entiteta sigurno rade maksimalno na mogućnosti obezbjeđenja sredstava od sredstava Evropske unije”, istakao je Mitrović.

Govoreći o situaciji u BiH, odnosno o zaostajanju za zemljama regiona u izgradnji autoputeva Mitrović je rekao da postoji zaista više uzroka zašto se to tako odugovlači odnosno zašto to toliko dugo traje.

“Prije svega i na početku smo rekli da je ova trasa izuzetno zahtjevna i težak je teren zbog planinskog dijela koji zahtjeva izgradnju većeg broja objekata. S druge strane kada uključite i politiku, kako na nivou BiH, tako i na nivou entiteta, zatim sistem javnih nabavki, problem sa obezbjeđenjem finansijskih sredstava, sve su to faktori koji objektivno utiču na ovo kašnjenje”, kaže Mitrović.

Prema njegovim riječima povećanje akciza na gorivo dalo je doprinos izgradnji, ali ne u tolikoj mjeri da bi drastično ubrzalo sam postupak izgradnje i rješavanje ovih problema.

“Ovi projekti su milijarde i milijarde sredstava koje je potrebno uložiti tako da na taj način sigurno nećemo riješiti problem izgradnje koridora 5C ili autoputeva u BiH. Prije svega imamo iz tog dijela i održavanje i izgradnju novih trasa”, rekao je ministar komunikacija i transporta BiH.