BiH

Preokret u aferi "Respiratori"

Enes Memić tvrdi da mu je Sanita Alagić priznala da je lažirala dokument za Vladu FBiH

08/12/2021

Ovakav razvoj situacije i navodno “priznanje” Sanite Alagić najviše odgovara premijeru FBiH Fadilu Novaliću i njegovoj odbrani, jer barem u ovom trenutku, ukoliko neka dodatna istraga ne bi pokazala drugačije, skidaju odgovornost s Novalića i njegovih saradnika da je Informacija mijenjana u njihovoj režiji

Enes Memić koji odlukom Vlade FBiH od decembra prošle godine obavlja poslove iz nadležnosti direktora Federalne uprave Civilne zaštite danas je pred Sudom BiH svjedočio na ročištu u predmetu koji se vodi protiv optuženih za nabavku 100 respiratora ACM812 A, plaćenih oko 10,5 miliona KM iz budžeta FBiH.

Memić je do prošle godine bio i sekretar Federalnog štaba Civilne zaštite, a ujedno je i šef Sektora za zaštitu i spašavanje u FUCZ-e.

PIŠE: SEMIRA DEGIRMENDŽIĆ

Burno je bilo u sudnici tokom Memićevog svjedočenja. Prije svega zbog toga jer je Memić u više navrata izbjegavao da konkretno odgovori na veoma jasna pitanja tužitelja Tužilaštva BiH Mirze Hukeljića, a većina njegovih odgovora, poput mnogih drugih svjedoka u ovom predmetu svodila se na to da “se ne sjeća” ili “ne zna”.

KAKO JE MEMIĆ PROVEO ISTRAGU U FUCZ-U

No, najzanimljivija je bila Memićeva izjava da mu je Sanita Alagić, pomoćnica direktora za finansije u FUCZ-u koja je također svjedočila u ovom predmetu priznala da je ona u Informaciji Federalnog štaba Civilne zaštite o aktivnostima koje je to tijelo provelo na suzbijanju i prevenciji širenja koronavirusa od 23. marta do 3. aprila, dodala rečenicu u kojoj stoji “Dana 03. 04. zaključen je ugovor o kupovini 100 respiratora.“

Sanita Alagić

Međutim, veoma je zanimljivo kako je Memić došao do ovog saznanja i u kojem dijelu svjedočenja ga je izrekao. Naime, kako se danas moglo čuti u sudnici advokatica Vasvija Vidović, inače braniteljica prvooptuženog u ovom predmetu Fadila Novalića nedavno je poslala zahtjev Memiću kao v.d. direktora FUCZ-a, da joj pošalje ovjerene kopije originalne Informacije o aktivnostima FŠCZ-e za period od 23. marta do 3. aprila 2020. godine, a koja je upućena Vladi FBiH.

Podsjećamo, Vlada FBiH je tu informaciju primila k znanju na sjednici 9. aprila prošle godine.

Memić je advokatici Vidović poslao ovjerenu kopiju Informacije, u kojoj između ostalog stoji rečenica da je “3. aprila prošle godine zaključen ugovor o kupovini 100 respiratora.”

Inače, ranije je advokatica Jelke Milićević, ministrice finansija FBiH i komandantice FŠCZ otkrila da u informaciji koja je razmatrana na sjednici Štaba nije bilo rečenice u kojoj se Vlada FBiH informiše već 9. aprila prošle godine da je potpisan ugovor za nabavku respiratora.

Jelka Milićević

Danas je Enes Memić potvrdio da u arhivi FŠCZ stoji informacija u kojoj nema te rečenice, te je kao što smo već napisali rekao da mu je čak Sanita Alagić priznala da je ona dodala tu rečenicu, odnosno da je faktički “frizirala” zvanični dokument.

Memić je rekao da je on motiviran ranijim napisima u medijima da eventualno postoji informacija sa i bez ove sporne rečenice proveo svojevrsnu “malu istragu” u FUCZ-u nakon čega je uslijedilo priznanje Alagić da ona stoji iza promjene sadržaja ovog dokumenta.

Zanimljivo je da je Sanita Alagić svjedočeći nedavno pred Sudom BiH, iako pod zakletvom, govorila potpuno drugačije. Ona je tvrdila da ona jeste autor informacije koja je otišla prema Vladi FBiH, a u kojoj stoji i rečenica o potpisivanju ugovora za nabavku 100 respiratora, ali je kategorički odbijala da bi moglo biti govora o bilo kakvom falsifikatu, a što sad Memić tvrdi da mu je ona sama priznala.

To znači da je Sanita Alagić lagala pred Sudom BiH što je krivično djelo.

S druge strane ovakav razvoj situacije i navodno “priznanje” Sanite Alagić najviše odgovara premijeru FBiH Fadilu Novaliću i njegovoj odbrani, jer barem u ovom trenutku, ukoliko neka dodatna istraga ne bi pokazala drugačije, skidaju odgovornost s Novalića i njegovih saradnika da je Informacija mijenjana u njihovoj režiji.

Također, ovo pomaže Novaliću i na način da ukoliko je zaista iz FUCZ-a prema Vladi FBiH informacija otišla najkasnije 9. aprila prošle godine kada je i usvojena, onda su ministri imali uvid u tu informaciju i mogli su primjerice pitati za detalje ugovora. Doduše, u to vrijeme je oko 10,5 miliona KM već bilo uplaćeno “FH Srebrenoj malini” koja je u to vrijeme još tragala za respiratorima od kojih će 80 u zemlju stići tek 25. aprila 2020. godine.

Fadil Novalić

Međutim, ne smije se zaboraviti da se iz izlaganja i pitanja na nekim ranijim ročištima u ovom predmetu, a koje je advokatica Senka Nožica upućivala svjedocima, moglo naslutiti da se od početka sumnjalo da je rečenicu u informaciji pristigloj iz FUCZ-a u kojoj se spominju respiratori dodao neko u Vladi FBiH.

Stoga današnja izjava Enesa Memića o tome da mu je Sanita Alagić priznala da je ona falsifikovala ovaj dokument otvara sumnju i pitanja želi li se na ovaj donekle način skinuti odgovornost samo s Novalića, odnosno da se dio odgovornosti prebaci i na ostale federalne ministre, kao i da se zaustavi eventualna provjera i dođe do rezultata je li dokument ispravljan naknadno u Vladi FBiH?

Inače, na izjavu Enesa Memića da je on “proveo malu istragu” u FUCZ-u o tome postoje li dvije informacije, burno je reagirao tužitelj Mirza Hukeljić koji je Memića pitao da mu pojasni kako je došlo do toga “da on provodi istragu”, jer podsjetio je tužitelj svjedoka od njega je advokatica Vasvija Vidović samo tražila da dostavi ovjerenu kopiju informacije koja je otišla Vladi FBiH, te stoga nije jasno zbog čega se on, kazao je Hukeljić Memiću bavio istragom o tome je li ili nije dodata sporna rečenica o respiratorima.

Svjedok je kazao da su postojale neke nedoumice u vezi s tim, te da je on nakon što je to pročitao u medijima odlučio provjeriti šta je istina.

Ali, Memić je na skoro deset puta postavljeno pitanje tužitelja Hukeljića da kaže u kojem sektoru u FUCZ-u je našao Informaciju koja je otišla prema Vladi FBiH uporno izbjegavao odgovor, pa mu je uz konstataciju da je pitanje veoma jednostavno isto postavila i predsjednica Sudskog vijeća Džemila Begović.

Pritisnut insistiranjem na ovom odgovoru Memić je u konačnici otkrio da je jednu informaciju za koju tvrdi da u njoj nije bilo rečenice o respiratorima našao u Sektoru za zaštitu i spašavanje, kojim podsjećamo on rukovodi, a za drugu tvrdi da je pronađena u Sektoru za finansije na čijem je čelu Sanita Alagić.

Kada ga je sudija Branko Perić pitao kako je on znao koja je od te dvije informacije otišla u Vladu FBiH, Memić je kazao da mu je Sanita Alagić rekla da je u Vladu otišla informacija s rečenicom o respiratorima koju je prema Memićevim riječima dodala sama Alagić.

U jednom trenutku, smišljajući odgovor, Memić je gledao u odbrane optuženih, na što mu je sutkinja Begović kazala : “Šta gledate u odbranu, gledajte u člana Sudskog vijeća koji Vam postavlja pitanje”.

Na pitanje sutkinje Begović zašto bi Alagić dodala ovu rečenicu Memić je kazao : “Nemam obrazloženje”.

Prvi put nekom od svjedoka danas je pitanje postavila ministrica finansija i komandantica FŠCZ Jelka Milićević. Ona je Memića pitala je li rečenica o ugovoru za nabavku respiratora bila u informaciji o kojoj je raspravljao Federalni štab Civilne zaštite.

Memić je i Milićević potvrdio da u arhiviranoj informaciji nema te rečenice, te je ponovio priznanje Sanite Alagić o njenom “friziranju” tog dokumenta.

NOVA UREDBA JE IPAK “DALA KRILA” SOLAKU

S obzirom na to da Tužilaštvo BiH optužnicu u ovom predmetu dijelom bazira na tome da su optuženi dogovorili i izmjenu Uredbe o FŠCZ-e, a s ciljem kako bi lakše dogovarali nabavke i kako bi preuzeli kontrolu nad Štabom između ostalog i tako što bi Fahrudinu Solaku kao načelniku omogućili veća ovlaštenja od onih koja je imao prije 25. marta prošle godine kada je Štab sa 21 smanjen na devet članova, tužitelj Hukeljić pitao je Memića da li je kao sekretar FŠCZ konsultirao komandanticu Milićević u vezi sa tačkama dnevnog reda telefonske sjednice Štaba 1. aprila prošle godine.

Tog dana je razmatrana odluka o izdvajanju sredstava za nabavku medicinske opreme i sredstava.

Memić nije mogao sa sigurnošću tvrditi je li usaglašavao dnevni red s Milićević, ali je kazao “da misli da jeste i to putem e-maila”, a kazao je da misli i da su Solak i Milićević međusobno usaglašavali detalje za sjednicu, ali nije mogao precizirati otkud to zna.

Fahrudin Solak

Memić je tvrdio da je i nakon izmjene Uredbe o FŠCZ procedura sazivanja sjednica Štaba ostala ista kao i prije izmjene tog dokumenta.

No, Memića su demantirali dokazi koje je izvela advokatica Mirela Kanlić, jedna od braniteljica Jelke Milićević. Kanlić je u sudnici prvo pokazala e-mail od Memića upućen Milićević od 16. marta prošle godine, prije izmijenjene Uredbe.

U tom e-mailu u pozivu za sjednicu Štaba između ostalog stoji “uz saglasnost zapovjednice i načelnika Štaba …” Isto stoji i u e-mailu od 21. marta koji je također pokazala Kanlić.

Međutim, u e-mailovima od 25. marta, zatim 27, 28, te 31. marta, Memić piše Milićević “na zahtjev načelnika Štaba saziva se …”.

Na ovaj način Kanlić je dokazala da je uprkos tome što je Memić tvrdio da se ništa nije promijenilo u procedurama kod sazivanja sjednica nakon izmjene sporne Uredbe, odnosno nakon 25. marta ipak izostalo traženje saglasnosti i usaglašavanje dnevnog reda s komandanticom Štaba Jelkom Milićević.

Podsjećamo, prije 25. marta u Uredbi Štaba je stajalo da sjednice tog tijela saziva i njima predsjedava komandantica Štaba, a izmijenjenom Uredbom komandantica saziva sjednice Štaba, ali samo na zahtjev načelnika.

Inače, u prepisci iz takozvane “Gensek” Viber grupe čiji je član bio Novalić sa bližnjim saradnicima bilo je govora o tome kako “Solaku treba dati krila” i da on treba preuzeti Štab.

Danas su svjedočile i uposlenice FUCZ-a Nusreta Kandić, Jasmina Imamović i Nermina Fejzić.

POGREŠNI DATUMI I PONUDA UPISANA KAO PREDRAČUN

Svjedokinja Kandić inače radi na poslovima protokola u Upravi. Njoj su i tužitelj Hukeljić i odbrana Fahrudina Solaka pokazali dva dokumenta koja su s datumom 22. aprila prošle godine stigla u FUCZ iz firme “FH Srebrena malina”. Ta dva dokumenta su gotovo identična i u njima se pojašnjava zbog čega kasni dostava respiratora. U jednom su navedeni respiratori ACM812 A, a u drugom HCVE003. Jedan dokument i to onaj s oznakom HCVE 003 u FUCZ je prema prijemnom pečatu stigao 28. aprila, kad su već respiratori ACM812 A bili u BiH, a drugi je samo signiran potpisom Sanite Alagić i na njemu je rukom napisan datum prijema 22. april, kao što stoji u zaglavlju tog akta.

Fikret Hodžić

Svjedokinja Kandić je za dokument na kojem stoji oznaka ACM812 A rekla da nije zaveden u djelovodnik u službi protokola. Pojasnila je da je s tim papirom jedan dan došla Sanita Alagić i rekla da joj se žuri i da na taj papir treba udariti pečat, međutim Alagić su u protokolu rekli da taj akt mora da ide na signiranje.

– Ona je odnijela taj papir i on nikad nije vraćen u protokol. Da je taj akt vraćen mi bismo ga uveli u djelovodnik – kazala je svjedokinja Kandić.

Svjedokinja Jasmina Imamović, inače referent za trezorsko i blagajničko poslovanje u FUCZ-u, a koja radi na unosu faktura u trezorsku aplikaciju u Upravi govorila je o tome na koji način se vrši unos faktura u aplikaciju, te na osnovu kojih poslovnih dokumenata se vrši plaćanje.

Na pitanje o njenim saznanjima o uplati ukupno oko 10,5 miliona KM za respiratore Imamović je kazala da je ona skenirala nepotpisan obrazac 2 Federalnom ministarstvu finansija koji se smatra urgencijom za plaćanje, te da su iz Ministarstva tražili da pošalju potpisan obrazac što je kasnije i učinjeno.

Za Tužilaštvo je sporno što i na obrascu 2 i obrascu 4, koji su inače obrasci koji se popunjavaju pri kupovini odnosno uplati za određenu robu, koji su otišli iz FUCZ-a prema Ministarstvu finansija navodi kompjuterski ukucan datum 2. april 2020., a rukom je u uglu tih obrazaca napisano 3. april.

Tužilaštvo to vidi sumnjivim iz razloga jer je ugovor sa “FH Srebrena malina” potpisan 3. aprila, pa je upitno da li su dokumenti u FUCZ-u o isplati nastali već dan prije, dok ugovor još nije bio potpisan.

Međutim, svjedokinja Nermina Fejzić, viši referent na unosu u trezorsku aplikaciju u FUCZ-u danas je kazala da je ona pogriješila pri unosu datuma zbog umora i opterećenosti poslom u vrijeme stanja prirodne nesreće, kada se kako je kazala radilo “18 dana uzastopno po 18 sati”.

Ona je priznala i da je u rubriku gdje se unose podaci za osnov plaćanja greškom umjesto naziv ponuda, upisala naziv predračun, jer kako je kazala “njoj su u glavi ponuda i predračun isto”.

Fejzić je potvrdila da joj je ponudu i ugovor “FH Srebrene maline” donijela Sanita Alagić .

Za razliku od svjedokinje Melihe Glavinić koja je svjedočila na jednom od ranijih ročišta u ovom predmetu kada je kazala da je Sanita Alagić odnijela registrator s predmetom o nabavci respiratora oko 15 dana nakon potpisivanja ugovora, svjedokinja Nermina Fejzić danas je kazala da je Alagić u više navrata uzimala registrator s dokumentacijom za nabavku respiratora, a prvi put nekih sedam dana nakon potpisivanja ugovora.

Vrijeme kada je Alagić uzimala registrator s tim dokumentima važan je za Tužilaštvo BiH, jer žele dokazati da je ispravka u nazivu respiratora s onog prvobitnog kada je stajalo HCVE003, u ACM812 A vršena tek kad je bilo izvjesno otkrivanje afere, dok optuženi i odbrana pokušavaju dokazati da je u pitanju bila tehnička greška u nazivu respiratora koja je navodno otkrivena vrlo brzo nakon potpisivanja ugovora.

Svjedokinjama je pitanje o tome da li im je on davao neke upute u vezi s ugovorom sa “FH Srebrena malina” postavio i optuženi Fahrudin Solak, a sve su odgovorile odrečno.

Suđenje u ovom predmetu bit će nastavljeno u petak, 10. decembra.

Podsjećamo, za zloupotrebu položaja prilikom nabavke respiratora sudi se federalnom premijeru Fadilu Novaliću, suspendovanom direktoru FUCZ-a Fahrudinu Solaku, direktoru firme “F.H. Srebrena malina” Fikretu Hodžiću, kao i samoj firmi, te federalnoj ministrici finansija Jelki Milićević, kojoj je na teret stavljen nesavjestan rad u službi.

Komentari

Autor: S. Degirmendžić/Fokus.ba

Leave a Reply

Vaša email adresa neće biti objavljivana.