Jusko: Izgradnja puta Sarajevo-Beograd jedan od najvažnijih infrastrukturnih projekata

Ismir Jusko

Izgradnja autoputa, odnosno brze ceste Sarajevo-Beograd nakon Koridora 5c sigurno je najvažniji infrastrukturni projekt kada je u pitanju transportna infrastruktura u Bosni i Hercegovini, ocijenio je u intervjuu za Anadolu Agency (AA) Ismir Jusko, ministar komunikacija i prometa BiH.

On je podsjetio na period prije deset mjeseci kada se pojavila inicijativa o turskom finansiranju projekta spajanja Beograda i Sarajeva.

“Nedugo nakon toga, mi smo ispred sebe imali 16 prijedloga rute. Moram biti iskren i reći da su neki od tih prijedloga ušli u kategoriju spiskova želja. Nakon određenog rada sve je svedeno na dva ključna projekta, jedan projekt koji bi išao preko Tuzle, a drugi projekt koji bi išao preko istočne Bosne, odnosno prema Višegradu i Vardištu. Kada je u pitanju struka, ona se jasno odredila da Tuzla u ovom momentu trpi najviše zagušenje u saobraćaju. Postoje brojači koji daju informacije da 22.000 vozila na nekim dijelovima tuzlanske regije saobraća na dnevnoj bazi”, naveo je Jusko.

Ministar Jusko je rekao da je to, sa stručne strane, profil za autoput, a ne brzu cestu.

Naredne sedmice obilazak trasa

“Više puta sam isticao, i u okviru ovog projekta, da je tuzlanska regija prioritet broj jedan koji se mora riješiti u najkraćem periodu. Ali, kada smo došli u situaciju da imamo ponudu turskog investitora to je bila sjajna prilika da to upravo iskoristimo na taj način. S druge strane, također sam više puta istakao da istočna Bosna ne treba da ostane odsječena od kvalitetne transportne infrastrukture. U više navrata sam bio na sastancima gdje je isticano da na tom potezu nema dovoljan broj vozila i da ta trasa nije isplativa. Sasvim normalno da nemate dovoljan broj vozila zbog toga što imate lošu cestu i ljudi jednostavno ne žele da koriste te pravce za komunikaciju kako tereta tako i putnika. Ali, kada napravite kvalitetnu brzu cestu odgovorno tvrdim da će se broj vozila na tom potezu povećati za puno više nego što je to sada”, naglašava Jusko.

Na posljednjem sastanku koji je, kako kaže, imao s članom Predsjedništva BiH Bakirom Izetbegovićem prije njegovog odlaska u Istanbul na pitanje koje je njegovo mišljenje, rekao je, kaže Jusko upravo taj stav – da je Tuzla prioritet broj jedan i da se taj problem riješi, ali isto tako da se istočna Bosna ne može ostaviti po strani.

“Drago mi je da je upravo dogovoreno da se napravi taj kružni, da tako kažem, veliki tok između Sarajeva prema Tuzli preko Brčkog i Bijeljine s jedne, a s druge strane iz Srbije preko Požege na Vardište čime spajamo istočnu Bosnu sa Sarajevom. Odmah u utorak, dan poslije sastanka u Istanbulu, imao sam razgovor s ministrom prometa, pomorstva i komunikacija Turske Ahmetom Arslanom kojeg lično poznajem. Radi se o jednom izuzetno ugodnom razgovoru, toliko konkretnom da već u ponedjeljak dolaze predstavnici Direkcije za ceste Turske, dolazi njihov zamjenik direktora, a ista delegacija ide i u Srbiju”, navodi Jusko.

Turska strana će prezentovati svoje planove, a njihovi predstavnici su već bili u BiH prošle godine dva puta, dok će istovremeno bh. strana prezentovati šta u ovom momentu BiH ima od dokumentacije.

“Predložio sam ambasadoru Turske u BiH Haldunu Kocu da iskoristimo delegaciju Turske i da odemo na teren i jedan dan obiđemo sjeverni dio BiH kuda bi išla sjeverna trasa, a drugi dan da idemo prema istočnoj Bosni što je i prihvaćeno. Tako da smo već krenuli s konkretnim aktivnostima na terenu. Ono što će sigurno uslijediti nakon toga je puno više boravka na terenu. Ljudi se moraju upoznati tačno sa svakim detaljom i jedne i druge trase. Ovdje će biti u potpunosti uključena entitetska ministarstva i preduzeća. Ovo nije samo projekt državnog ministarstva komunikacija i prometa, ovo je projekat svih nas i izvršne i zakonodavne vlasti. To više puta ističem u posljednje vrijeme. Mislim da bi bio veliki propust da ispustimo ovu veliku priliku i ponudu koja u modernoj istoriji BiH nikada nije došla na sto”, kaže Jusko.

Navodi da nema preciznih podataka o tome koliko bi koštala niti jedna niti druga trasa puta Sarajevo-Beograd.

“Bit ću slobodan da dam svoje mišljenje po tom pitanju. Ne samo u pitanju ovog projekta nego u pitanju velikog broja projekata. Pojave se ljudi s vremena na vrijeme koji daju određena predviđanja i određene navode. Određeni eksperti imaju akademsko pravo da daju bilo koju informaciju, ali oni nemaju odgovornosti. Kao resorni ministar za sve što kažem stojim iza toga i nosim odgovornost. Meni struka do ovog momenta nije dala takvu informaciju zato što nisu izašli na teren”, navodi Jusko.

Kaže da uopšte nema predstave koliko mostova, tunela, koliko nosivih zidova zbog određenih klizišta će biti napravljeno na tom dijelu, koliko će koštati eksproprijacija, kroz koliko privatnih zemljišta se kreće cesta.

Nove ceste sveukupni napredak

“Davanje bilo kakve procejene u ovom momentu za mene lično bi u najmanju ruku bilo neozbiljno prema građanima BiH. Onog momenta kada budem imao inicijalne informacije budite uvjereni da ću ih podijeliti s njima”, poručio je Jusko.

Državni resorni ministar je govorio i o značaju izgradnje trase puta Sarajevo-Beograd za Bosnu i Hercegovinu, ali i regiju.

“Na početku svog mandata pročitao sam kineski citat koji kaže: ‘Ako imate dio svoje zemlje koji je siromašan, samo od glavnog grada napravite cestu do tog dijela zemlje i taj dio zemlje više neće biti siromašan’. Upravo ovim projektom se to radi. Povezuje se kompletna tuzlanska regija, srednja Bosna, sjeverna Bosna i također, istočna Bosna. Kada uzmemo sa strateške strane, da imate istočnu Bosnu koja se povezuje s Koridorom 5c, Tuzlu i tuzlansku regiju, jednu izuzetno jaku industrijsku zonu koja se također povezuje s tim koridorom i sa sjevernom Bosnom, da se također, povezuju dijelovi BiH s koridorom 11 koji prolazi kroz Srbiju to je veliki značaj. Koliko će to utjecati na ekonomski rast, privredni rast, turistički rast? Apsolutno ne trebate biti neki veliki ekonomski stručnjak da znate da je ovo projekt koji može donijeti samo veliki broj benefita državi BiH”, navodi Jusko.

Ministar je kazao da su, nakon početka radova na mostu Svilaj, cijene zemljišta u toj regiji porasle za 30 posto.

“Sada uzmite kada napravite kompletno ovaj kružni tok koliko će cijena zemljišta da poraste na cijeloj toj dionici, koliko će možda privrednih subjekata, kompanija naći shodno da prati industrije, da pravi magacinske prostore i sve ono što će samo donijeti razvoj BiH. Ovo su projekti u kojima apsolutno ne možete vidjeti ništa kao negativno. Ovdje može postati samo negativno da se pojavi određeni ljudski faktor koji će samo iz njima znanih razloga početi stopirati ovakav projekt. Po prirodi nisam osoba koja je pesimista. I u ovom momentu znam da su ispred nas vjerovatno dosta ozbiljni razgovora gdje moramo definisati neke detalje, ali trebamo biti svjesni da će propuštanjem ovakvog projekta najviše ispaštati krajnji korisnici, a to su građani BiH”, cijeni Jusko.

Goražde će biti kvalitetno povezano s Sarajevom

Kaže kako je od posebnog značaja što će trasom kroz istočnu Bosnu biti riješeno i kvalitetno povezivanje Goražda sa Sarajevom.

“Nijednog momenta nisam odustao od toga da taj kraj treba biti spojen sa Koridorom 5c i Sarajevom. U velikom broju navrata su mi govorili da apsolutno nema nikakve šanse da to dođe na tapet. I tada nisam odustajao ni zbog čega, zbog toga što sam vjerovao da povezivanje tog kraja sa Sarajevom će imati stratešku ulogu”, navodi Jusko.

Ističe da treba da uzmimo samo jednu bitnu činjenicu, a to je da u Goraždu postoji nekoliko izuzetno velikih industrija u kojima rade predstavnici oba entiteta.

“Ti ljudi su u potpunosti odsječeni kvalitetnom transportnom infrastrukturom. Mi možemo samo pretpostaviti šta će se desiti u kompletnoj istočnoj Bosni uključujući Goražde kada njih povežemo dobrom cestom. I drago mi je evo da mogu reći, na kraju, da sumiranje ovog kompletnog projekta upravo ide na to da će istočna Bosna i naravno Goražde biti uključeni na ovu rutu. Jer, ako uzmete bitan detalj, a to je da se često govori da ta ruta nije isplativa prema istočnoj Bosni, ovo je velika pobjeda. Jer, vi ako želite da ta ruta bude isplativa morate je povezati sa nekom jakom industrijskom zonom koju imamo i koja treba da raste. Zbog toga u potpunosti koliko god branim stav da ide prema Tuzli, i treba, jer Tuzla je prioritet broj jedan, isto tako branim stav da se istočna Bosna i Goražde povežu na ovu rutu”, stav je Juske.

Proces digitalizacije u BiH u zastoju zbog žalbi

Naglasio je da se nada da će uskoro biti odblokiran nastavak procesa uspostave digitalizacije u BiH.

“Prije više od godinu dana mi smo promijenili strategiju sa DVB na DVB-T2. To je najmodernija tehnologija koja se direktno naslanja također na 4G mrežu. Radi se o paralelnim procesima. U najkraćem vremenskom periodu usvojena je politika elektronske komunikacija BiH i napravljen je akcioni plan za realizaciju. To je sve ono što je bilo u nadležnosti Ministarstva komunikacija i prometa BiH. Mi smo to završili u rekordnom roku, a da ne kažemo da se godinama prije toga čekalo da bude završeno. Raspisan je međunarodni tender. Tada mi je struka rekla da završetkom tendera nama, odnosno njima treba otrprilike šest do osam mjeseci da instaliraju kompletnu opremu na području cijele BiH i da digitalnim signalom bude pokriveno nego 80-85 posto teritorije BiH”, kaže Jusko.

Od marta prošle godine slučaj je na Uredu za razmatranje žalbi BiH, koji je sve žalbe razmatrao do decembra.

“Tada smo imali dvije kompanije koje su bile, da tako kažemo, izdvojene od ostalih. Sada jedna od tih kompanija je također, uložila žalbu. I dalje je to sve u Uredu za razmatranje žalbi BiH. Kao resorni ministar u potpunosti poštujem sve što će Ured za razmatranje žalbi BiH donijeti, a nemam utjecaja da ubrzam procese. I zbog toga se, više puta sam rekao, izvinjavam građanima BiH zbog izjava koje sam dao ranije. Bile su u cilju najiskrenije namjere da to završimo što prije, ali niko nije mogao pretpostaviti da će se ovo razvući upravo zbog stvari na koje niti ja kao ministar, niti Ministarstvo komunikacija i prometa BiH nemaju utjecaja”, poručio je Jusko.

RAK provodi aktivnosti koje će rezultirati uspostavom 4G mreže

Kaže da ubrzo očekuje i nastavak na uspostavi 4G mreže u Bosni i Hercegovini. Mreža 4G prije svega, navodi Jusko, osigurava puno brži protok informacija, multimedijalnih sadržaja…

“Kao i digitalizacija donijet će samo veliki broj benefita. Upravo politika sektora elektronskih komunikacija je bio uslov za provođenje 4G mreže. U ovom momentu Regulatorna agencija za komunikacije (RAK) ima aktivnosti koje su direktno vezane za to. Treba da formira cijene koje će biti dostavljene Ministarstvu komunikacija i prometa BiH, a onda ćemo mi odmah staviti na sjednicu Vijeća ministara BiH. Treba utvrditi cijene koje će plaćati mobilni operateri kada je u pitanju realizacija 4G mreže. Ono što je bilo do nas mi smo uradili. RAK radi intenzivno na tome, to sigurno znam. Znam da su i mobilni operateri spremni da krenu u realizaciju tog projekta, mada u inicijalnoj fazi sam dobio informaciju od njih da im neće biti isplativo. Ali, naravno, po realizaciji, provođenju 4G mreže apsolutno će doći u situaciju da imaju priliku kao što su njihovi susjedi”, navodi Jusko.

To podrazumijeva, kaže Jusko, da daju određene pakete ponuda krajnjim korisnicima i naglašava da vjeruje da će i njima to donijeti samo benefite.

“U ovom momentu RAK je taj koji treba da završi svoj dio posla. Ono sve što dođe u Ministarstvo komunikacija i prometa BiH, ja sam to više puta rekao, mi ne želimo niti jednog momenta da budemo kočnica nijednog procesa, ne želimo da budemo dio tog procesa. Mi ćemo to završiti u najkraće vrijeme i očekujem da bi to RAK mogao završiti u narednih 30-tak dana. Tako su mi rekli pa to je do njih sada”, kaže Jusko.

Zakonska rješenja o JRT sistemu BiH jedini način okončanja pitanja RTV takse

Ministar komunikacija i prometa BiH govorio je i o rješenjima finansiranja javnih servisa u BiH.

“Početak mog mandata obilježio je upravo problem koji se dešava, naplata RTV takse kod javnih servisa. Razgovarao sam s ljudima iz struke iz Ministarstva komunikacija i prometa BiH i jedna stvar je evidentna da je postojeći Zakon o Javnom radiotelevizijskom sistemu BiH koji je donesen 2004. godine od samog početka imao određene manjkavosti. Lično sam se i više puta pitao zašto se čekalo toliko godina da se dođe u ovakvu situaciju, pa da se tek onda počne pokušati raditi na tome da se sanira postojeća kriza. Međutim, ne možemo se vraćati unazad trebamo misliti o stvarima koje su ispred. Odbor sistema je taj koji je predlagač zakona. Oni su 2015. godine, to je kao prijedlog bilo dato Ministarstvu komunikacija i prometa BiH”, kaže Jusko.

Međutim, navodi Jusko, taj prijedlog zakona je odbijen upravo iz razloga što je bilo navedeno da nisu bili uključeni drugi u pravljenje zakona.

“Vraćeno je zakonskom predlagaču, a to je Odbor sistema. Ja sam to već više puta rekao u proteklih nekoliko mjeseci. U potpunosti, u punim kapacitetima se stavljamo i Odboru sistema i bilo kome drugom da sa našim ljudima damo doprinos rješavanju toga. Odbor sistema je napravio prijedlog zakona koji bi se odnosio na naplatu RTV takse putem javnih kompanija koje vrše distribuciju električne energije. To pitanje je na Parlamentarnoj skupštini BiH. To još nije došlo kao tačka dnevnog reda. Vjerujem da će oni koji delegiraju te tačke dnevnog reda u narednom periodu staviti tu tačku dnevnog reda da se parlamentarci izjasne po tom pitanju, da daju određene prijedloge. Ali, to je nešto na što Ministarstvo komunikacija i prometa BiH nema uticaja. To je isključivo sada u rukama zakonodavne vlasti”, navodi Jusko.

Zakonsko rješenje, odnosno novi zakon o javnom radiotelevizijskom sistemu BiH, kaže Jusko, po pitanju toga je jedino kvalitetno i trajno rješenje da se okonča pitanje RTV takse.

“Sve ostalo su čiste improvizacije”, navodi Jusko.

Apsolutno se, kaže, ne zamara predizbornom kampanjom niti će ona da bude njegov prioritet u tom segmentu.

“Rekao sam to više puta i budite uvjereni da ovo nije nikakav populizam nego moje najiskrenije mišljenje. Ja sam servis građanima BiH, servis državi BiH. Ako radim jedan dan, radit ću u korist njih. Gubiti vrijeme i sada se fokusirati šta će da bude u oktobru za mene bi bilo čisto gubljenje vremena. Jer, prioriteta za ovu godinu imamo dosta. Prije svega Koridor 5c i početak gradnje na ovim dionicama koje su bile vezane za Samit zemalja Zapadnog Balkana u Trstu. Moram istaći bitnu stvar, da je to u potpunosti u nadležnosti entitetskih ministarstava, ali da će Ministarstvo komunikacije i prometa BiH sa svoje strane vršiti pozitivan pritisak da se neke stvari što prije realizuju. Proces digitalizacije, kada god da se završi ovo što je na Uredu za razmatranje žalbe BiH, mi ćemo se fokusirati na to, kao i 4G mreža također sa svoje strane”, poručio je Jusko.

Unska pruga jedan od važnih segmenata unapređenja privrede

Fokus djelovanja Ministarstva komunikacija i prometa BiH bit će i djelovanje vezano za bezbjednost saobraćaja, odnosno u provođenju Zakona o osnovama sigurnosti saobraćaja na cestama u Bosni i Hercegovini i pravljenje određenih akcija koje su vezane za to.

“Za nas su izuzetno bitne stvari. Fokus nam je i most Svilaj, odnosno privođenje kraju radova na mostu Svilaj kao i aktiviranje Unsko-sanske pruge. Već smo maltene završili kompletno onaj dio koji je bio vezan za odnose sa Hrvatskom. Kontaktirao sam luke Zadar, Šibenik i Split koji su u potpunosti zainteresovani za transposrt svojih roba putem te pruge u sjevernu Bosnu. Vidite sada koliko je to novih magacinskih prostora, koliko je to novih radnih mjesta na tom području”, navodi Jusko.

Već se ide, kaže Jusko, u realizaciju potpisivanja sporazuma za pravljenje mosta na Tari, s Crnom Gorom, da bi se krenulo od Šćepan polja prema Foči i riješio taj putni pravac.

“Ima još dosta aktivnosti. Ovo je samo blic onoga što čemo raditi, strateški. Ali, budite uvjereni da ćemo, što se tiče nas, dati apsolutno sve da se posao završi na vrijeme. Ali, u velikom broju slučajeva ne možemo utjecati na ostale institucije koje su također u ovim procesima. Ponekad me smatraju malo i upornim na nekim stvarima da na njima instiram, ali ovo su vremena, ako očekujete da se same neke stvari završe od sebe, budite uvjereni da će proći godine i godine, a to se neće desiti. Unsko-sanska pruga je čekala više od deset godina, Svilaj je čekao više od šest i po godina, državna transportna strategija je čekala više od deset godina, kontrola neba iznad 10.000 metara je čekala više od tri godine. A, naši su kandidati već na edukaciji i u oktobru 2019. godine BiH u potpunosti preuzima kontrolu neba. Već smo mi dosta toga završili”, kaže Jusko.

Ono što mu je bitno istaći, kaže, a to je da je na posljednjoj sjednici Predstaničkog doma PS BiH rečeno i potvrđeno da je Ministarstvo komunikacija i prometa BiH dobilo pozitivan izvještaj od Ureda za reviziju institucija BiH.

“To je jedna velika pobjeda da smo u tako kratkom vremenskom roku to postigli. U okviru svog manadata, kojem nema još dvije godine, uspjeli smo da Ministarstvo komunikacija i prometa BiH izvadimo iz te sive zone kao što su rekli, iz tog lošeg društva i da poslujemo na najbolji mogući način”, poručio je Ismir Jusko, ministar komunikacija i prometa BiH.