Vremenska prognoza Stanje na putevima Kursna lista

Ministar Lukić o slučaju “par-nepar”: U pitanju je viša sila

sunce_iznad_sarajeva_2

Povodom mjera koje je uvela Vlada Kantona Sarajevo, sistema “par-nepar” za vozila, ministar prostornog uređenja, građenja i zaštite okoliša Kantona Sarajevo Čedomir Lukić govorio je za BHRT.

Intervju prenosimo u cijelosti.

Prema mišljenju mnogih stručnjaka, ovim mjerama nećemo ništa dobiti zbog različitih automobila koji se koriste u glavnom gradu. Šta je rukovodilo Vladu da donese ovu odluku i šta očekujete od nje?

“Ne mogu komentarisati to koji su stručnjaci u pitanju. Radi se o odluci koja je donesena na Operativnom štabu koji je formirala Vlada, a na prijedlog stručnog tijela koje je sastavljeno iz eksperata iz ove oblasti. Očekuje se da se stanje sa svim ovim mjerama poboljša, kako prethodnim, koje su i dalje na snazi, i ovim novim vezanim za proglašenu epizodu uzbune. Naravno da je ovo uslovljeno značajnim dijelom klimatskim, pa i geografskim položajem ovoga prostora, na šta mi ne možemo da utičemo, ali bar u onom dijelu u kojem se dotičemo emisije štetnih materija u zrak sigurno možemo da doprinesemo i nadamo se da ćemo ovim mjerama, u jednom značajnoj mjeri, popravljati stanje“.

Šta je sa onima koji, zbog novogodišnjih praznika, dolaze u glavni grad? Ako imaju pogrešan broj na tablici, oni imaju dvije mogućnosti: ili da svjesno rizikuju kaznu za kršenje zakona, odnosno ove mjere, ili da čekaju 24 sata da mogu ući u grad?

Svi koji dolaze će sigurno biti upoznati sa ovom mjerom i u skladu sa njom će se i ponašati. Svoj dolazak u Kanton Sarajevo će prilagoditi mjerama koje budu na snazi u tom trenutku. Da li će u trenutku njihovog dolaska biti na snazi ova mjera, ja to ne mogu reći. Prognoze su takve da se očekuje u večernjim satima, i u utorak u jutarnjim satima, promjena vremenske situacije, koja može značajno uticati na poboljšanje stanja. Operativni štab, koji je u jednoj vrsti stalnog zasjednja, pratiće situaciju i u skladu s tim donosiće mjere. Ni mi ne želimo da bilo koga dovedemo u situaciju da se neugodno osjeća u smislu da može ili ne može ući u Kanton Sarajevo, da ne može ostvariti ono što je imao namjeru. Ali, radi se o višoj sili, koja je, prije svega, nastala prirodnim uticajem. Pokušavamo ličnim djelovanjem svakog od nas pojedinačno da doprinesemo boljem stanju, nadajući se da je svima želja da omogućimo gostima da dođu na ove naše prostore“.

Da li se nekako ovim mjerama mogao izbjeći Božić i da li će to obuhvatati Novu godinu ukoliko ne dođe do očekivane promjene vremenske situacije?

„Ne bih ovo vezao za Božić. Imamo i druge praznike koji se dešavaju u ovom periodu. Radi se o nečemu što se moglo izbjeći na način odgovornijeg ponašanja svih korisnika na ovom prostoru. Da smo na vrijeme, kao što smo i mi to radili, prije grijne sezone, kontrolisali energente koji se dovoze u ovaj grad, smanjili bismo neprilike koje utiču na ovo stanje. Ali nažalost, sigurno je da nismo mogli u nekom stopostotnom kapacitetu to i realizovati, ali smo mogli, svi pojedinačno, doprinijeti boljem stanju u tom smislu tokom mjeseci kad nemamo zagađenje da bismo ovo danas izbjegli, ili da bismo izbjegli u vrijeme bilo kojeg praznika, tako da na taj termin nismo mogli uticati“.

Mjerom nisu izuzete osobe sa invalititetom. Da li će se i one suočiti sa sankcijama ako ih policija bude zaustavila?

„Razumijemo da invalidne osobe, paraplegičari i sl. imaju potrebu za korištenjem vozila, ali u trenucima kada nastojimo da smanjimo sveukupnu količinu vozila na saobraćajnicama, postoji mogućnost da vam komšija, prijatelj, familija izađe u susret taj jedan dan, kada svoje vozilo ne možete koristiti. Mislim da je tu daleko veći problem, nego u tome hoće li se oni suočiti sa problemom sankcija ili ne“.

Da li je ova mjera u skladu sa Zakonom u smislu da ljudi koji se nađu pod sankcijama npr. mogu tužiti vlasti ili tražiti neko drugo sudsko rješenje kako bi izbjegli sankcije? Da li će se ova mjera moći braniti pred sudom u eventualnim postupcima?

Lukić je na čelu Operativnog štaba za primjenu Plana interventnih mjera u slučajevima prekomjerene zagađenosti zraka u KS

“Nije u pitanju samo mjera. Ovdje je prevashodno fokus na zdravlju svih građana koji žive i koriste ovaj prostor, onih koji dolaze ovdje. U tom smislu bi se moglo postaviti pitanje da li oni koji, eventualno, obole zbog ovog zagađenja imaju pravo nekoga da tuže. Rekao bih da bi prije ti imali pravo, nego ovi koji dolaze u situaciju da krše mjere kojima želimo da sačuvamo zdravlje“.

Da li je Kantonalna vlada spremna za takav razvoj situacije?

“Mislim da je Vlada spremna u kapacitetu koji je moguć. Naravno, nismo mi na tako visokom nivou kad su mogućnosti u pitanju da bismo jednostavno riješili ovaj problem koji traje još iz osmanskog perioda pa do danas; ne može se riješiti preko noći. On traži značajna ulaganja, značajne promjene naših odnosa, tako da mislim da Vlada čini sve što je u njenoj moći“.

Umjesto da stimulišemo vozila na plin ili grijanje na plin, radimo upravo suprotno svojim zakonskim rješenjima, namećemo nove izdatke ljudima koji žele da koriste plin. Kako riješiti taj problem na višim nivoima vlasti?

„Ovo je multidisciplinarna oblast, koja se ne može rješavati samo na nivou kantonalne vlasti. Godinama kao kantonalna vlast pokušavamo ishoditi promjene u smislu pravilnika o tehničkim pregledima vozila, gdje se vrši kontrola izduvnih gasova na vozilima, ali ona nema nikakav uticaj na konstataciju da li je vozilo ispravno ili neispravno. Ono što bismo mogli i što bi doprinijelo boljem stanju u ovom trenutku je da izmijenimo pravilnik kojim bismo na tehničkom pregledu ustanovili koja to vozila ne zadovoljavaju određene norme da bi se kretala uopšte našim saobraćajnicama. Ali, mi to nemamo. Godinama državno Ministarstvo prometa i komunikacija nije izmijenilo pravilnik niti ga je prilagodilo ovom stanju. Imate kontrolu izduvnih gasova na tehničkom pregledu, ali ona nije nikakav eliminatorni faktor, ona je samo konstatacija da je stanje takvo kakvo jeste. Kad govorimo o najvećem zagađivaču, a to su individualna ložišta, imamo propisanu, da ne kažem zabranu, ali mogućnost korištenja određenih ugljeva na ovim prostorima. Ali se mi toga ne pridržavamo, s tim da individualna ložišta jako teško možemo kontrolisati jer se radi o privatnom vlasništvu, gdje možete pristupiti samo ako imate sudski nalog. A njega obezbijediti je jako složena procedura. Tako da su to stvari koje se sinergijski moraju rješavati, od vrha države do mjesne zajednice“.

Gusti smog i magla prekrili su glavni grad BiH i danas, drugi dan trajanja režima “par-nepar”. U galeriji pogledajte fotografije koje je zabilježio fotoreporter Fokusa…

Majstorović za Fokus o zagađenju zraka: Kod nas je sve na horuk kad zagusti