Vremenska prognoza Stanje na putevima Kursna lista

Najskuplji u BiH

Novi detalji o gradnji tunela koji skraćuje vožnju od Sarajeva do Mostara za sat

tunel gradnja
Foto: Matko Begovic/PIXSELL
Ilustracija

Po dužini deveti tunel u Evropi koji spaja Bosnu sa Hercegovinom koštat će 1,1 milijardi KM. Gradnja po modelu “žuti Fidic” može biti problematična

Bliži se početak gradnje tunela Prenj, najdužeg na Koridoru 5C, a koji je po dužini deveti u Evropi, te 30. u svijetu. To proizilazi iz informacije Autocesta FBiH koja je odaslana Parlamentu FBiH.

Kako su naveli, izrada projektne dokumentacije je u fazi završetka Idejnog projekta na osnovu kojeg će se pokrenuti tenderska procedura za ugovoranje radova po modelu „žuti Fidic“. Iz Autocesta su, odgovarajući na pitanje federalnog poslanika Admira Čavalića, naveli da će ovaj najskuplji objekat na cjelokopnom autoputu u BiH, koštati oko milijardu i 100 miliona KM!

Gradit će se šest godina

Planirano je da bude izgrađen u roku od 78 mjeseci odnosno šest godina. Iz Autocesta navode da su Evropska banka za obnovu i razvoj i Evropska investicijska banka dostavile mandatno pismo namjere o spremnosti učestvovanja u finansiranju izgradnje dionice od Ovčara do Mostara Sjever uključujući i tunel Prenj. Za tu svrhu obje ove evropske banke izdvojile bi po 300 miliona eura.

Inače, Fokus je lani objavio ekskluzivnu informaciju kojom je otkrio da su tri kompanije ili konzorcija odabrane u predkvalifikacionoj fazi za izvođače radova, Odnosno jedna od tri bi trebala biti odabrana. To su Cengiz Insaat Sanayi Ve Ticaret, Makyol Insaat Sanayi Turizm Ve Ticaret A.S., kao i konzorcij DL Limak Joint Venture u kojem se osim turske kompanije (glavnog nosioca) nalazi i jedna korejska kompanija.

U odnosu na prvobitno planiranu vrijednost izgradnje tunela koja je iznosila 400 miliona eura, ona je u međuvremenu povećana za 150 miliona eura.

Primjer „Vranduk-Ponirak“

Kada je riječ o metodi ugovaranja i projektovanja po tzv. žutom Fidicu (međunarodno uspostavljena pravila), ovakav model bi potencijalno mogao izzavati određene zastoje u cijelom projektu. Naime, prema ovo modelu izvođač radova koji dostavlja ponudu istovremeno nudi i projektno rješenje. A tek kada ugovori posao, počne da radi projekt, koji prilagođava sebi.

Gradnje pojedinih dionica autoputa u FBiH po „žutom Fidicu“ u prošlosti su bile problematične jer je dolazilo do ispostavljanja loših rješenja projekta, zatim eklatnantih probijanja rokova i sl. Najbolji primjer za tako nešto je dionica Vranduk – Ponirak o kojoj je Fokus u više navrata pisao.