Vremenska prognoza Stanje na putevima Kursna lista

Na pomolu je monopol

Otkrivamo favorite Autocesta za gradnju tunela Prenj, najskupljeg u BiH

Slovenija: Radovi na izgradnji druge cijevi tunela Karavanke
Foto: Pixsell
Ilustracija

Fokus.ba u posjedu dokumentacije: Diskvalikovali su i firme koje su gradile Pelješki most. Ako posao dobije Cengiz bit ce angazovan na ukupno 37 kilometara autoputa. Još se čeka na saglasnot EBRD-a

Fokus.ba u posjedu je dokumentacije Autocesta FBiH o predkvalifikacionoj fazi za izbor izvođača radova na tunelu Prenj, koji se nalazi u okviru buduće dionice autoputa na Koridoru 5C Ovčari-tunel Prenj-Mostar sjever.

Kako otkriva ova zvanična dokumentacija koja je upućena EBRD-u na odobrenje, komisija Autocesta FBiH je u predkvalifikacionoj fazi odabrala tri kompanije odnosno konzorcija koji trebaju doći u obzir za gradnju tunela Prenj od 10,5 kilometara. I sva tri su turska!

Indijci i Kinezi

U konačnici, tri konzorcija/kompanije koja idu na odobrenje EBRD-u, a koja dolaze u obzir za gradnju tunela vrijednog čak 400 miliona eura su: Cengiz Insaat Sanayi Ve Ticaret, Makyol Insaat Sanayi Turizm Ve Ticaret A.S., kao i konzorcij DL Limak Joint Venture u kojem se osim turske kompanije (glavnog nosioca) nalazi i jedna korejska kompanija.

S druge strane, diskvalifikovane su kompanije/konzorciji iz Kine i Indije, i to CCC Second Highway Engineering Co Ltd and China Road Bridge Corporation Consortium, zatim Afcons Infrastructure Limited, kao i China Gezhouba Group Co. Ltd.

Tenderska procedura za izbor izvođača radova na tunelu Prenj je započeta u septembru 2022. godine, te je nakon završenog postupka predkvalifikacije pripremljen izvještaj koji je je upućen na saglasnost EBRD-u.

No, nakon što se krajem maja 2023. godine promjenila Uprava JP Autoceste FBiH na čelu sa v.d. direktorom Denisom Lasićem, kako saznaje Fokus, odmah je naređeno da zamjena većine članova komisije za izbor izvođača radova na tunelu Prenj. Saznali smo da novi članovi komisije uglavnom dolaze iz sektora nabavki Autocesta. Nova Uprava je kao vanjske saradnike, putem projekata i ugovora o djelu, angažovala bivše uposlenike za potrebe vođenja tenderske procedure. Stručnjaci upućeni u ovu problematiku doveli su u pitanje potrebno znanje i iskustvo kod niza članova komisije

Neočekivan rezultat

Treba naglasiti da se EBRD ni nakon mjesec dana nije očitovao odnosno nije dao saglasnost nas spomenuti izvještaj Autocesta FBiH. Nekoliko izvoradobro upućenih u ovu problematiku s kojima smo razgovarali kazali su nam da je, s obzirom zainteresovanost kineskih kompanija za projekat izgradnje tunela Prenj, predkvalifikacija turskih kompanija u izvještaju komisije JP Autoceste FBiH je u najmanju ruku neočekivan rezultat koji daje osnov za sumnju u ispravnost odnosa nove Uprave prema izboru izvođača radova na ovom kapitalnom infrastrukturnom projektu.

To se, kažu, posebno odnosi na kineske kompanije koje su gradile Pelješki most, i koji sada ne zadovoljavaju kriterije JP Autoceste FBiH. Kada je riječ o spomenutim kineskim kompanijama, komisija je navela da im nedostaje generalno iskustvo, iskustvo u menadžerstvu, te „specifično iskustvo“.

Treba naglasiti da se ovaj projekat finansira se kreditom EBRD-a i EIB-a, dakle evropskih finansijskih institucija, u postupku koji se provodi u skladu sa procedurama EBRD-a.

Izgradnja tunela Prenj, najskupljeg objekta na autoputu u BiH, bi trebala trajati šest godina, a rok za završetak ovog projekta se često navodi i kao rok za okončanje izgradnje Koridora 5C.

Izabrani kandidati za tunel Prenj

No, kako su nam kazali iskusni inženjeri, s obzirom da ovaj projekat, sve su prilike, neće biti ugovoren u ovoj godini i ukoliko se počne graditi sljedeće godine i ne bude nepredviđenih radova i problematičnog geološkog okruženja (što su okolnosti koje su pratile sve projekte Autocesta FBiH) vjerovatno je da će rok za završetak biti 2030. godine, a ne 2028. godine kako je do sada najavljivano.

Prema informacijama iz krugova bliskih JP Autoceste FBiH teško je povjerovati da će u skorije vrijeme, zbog svega navedenog, ovaj postupak biti pozitivno okončan i postoji određena vjerovatnoća da će čak biti i poništen.

Manipulacija cijenama

U slučaju, pak, da EBRD da svoju saglasnost, u nastavku postupka slijede predaje i otvaranje finansijskih ponuda, a obzirom da se konkurencija svodi samo na turske kompanije koje prate kompaniju Cengiz koja je već na našem tržištu, mora se računati i na rizik od manipulacije cijenama i mogućnost da sam ugovor bude zaključen i na iznos veći od 400 miliona eura na koliko je procjenjena vrijednost izgradnja tunela Prenj.

Svi kandidati za tunel Prenj

Naime, ukoliko se ovaj postupak u konačnici završi izborom kompanije Cengiz ona će biti angažovana na ukupno 37 kilometara autoputa na Koridoru 5C i držat će tako apsolutni monopol koji bi joj mogao omogućiti i ozbiljan uticaj na ukupno poslovanje JP Autocesta FBiH.