Vremenska prognoza Stanje na putevima Kursna lista

novi zakon

Prva vozačka dozvola vrijediće samo dvije godine

vozacka

Novim pravilima najviše su ogorčeni oni kojih se to direktno tiče, odnosno koji će to osjetiti na svojim novčanicima

Vozačka dozvola B kategorije koju vozač prvi put dobije izdaje se s rokom važenja od samo dvije godine, a tek kada je nakon toga produži dobiće je na 10 godina, pišu Nezavisne novine.

Predviđeno je to Prednacrtom zakona o izmjenama i dopunama Zakona o osnovama bezbjednosti saobraćaja na putevima (ZOBS) u BiH, a bude li i usvojen, po mišljenju mnogih, predstavljaće novi udar na džepove mladih, koje država ne bi trebalo da destimuliše, već bi ih morala po svaku cijenu zadržati u BiH.

U praksi to znači da će vozač početnik nakon dvije godine morati ponovo trošiti i novac i vrijeme. Produženje dozvole košta nešto više od 60 maraka, ali to nije jedini izdatak, jer je predviđena još jedna novina, koja takođe donosi i – trošak.

Naime, po pravilima koja su sada na snazi, kada produžavate vozačku dozvolu niste dužni donositi ljekarsko uvjerenje osim ako vam je, recimo, dozvola izdata na kraći rok zbog nepovoljnog zdravstvenog stanja.

Bude li zakon usvojen, ubuduće ćemo svi na ljekarske preglede prilikom svakog produženja dozvole, pa čak i mladi vozači, početnici, koji su dozvolu dobili na svega dvije godine (dakle, plaćaće pregled dva puta u dvije godine). I trošak nije zanemariv.

“Kod nas ljekarski pregled za polaganje za B kategoriju košta 45 KM”, kažu iz jedne privatne banjalučke zdravstvene ustanove.

Novim pravilima najviše su ogorčeni oni kojih se to direktno tiče, odnosno koji će to osjetiti na svojim novčanicima.

“Kćerka mi za nekoliko mjeseci postaje punoljetna i polagaće vozački. Ogroman je to trošak. I onda, znači, za dvije godine novi izdaci? Ponovo će morati plaćati ljekarski, ponovo vaditi vozačku. Pa šta su oni umislili, da je ovo Njemačka? Znaju li oni kako živi narod ovdje, da nam je svaka marka bitna? Nemam ja platu kao ti što takve odluke donose”, ogorčeno kaže jedna Banjalučanka za Nezavisne.

Ne može se načuditi novim predviđenim pravilima Prijedorčanin Branislav Radaković, koji je radni vijek proveo kao instruktor vožnje i ovlašteni ispitivač.

“Pa, to nema nigdje! Vozači početnici na vozilu imaju slovo ‘P’ i to je sasvim dovoljno. Direktiva EU dozvoljava da se vozačka dozvola B kategorije prvi put izda na period od 15 godina”, priča Radaković.

Smatra da je u pitanju bezrazložno zavlačenje ruku u džepove vozača. Profitiraće, po njegovim riječima, ustanove koje izdaju ljekarska uvjerenja, ali i država, koja naplaćuje vozačke dozvole.

“Pa, vozači početnici dobijaju ljekarsko uvjerenje sa 18 godina, kada su najzdraviji. Glupost je da im se nakon dvije godine ponovo izdaje dozvola i da ponovo plaćaju 60 maraka za nju. Država je vidjela mogućnost da zaradi”, smatra Radaković.

Iz Ministarstva komunikacija i transporta BiH kažu da su sačinili Prednacrt zakona o izmjenama i dopunama ZOBS, te da je formirana Radna grupa, u koju su uključeni predstavnici nadležnih organa, a koja će definisati prijedlog zakona o izmjenama i dopunama zakona.

“Inicijativa Ministarstva jeste da se, u pogledu izdavanja vozačke dozvole, izvrši usklađivanje na način da se vozačka dozvola licu koje prvi put stekne pravo upravljanja motornim vozilom kategorije B izdaje s rokom važenja od dvije godine, a prilikom svakog sljedećeg produženja s rokom važenja od 10 godina”, priznaju u ovom ministarstvu.

Kako dodaju, prilikom produženja vozačke dozvole prilaže se nalaz ovlaštene zdravstvene ustanove o psihičkoj i fizičkoj sposobnosti vozača.

“Što se tiče sticanja prava upravljanja vozilom B kategorije prvi put, zahtjev je da se izda tzv. probna vozačka u trajanju od dvije godine. Ukoliko vozač u te dvije godine ispuni uslove može dobiti vozačku dozvolu s trajanjem od 10 godina. U suprotnom, treba ponovo da polaže ispit za vozača”, kažu iz Ministarstva.

Ističu da je sljedeći korak da se unutar Radne grupe postigne dogovor u vezi s predloženim izmjenama, te da se razmotre i drugi prijedlozi nadležnih organa za unapređenje zakonodavnog okvira u oblasti bezbjednosti saobraćaja na putevima u BiH, a što će, tvrde, dovesti do smanjenja štetnih posljedica drumskog saobraćaja.