Vremenska prognoza Stanje na putevima Kursna lista

Donosimo paket OSCE-a

Šta je na stolu liderima u Neumu: Objavljujemo tehničke izmjene Izbornog zakona

palmer – neum – izborni zakon (1)

Fokus.ba otkriva paket mjera koje je predložio OSCE kako bi se stalo ukraj izbornim prevarama uz komentare ODIHR-a

Uoči današnjeg nastavka pregovora sa bh. liderima u Neumu koje predvode američki i briselski zvaničnici Matthew Palmer i Angelina Eichhorst, Fokus.ba objavljuje kompletan paket OSCE-ovih predloženih mjera odnosno izmjena Izbornog zakona radi poboljšanja integriteta izbora zajedno sa komentarima ODIHR-a koji su se pojavili jučer.

Piše: A. DUČIĆ

Kada je riječ o opštim odredbama – Uvedene su dodatne definicije radi pojašnjenja i dalje standardizacije tumačenja specifičnih odredbi Izbornog zakona. Dalje se utvrđuje nespojivost kod obnašanja više dužnosti. Uvodi se mandat za izabrane dužnosnike koji ostaje na mirovanju pod određenim okolnostima.

Jačaju se odredbe za obaveznu pomoć relevantnih tijela na svim nivoima vlasti CIK-u te kako bi obuhvatio sve političke subjekte u smislu njihove prihvatljivosti za podnošenje zahtjeva za ovjeru za učešće na izborima.

U Poglavlju 2 „Vlasti nadležne za provođenje izbora“ uvode se stroži kriterij izbora potencijalnih članova biračkih odbora (nemogućnost učešća za ranije članove sa zadnjih opštih ili lokalnih izbora).

Mijenja se način izbora članova biračkih odbora (iz reda političkih stranaka predstavljenih u zakonodavnim tijelima sa 2/3 i reda kandidata sa 1/3) Predloženo je uspostavljanje Centra za edukaciju tijela za upravljanje izborima (isključujući pozicije direktora i pomoćnika direktora), zatim jače odredbe o obavezama OIK-a da osiguraju obuku članova biračkih odbora i kontrolora u centrima za brojanje, jače odredbe o obavezama OIK-a da osiguraju konsolidaciju izbornih rezultata od strane biračkih odbora i pravilno provedu ručno brojanje i elektronsku verifikaciju.

Uvodi se odgovornost CIK-a za blagovremenu nabavku i obezbjeđenje optičkih skenera, čitača otisaka prstiju i pripadajuće tehničke opreme. Izmjene su usmjerene i ka davanju ovlaštenja CIK-u da izradi podzakonske akte u slučajevima gdje se rezultati elektronskog i ručnog brojanja ne podudaraju.

Kada je riječ o Centralnom biračkom spisku uvrštene su izmjene ka daljem određivanju statusa izvoda iz Centralnog biračkog spiska kao javne isprave i obaveza da se osigura blagovremena i redovna inspekcija u svrhu integriteta. Uvodi se izvanredna registracija na zahtjev CIK-a kao što je propisano CIK-ovim podzakonskim aktom.

Uvrštene su izmjene ka jačanju procesa registracije za glasanje u inostranstvu, uključujući kroz evidencija pasoša izdanih od strane DKP-a, vođenja posebnih komparativnih evidencija o biračima iz inostranstva. Uvode se elektronske prijave popraćene isprintanom verzijom elektronske prijave sa potpisom. Zamjenjuje se PRP-2 sistem. Umanjuje se zloupotreba i štede resurse.

Razjašnjavaju se uloge i odgovornosti nadležnih vlasti u vezi ažuriranja i vođenja Centralnog biračkog spiska (IDDEEA, MUP-ovi, opštine itd.). Uvode se podaci o otisku prsta kao dio Centralnog biračkog spiska.

Predviđeno je i jačanje odredbi o informacijama o boravištu – Izjednačava se aktivna i pasivna biračka prava u izbornom periodu. Onemogućava jednoj osobi da se kandiduje u jednoj izbornoj jedinici i glasa u drugoj. Predviđeno je pojašnjenje za slučajeve državljana BiH sa pravom glasa koji nisu upisani na Centralni birački spisak i mogućnost glasanja nepotvrđenim glasačkim listićima sa važećim identifikacijskim dokumentom 45 dana prije izbora. Dodatno se razjašnjavaju uslovi kada se glasački listić smatra nevažećim i razlikuje ih od nepopunjenih biračkih listića – Pojašnjenje o ovjeravanju izbornih rezlutata od strane CIK-a – Nadalje definiše se proces konsolidacije izbornih rezultata.

Ovjera i kandidatura za izbore: Razjašnjava se procedura ovjere političkih subjekata. Omogućava se elektronska prijava za ovjeru učešća na izborima. Predviđeno je i povećanje broja potpisa za učešće na izborima (što se inače odrazi na trgovinu mjestima u biračkim odborima) – Izmjena onemogućava bilo kakve promjene na kandidatskim listama nako njihove ovjere od strane CIK-a BiH, osim u slučaju očitih tehničkih pogrešaka – Uvodi se imperativna odredba koja definiše rokove za CIK kod finalizacije procesa ovjere – Utvrđuje ovlaštenja CIK-a da utvrdi obrazac za ovlaštenje lica za komunikaciju sa političkim subjektima.

Vođenje izbora – Nadovezuje se i dalje uređuju obaveze biračkih odbora da osiguraju prijem, skladištenje i blagovremenu isporuku biračkih materijala uz prisustvo policije gdje je to prikladno. Propisuje se odgovornost OIK-a da svakom biračkom mjestu blagovremeno osigura optičke skenere, uređaje za otiske prstiju – Utvrđuje se obaveza predsjednika/članova biračkih odbora da budu prisutni tokom glasanja i procesa brojanja, uključujući zamjenika predsjednika/biračkih odbora na mjestima gdje je glasalo više od 350 glasača. Određuje se ovlaštenje CIK-a da izda podzakonske akte vezane za dizajn, štampanje, kontrolu izdatih listića. Utvrđuje se obaveza da se zapisnik o radu na biračkom mjestu vodi kontinuirano, detaljno i čitko. Uvodi se obaveza biračkih odbora kod provjere funkcionalnosti optičkih skenera i biometrijskih otisaka prstiju – Utvrđuje ovlaštenje CIK-a da kroz podzakonske akte uredi situacije u kojima optički skeneri ne funkcionišu –

Utvrđuje upotrebu biometrijskog otiska prsta kao sredstva za provjeru identiteta birača, kao i slučajeve u kojima se takvi podaci ne mogu dati – Uvodi gornju granicu do 3 preferencijalna glasa – Dalje definiše proces konsolidacije izbornih rezultata od strane izbornih kontrolora – Utvrđuje se da je verifikacija izbornih rezultata konačna i obavezujuća i da se ne može poništiti.

Zaštita izbornog prava predviđa: Mogućnost podnošenja pritužbi putem elektronske aplikacije; Obaveza CIK-a da blagovremeno saopštava informacije o podnesenim pritužbama i žalbama; Odgovornost osoblja izborne administracije proširena je na kontrolore izbornih rezultata u centrima za prebrojavanje.

Povećane kazne za izbornu administraciju za nepreduzimanje mjera za otklanjanje utvrđenih nepravilnosti (10.000 do 30.000).

Pravila ponašanja u izbornoj kampanji – Uvodi se zabrana vođenja plaćene prijevremene izborne kampanje u elektronskim, štampanim medijima ili drugom obliku javnog oglašavanja, zatim zabranu vođenja predizborne kampanje sa stereotipnim i uvredljivim sadržajem. Obavezuju se političke subjekte da obezbijede ravnopravnu promociju oba spola u medijskim nastupima. Uvodi se klauzula o opštoj zabrani korištenja javnih resursa u svrhe kampanje za izabrane dužnosnike i javne službenike – Uvodi izričitu obavezu političkih subjekata da u roku od 15 dana od dana izbora uklone materijale koji se koriste u svrhe izborne kampanje – Proširuje se klauzula o zabrani govora mržnje od strane političkih subjekata (sa detaljnijom definicijom u Poglavlju 1) kroz različite kanale (internet medije, uključujući društvene mreže) – Uvodi izričitu zabranu zloupotrebe prava na učešće u biračkim odborima kroz fiktivno predstavljanje jednog političkog subjekta u cilju favorizovanja drugog političkog subjekta (trgovina mjestima u biračkim odborima) – Proširuje izbornu tišinu na nove tehnologije i uvodi opštu klauzulu za sve aktivnosti koje ometaju izborni proces.

Poglavlje „Skupštine kantona, općinska vijeća/skupštine i gradska vijeća/skupštine“ usklađuje broj poslanika u skupštinama (gradske/općinske/kantonalne) sa odgovarajućim brojem birača sa pravom glasa, čime se prilagođava kategorizacija broja mandata po biračkoj populaciji – Uvodi obavezu CIK-a da 90 dana prije datuma izbora dostavlja podatke o broju birača po gradu/općini/kantonu radi ažuriranja statuta radi usklađivanja broja poslanika u skupštinama sa Izbornim zakonom BiH. – Određuje postupanje CIK-a kada dođe do nenamjernih promjena u kandidaturi propisane zakonom između štampanja glasačkih listića i dana izbora i između dana izbora i preuzimanja mandata (npr. smrt kandidata).

Finansiranje kampanje: Rješava ranije uočene probleme, odnosno davanje doprinosa ispod 100 KM od strane različitih subjekata čime se izbjegava obaveza njihovog uključivanja u finansijske izvještaje. Brisanje iznosa trebalo bi da doprinese većoj transparentnosti finansiranja političkih stranaka. – Uključuje troškove oglašavanja na internetu u finansijske izvještaje – Osigurava uključivanje troškova internetskog oglašavanja u finansijske izvještaje.

ODIHR je dao preporuku da se proces odabira razmotri s ciljem osiguranja veće nepristrasnosti i neovisnosti.
-Širom država članica OSCE-a postoji širok spektar mehanizama za odabir članova biračkih odbora, a nominacija članova od strane političkih subjekata je u svima njima uobičajena. U kontekstu izbora u Bosni i Hercegovini, ODIHR je ranije zaključio da postojećem procesu odabira nedostaje dovoljna zaštita od manipulacije stranačkom zastupljenošću među članovima – jedna je od komentara ODIHR-a.

Kada je riječ o tehnologiji ODIHR preporučuje da se koristi manje preskriptivan jezik, kao što je elektronski sistem identifikacije birača umjesto čitača otisaka prstiju, te elektronski brojači glasova umjesto skenera glasačkih listića, kao i usmjeravanje uloge CIK-a na nabavku i nadzor korištenja novih tehnologija u izbornom procesu. Prije uvođenja i korištenja NIT treba predvidjeti studiju izvodljivosti i pilot testiranje.

– Zloupotreba javnih resursa od strane javnih zvaničnika izazvala je zabrinutost tokom izborne kampanje 2018. godine, zbog čega je u Konačnom izvještaju ODIHR EOM-a data prioritetna preporuka da se uklone postojeći nedostaci u pravnom okviru i spriječi zloupotreba javnih resursa u svrhu kampanje. Nacrt izričito zabranjuje izabranom članu organa vlasti, odnosno, nosiocu javne funkcije “korištenje javnih resursa u svrhu bilo kojeg oblika javne kampanje, svoje promocije, odnosno promocije političkog subjekta”, sa odgovarajućim novčanim sankcijama – kaže se u prijedlogu.