BIRN BiH

Zavod zdravstvenog osiguranja HNK kupuje limuzinu od 60.000 KM

auto ilustracija

Ali Damjan Ožegović iz Transparency Internationala u Bosni i Hercegovini (TI BiH) kaže kako je očekivao da će institucije tokom pandemije tražiti jeftinije aute sa slabijim karakteristikama

Zavod zdravstvenog osiguranja Hercegovačko-neretvanskog kantona (HNK) kupuje novu limuzinu, vozilo za službene potrebe u vrijednosti od 59.829 KM bez PDV-a, što ovu kupovinu, prema podacima Baze službenih automobila, čini trećom najskupljom nabavkom službenog putničkog vozila od početka godine.

Zavod traži “limuzinu” proizvedenu 2021. godine, crne metalik boje sa dizel-motorom, a od ostale opreme, između ostalog, vozilo treba da posjeduje komande na volanu za upravljanje mobilnim telefonom i bežično punjenje telefona.

Alenka Ban iz Zavoda zdravstvenog osiguranja HNK-a kaže za Balkansku istraživačku mrežu Bosne i Hercegovine (BIRN BiH) da je stručna služba Zavoda napravila analizu stanja svih službenih vozila ove institucije i utvrdila da su četiri vozila, od njih šest kojima Zavod raspolaže, u djelimičnom ili potpunom kvaru, pa su iz tog razloga donijeli odluku o obnavljanju voznog parka.

“Posljednjom analizom interne revizije utvrđeno je kako se više od 30 posto svih troškova službenih vozila odnosi na troškove popravke i održavanja, te kako su ulaganja u osnovna sredstva čija je vrijednost nula KM ulaganja koja ni u kojem slučaju nisu opravdana ulaganja”, kaže Ban.

Ali Damjan Ožegović iz Transparency Internationala u Bosni i Hercegovini (TI BiH) kaže kako je očekivao da će institucije tokom pandemije tražiti jeftinije aute sa slabijim karakteristikama.

“Malo je neodgovorno da oni nabavljaju tako skupe automobile, a mogu sigurno da za duplo manje novaca kupe pojednako dobar automobil koji će jako dobro da služi, pogotovo sad kad vidimo da bi zavodi zdravstvenih osiguranja, ministarstva zdravlja i institucije trebalo da se fokusiraju na zdravlje građana, nabavku vakcina i borbu protiv pandemije”, naglašava Ožegović.

U specifikacijama za novo vozilo Zavod daje detaljnija objašnjenja zašto insistira na nekim zahtjevima, što je praksa, prema mišljenjima revizora, koja je poželjna, ali se u najvećem broju tendera za automobile ne koristi. Tako Zavod insistira na dizel-motoru i automatskom mjenjaču sa osam stepena prenosa.

Zavod je namjerno izbjegao navesti radnu zapreminu motora jer se “specificiranjem radne zapremine i broja cilindara motora može suziti izbor na vrlo mali broj motora, a stavljanjem specifične snage, najvećeg momenta i da je automobil nov i nekorišten, propisuje se dovoljno elemenata za dobijanje adekvatnog motora”.

Baza službenih automobila BIRN-a BiH pokazuje da je polovina svih provedenih nabavki vozila završena s tek po jednim ponuđačem i da određeni broj tendera svojim opisom smanjuje konkurenciju.

U objašnjenju automatskog mjenjača se navodi da je automobil namijenjen za duže relacije, a automatski mjenjač utiče na sigurnost i smanjuje umor vozača na dugim relacijama, što potvrđuju i institucije koje se bave ergonomijom i sigurnošću u automobilskoj industriji.

Kod traženja dizel-motora objašnjeno je da motori koji rade na dizelskom principu sagorijevanja goriva imaju veći koeficijent iskorištenja motora, dugotrajniji su, imaju veći moment u niskom režimu rada i daju automobilu veću vrijednost kod prodaje kao rabljenog.

Alenka Ban kaže da je prosječna starost vozila koja posjeduju veća od 12 godina te da je svim vozilima već odavno istekla tvornička garancija i nemaju knjigovodstvenu vrijednost.

“Jedno vozilo od početka 2020. godine nije u voznom stanju. Nakon pregleda svih vozila, po procjeni ovlaštenih servisa, utvrđeno je kako bi za popravku istih Zavod trebao izdvojiti više od 21.000 KM”, kaže Ban.

Ona ističe da je Zavod, uz plan za obnavljanje voznog parka, napravio i plan prodaje putem licitacije, a sredstva od prodaje bit će evidentirana kao prihod Zavoda, “tako da će stvarni troškovi biti niži od iznosa koji su navedeni u tenderu”.

Kako pokazuju podaci Baze službenih automobila, institucije i javne kompanije su tokom 2020. godine potrošile gotovo pet miliona maraka na kupovinu 150 službenih putničkih vozila, najveći dio nakon početka pandemije, o čemu je BIRN BiH ranije pisao.

Institucije i javne ustanove ili kompanije u BiH, prema podacima Baze službenih automobila BIRN-a BiH, godišnje potroše oko 50 miliona maraka za nabavku novih službenih automobila, uključujući i vozila hitne pomoći, vatrogasna vozila, ali i limuzine, na koje otpada petina godišnjih izdvajanja. U Bazi se trenutno nalaze podaci o više od 11.000 službenih vozila u voznim parkovima institucija.