Vremenska prognoza Stanje na putevima Kursna lista

Potpisivanje peticije

Župa kod Višegrada: Želimo da imamo bolji život, da se ne iseljavamo

zupa kod visegrada peticija2 (1)

Ovaj put, ako uradimo što smo započeli i dobijemo odobrenje od granične službe Srbije i Bosne i Hercegovine, skraćuje za 22 kilometra putnu komunikaciju sa Bajinom Baštom

Potpisivanjem peticije, građani Višegrada traže da se lokalnom putu Višegrad – Kamenica vrati status regionalne ceste, kakav je do prije nekoliko mjeseci imao, ali i da se na liniji koja spaja BiH i susjednu Srbiju izgradi novi granični prelaz.

Vjeruju da bi na ovaj način bila pružena šansa za 45 sela višegradske Župe, u kojoj danas živi jedva nekoliko stotina stanovnika. Iste zahtjeve imaju i Srbi i Bošnjaci iz ove opštine.

“To je zajednička akcija, da imamo bolji život, da se ne iseljavamo. Da imamo komunikaciju sa svijetom, da ne budemo slijepi put. Imali smo 7.000 stanovnika u Župi, a danas ako imamo 500, i to je ‘puna kapa'”, kaže Zoran Papić, opštinski odbornik i inicijator potpisivanja peticije.

Izgradnjom prelaza u mjestu Štule, put između Višegrada i Bajine Bašte skratio bi se za oko 20 kilometara, a u suprotnom pravcu saobraćaj iz srbijanskih gradova, pogotovo tokom ljetne, turističke sezone, bio bi usmjeren preko Višegrada, Goražda i dalje prema moru.

“Ovaj put, ako uradimo što smo započeli i dobijemo odobrenje od granične službe Srbije i Bosne i Hercegovine, skraćuje za 22 kilometra putnu komunikaciju sa Bajinom Baštom. Ljudi bi mnogo dobili, pogotovo ovi ljudi koji žive u dubini Župe. Oni bi dobili skraćenje puta za 50 – 60 kilometara u jednom pravcu. Pogotovo oni koji su blizu graničnog prelaza, imaju pet kilometara do tih sela, a moraju stotinu kilometara okolo. Najveću granicu imamo između Višegrada i Bajine Bašte a nemamo nijednog graničnog prelaza, dok Rudo ima četiri granična prelaza”, navodi Papić.

Peticiju je potpisao i Vladimir Vajić, koji smatra da bi otvaranjem Župe bio podstaknut razvoj poljoprivrede, po čemu je ovaj dio Višegrada nekada bio prepoznatljiv. Osim toga, privreda i turizam u zamrloj istočnoj Bosni mogli bi se nadati napretku.

“Pošto postoji granični prelaz Vardište između Srbije i Bosne, on je dosta opterećeniji u turističkoj sezoni i ovo bi dosta rasteretilo. Lakše bi bilo ko ide na more u Crnu Goru ili za Hrvatsku, ovdje, preko naših krajeva. Mnogo bolje bi bilo svima nama”, dodaje Vajić.

Stanovnici Klašnika, jednog od sela u višegradskoj Župi, sretni su zbog bilo kakvog prijedloga koji bi promijenio sumornu sliku sela koje, poput mnogih drugih, nestaje. Oronuli objekti, zarasle livade, čak i obnovljene kuće postepeno propadaju, jer Bošnjaci su protjerani u ratu, a odlazak se nastavlja i u miru.

“Da se napravi put, da se prokrči isto ovamo iz Srbije, sve bi bilo drugačije. Asfalt da se stavi. Ovdje bi se otvorila neka prodavnica, a ovako, moramo ići do Prelova da nešto kupimo”, kazuje Ahmet Ohranović.

Muhamed Ohranović u Klašnik se vratio po prestanku rata. Kaže da je njegov život lijep, jer živi na svojoj djedovini, ali i problema je toliko da ih je teško riješiti. Svakodnevno do šest kilometara udaljenog asfaltiranog dijela puta, dokle stiže minibus, prevozi dijete kako bi stiglo u školu, a čeka ga i nakon škole. Drugo dijete u školu polazi iduće godine. Zbog toga bi bio veoma sretan kad bi se ovdašnja sela sa Višegradom povezala kvalitetnijom cestom.

“Čvrsto stojim iza toga iz razloga što bi mnogo bolje bilo i u interesu sviju koji žive na ovom prostoru Župe, bez obzira koje vjere. Kada bi se otvorio taj granični prelaz, prolazila bi auta, možda neki autobus, minibus, kombi, šta bilo, pa bih ja mogao dijete da šaljem u školu, a da ne trošim gorivo. Lakše bi bilo sve, možda bi se više ljudi i vratilo, pa bi se ponovo vratila Župa u život ko što je nekad bila i hranila Višegrad. Župa je nekada hranila Višegrad, a nikad joj niko vratio to nije. Kod nas se ovo dešava već nekoliko puta da se Srbi i Bošnjaci bore. Evo, meni, ja imam podršku sad za dijete od svih komšija ovdje, do Prelova, ima nekoliko srpskih sela. Rekli su, šta god treba, ako treba i auto, tvoje pokvareno – svi”, naglašava Muhamed Ohranović.

Nakon ulične akcije u Višegradu, potpisivanje peticije biće nastavljeno i u selima, a inicijatori kažu da će trajati do nove godine. Potpisi građana sa zahtjevima da put kroz Župu ponovo postane regionalni i da na njemu bude otvoren granični prelaz biće proslijeđeni nadležnim institucijama u BiH i Srbiji.