analiza

Britanija u velikim problemima zbog Brexita: Nakon zdravstvene, pogodila ih i logistička kriza

The Andrew Marr Show
Prime Minister Boris Johnson arrives at Media City in Salford, to appear on the BBC1 current affairs programme, The Andrew Marr Show. Picture date: Sunday October 3, 2021.

Sve veća nestašica vozača kamiona izazvala je poremećaje u lancu opskrbe u Velikoj Britaniji, nakon Brexita

Velika Britanija je u problemima nakon Brexita.

Sve veća nestašica vozača kamiona izazvala je poremećaje u lancu opskrbe u Velikoj Britaniji, nakon Brexita. Prazne police u supermarketima, dugi redovi na benzinskim pumpama i njihovo zatvaranje doveli su Britansku vladu u krizu, s kojom se državno rukovodstvo teško nosi.

Piše: Huseyin Emre Eseceli/Anadolija (Autor je magistar tehničkih nauka na Univerzitetu u Southamptonu)

Pandemija španske gripe 1918. godine bila je jedna od najvećih zdravstvenih katastrofa 20. stoljeća. Bio je to globalni zdravstveni problem koji je zahvatio svaki kontinent, a kao posljedica umrlo je više od 50 miliona ljudi. Jedna od država koja je bila najviše pogođena španskom gripom je Velika Britanija, gdje je smrtno stradalo oko 250.000 osoba. Stoljeće kasnije, nova pandemija, ovoga puta koronavirusa, ponovo je pokucala na vrata Velike Britanije i ovaj put je od posljedica COVID-19 umrlo približno 136.000 osoba. To je izazvalo razornu ekološko-zdravstvenu krizu u Velikoj Britaniji.

U novembru 1973. godine, mnogi menadžeri britanskih benzinskih pumpi najavili su zatvaranje preduzeća zbog nedostatka goriva, što je također pogodilo Veliku Britaniju, nakon smanjenja proizvodnje nafte u arapskim zemljama, proizvođačima sirove nafte.

Naftna kriza je dovela do stvaranja dugih redova ispred stanica i zatvaranja benzinskih pumpi, baš kao i prije 50 godina. Smanjenje broja vozača u naftnim kompanijama nakon Brexita dovelo je do ponavljanja scenarija od prije 50 godina: formiranja dugih redova vozila na benzinskim pumpama i zatvaranje benzinskih pumpi zbog nedostatka goriva. Najava kompanija BP i Tesco Alliance da će mali broj benzinskih pumpi biti privremeno zatvoren zbog nedostatka vozača u zemlji izazvala je zabrinutost kod vlasnika vozila. Prošlog vikenda vlasnici automobila koji su mislili da će osjetiti nestašicu benzina zbog smanjenja broja pumpi formirali su duge redove ispred benzinskih stanica u Londonu.

Kako piše “The Guardian“, tri najveća britanska operatera benzinskih pumpi upozorila su na nedostatak goriva u kompaniji BP, navodeći da je u skoro 100 njenih stanica nedostajalo najmanje jedne vrste goriva, a nekoliko ih je bilo prisiljeno na potpuno zatvaranje. Gordon Balmer, izvršni direktor Udruženja trgovaca naftnim derivatima (PRA), rekao je da su na nekim lokacijama zabilježena kašnjenja, posebno u Londonu i jugoistočnoj Engleskoj.

Iz BP-a su saopštili da smanjuju isporuke na oko 90 svojih stanica u pokušaju da ravnomjerno distribuiraju zalihe. PRA apeluje na ljude da im bar četvrtina rezervoara bude puna u slučaju da se moraju voziti do prve naredne pumpe.

Zapanjujući pad zaliha goriva u zemlji vidi se u pokazateljima. Akcije, koje su počele da se smanjuju nakon Brexita, pale su za pola u posljednjih šest mjeseci.

Prema podacima britanskog Ureda za nacionalnu statistiku (ONS), broj kamiona i vozača kamiona, koji je u prvom tromjesečju 2020. godine, iznosio 301.497 pao je na 232.942 u drugom tromjesečju 2021. Stručnjaci u Velikoj Britaniji navode da nedostaje oko 100.000 vozača kamiona.

Prema izvještaju Udruženja drumskih prevoznika koji predstavlja transportnu industriju, glavni razlozi za smanjenje broja vozača transportnih vozila su odlazak u penziju, to što je Britanija napustila Evropsku uniju, neke promjene u platnim spiskovima poznate kao IR35, vozači koji biraju druge sektore te niske plate i epidemija. Broj vozača kamiona smanjio se zbog toga što je pandemija COVID-19 poremetila proces kvalifikacije i spriječila ulazak nove radne snage na tržište. Osim toga, neki su za to okrivili Brexit i loše uslove rada koji tjeraju strane vozače.

Neadekvatan broj vozača kamiona uzrokuje ozbiljne probleme u logističkom sektoru, a potencijalno se može pretvoriti u rizik koji može uticati na sve elemente ekonomije Velike Britanije ako se rješenje ne pronađe u kratkom vremenu.

Zbog neizvjesnosti imigracionog statusa Velike Britanije nakon izlaska iz EU, sve veći broj građana EU i vozača kamiona radije se vraća u svoje države, a zatim se nepovoljni uslovi u jeku pandemije ističu kao najvažniji faktori pojava krize.

Ovaj logistički problem, koji je uzrokovao prekid međunarodnog lanca opskrbe u Velikoj Britaniji, izazvao je paniku među ljudima i uzrokovao pražnjenje polica sa namirnicama. Ekonomske posljedice pandemije COVID-19 i Brexita povećavaju troškove osnovnih potrepština, poput hrane i odjeće, kao i putovanja, pa čak i vođenja domaćinstva. Ove jeseni i zime očekuje se rasprostranjeni rast cijena robe – od pšenice do šećera, kafe i palminog ulja, i to u kombinaciji s nedostatkom vozača kamiona i radnika u preradi hrane te s povećanjem troškova zaliha.

Transportna kriza, koja je u porastu od početka 2020. godine, ispraznila je police na raznim tržištima u Londonu posljednjih mjeseci, posebno one s voćnim i povrtnim proizvodima, te flaširanu vodu.

Tesco, jedan od najvećih britanskih lanaca supermarketa, upozorio je Vladu da bi, ako se nestašica vozača nastavi, kupci mogli panično krenuti na tržnice prije Božića.

Morisons, još jedan od vodećih lanaca supermarketa u zemlji, saopštio je da bi, ako broj vozača u transportnom sektoru nastavi biti nedovoljan u odnosu na potražnju, cijene proizvoda na tržištu mogle porasti.

McDonalds je nedavno prestao prodavati mliječne napitke i pića u bocama, navodeći kao razlog probleme u lancu opskrbe.

Procjena poslovnih uslova Banke Engleske u aprilu, maju i junu ove godine pokazala je da su kašnjenja u sektoru otpreme uzrokovala nestašicu određenih proizvoda, poput namještaja, auto-dijelova i električnih proizvoda.

Vlada Velike Britanije je u nedjelju objavila plan o izdavanju privremenih viza za 5.000 stranih vozača kamiona.

Britansko ministarstvo transporta objavilo je da će 5.000 vozača cisterni i kamiona dobiti privremene vize do kraja decembra kako bi izbjegli prazne police u supermarketima i duge redove na benzinskim pumpama zbog nedostatka kamiona i vozača.

Međutim, poslovni lideri upozorili su da je plan Vlade kratkoročno rješenje i da neće riješiti akutni nedostatak radne snage koji prijeti problemima u maloprodajnom sektoru.

Industrija procjenjuje da postoji jaz od 100.000 vozača kamiona dijelom zbog pandemije COVID-19, a dijelom zbog Brexita. Oko 25.000 vozača teških kamiona iz EU napustilo je Britaniju tokom 2020. godine i nije se vratilo, dok 40.000 čeka da položi testove za teretna vozila.

Prema Udruženju drumskih prevoznika, Vlada problem ne shvata dovoljno ozbiljno.

“Prosječna starost vozača kamiona u Velikoj Britaniji je 57 godina, svaki dan se ovaj problem samo pogoršava kako se sve više njih penzioniše”, rekao je Rod McKenzie, direktor udruženja, zadužen za javne poslove.

Ministar transporta Grant Shapps najavio je ranije da će, ako bude potrebno, britanski vojnici razvoziti gorivo do praznih benzinskih pumpi. Kao i tokom lockdowna zbog pandemije, možda ćemo uskoro vidjeti britanske vojnike s vojnim vozilima na ulicama.

Naftna kriza 1973. godine napravila je proboj u britanskoj vanjskoj politici i omogućila Britaniji da razvije tople odnose sa arapskim zemljama bogatim naftom. Ovoga puta Velika Britanija može promijeniti imigracijsku politiku i primiti više izbjeglica u državi, što bi moglo popraviti situaciju na tržištu rada.