Vremenska prognoza Stanje na putevima Kursna lista

SPRINGER

EDUS objavio članak o barijerama kod dijagnosticiranja autizma u BiH

autizam (1)

EDUS svakodnevno provodi trosatni program rane intervencije, namjenjen djeci uzrasta 18 mjeseci do 3 godine i sistematičan je multidisciplinarni pristup stimulaciji i edukaciji kroz koji se unaprijeđuju identificirani zaostaci u razvoju kod djece

Nedostatak obučenih kliničara, jasnih medicinskih protokola, visoki troškovi kupovine i upotrebe validnih i standardiziranih instrumenata i pitanja šta poslije, predstavljaju najveće prepreke kod dijagnosticiranja autizma i drugih razvojnih poremećaja u Bosni i Hercegovini.

Rezultati su navedeni u naučnom članku organizacije EDUS objavljenom u Journal of Autism and Developmental Disorders (SPRINGER), jednom od najrelevantnijih žurnala iz oblasti autizma i razvojnih poremećaja.

– Cilj ove preliminarne studije bio je identificirati obrasce prakse i potencijalne barijere koje postoje u BiH tokom dijagnosticiranja autizma i drugih razvojnih poremećaja – navela je dr. sci. Nirvana Pištoljević.

U istraživanju je učestvovalo 126 djece sa razvojnim poteškoćama uzrasta od dvije do osam godina. Pored činjenice da su roditelji primijetili razvojne probleme kod svoje djece i tražili pomoć već od u prosjeku 17-og mjeseca starosti djeteta, zapanjujuća je činjenica da im je trebalo ukupno 812 posjeta stručnjacima (više od šest posjeta po djetetu) u nešto više od godinu dana, kako bi došli do validne dijagnoze.

Kod samo osmero djece (6,3 posto) uspjeli su uspostaviti dijagnozu autizma. Međutim, kada se ponovno pristupilo procjeni djeteta u EDUS-u koristeći validirani mjerni instrument “Razvojne bihevioralne skale za procjenu razvoja djeteta (uzrasta od prvog mjeseca do navršenih šest godina) kliničke opservacije pokazale su da je kod 90 djece (71 posto) identificiran autizam.

Također studija je ukazala na potrebu za razvoj koherentne nacionalne strategije za ranu dijagnozu i ranu intervenciju za djecu sa autizmom i drugim razvojnim poremećajima.

– Značaj perioda ranog rasta i razvoja je u fokusu zbog činjenice da se do pete godine života razvije 90 posto ljudskog mozga. Prve tri godine života su period nevjerovatno rapidnog rasta i razvoja, te djeca u ovom periodu uče brže nego u bilo kojem kasnijem razdoblju. Mozak četverogodišnjaka je duplo aktivniji od mozga odrasle osobe. Stimulacija, te pružanje podrške razvoju svih pet razvojnih oblasti ne smije da izostaje – naglasila je Pštoljević.

EDUS svakodnevno provodi trosatni program rane intervencije, namjenjen djeci uzrasta 18 mjeseci do 3 godine i sistematičan je multidisciplinarni pristup stimulaciji i edukaciji kroz koji se unaprijeđuju identificirani zaostaci u razvoju kod djece, saopćeno je iz EDUS-a.

EDUS – Edukacija za sve je neprofitna, nevladina organizacija registrovana 2010. godine u Sarajevu, za aktivnosti na teritoriji BiH i s vizijom ostvarivanja punog potencijala svakog djeteta sa i bez poteškoća u razvoju.