Odvlače pažnju vozaču, ali ih svi proizvođači ugrađuju

ekran ojetljiv na dodir

Multimedijalni uređaji sa “touchscreen” ekranima gotovo da su postali standardni dio opreme svakog novog automobila, uprkos tome što ne doprinose većoj bezbjednosti saobraćaja.

Proizvođači automobila sve više funkcija i podešavanja u vozilima grupišu na ekrane osjetljive na dodir, pa je i za najmanje promjene parametara pojedinih komandi u vožnji potrebno skrenuti pogled sa puta ispred sebe, čime se povećava opasnost od saobraćajne nezgode.

Neprofitna američka organizacija AAA Foundation for Traffic Safety, koja je posvećena povećanju bezbjednosti saobraćaja u SAD, istraživala je koliko su multimedijalni sistemi u vozilima komlikovani i koliko ekrani osjetljivi na dodir pojedinih modela automobila odvlače pažnju u vožnji.

“Vozači žele tehnologiju koja je bezbjedna i jednostavna za korištenje, ali mnoge funkcije na savremenim multimedijalnim sistemima previše su kompleksne i ponekad frustriraju vozače”, objašnjava direktor AAA, Marshall Doney.

Istraživanje koje je sprovela ova organizacija obuhvatilo je 130 vozača i 30 novih modela automobila sa fabričkim multimedijalnim uređajima. Reakcije vozača i stepen ometenosti za volanom tokom upotrebe “touchscreena” bilježeni su pomoći kamera, ali su korištene i razne mentalne vežbe kako bi se utvrdilo koliko odsustvo pažnje utiče na koncentraciju u vožnji.

Vozači su dobijali razne zadatke tokom testova upotrebe ekrana osetljivih na dodir, od najobičnijeg traženja radio stanice, pa do obavljanja telefonskih razgovora pomoću multimedijalnog sistema.

Istraživanje je pokazalo da je za neke složenije zadatke, kao što je recimo traženje adrese i unošenje novih parametara u navigaciju, vozač morao da skrene pogled na čak 40 sekundi.

Pored toga što im “touchscreen” zaokuplja pažnju koja bi trebalo da je usmjerana na saobraćaj, on ih dodatno frustrira ukoliko je operacija komplikovanija, što još više povećava nivo dekoncentracije u vožnji. Na kraju, testirani modeli su klasifikovani u nekoliko kategorija, u zavisnosti od nivoa ometanja vozača tokom upotrebe “touchscreena”.

Među modelima za čije multimedijalne sisteme je na osnovu korisničkog interfejsa ocijenjeno da “umjereno” odvlače pažnju su, na primjer, Hyundai Santa Fe i Toyota Corolla. Među onima koji izazivaju “visok stepen” ometenosti kod vozača su Ford Fusion (Mondeo), Jeep Grand Cherokee Limited, Kia Sorento i Toyota Rav4.

Modeli kod kojih upotreba “touchscreena” dovodi do “izrazito visokog stepena” odvlačenja pažnje za volanom su, između ostalih, Audi Q7, Ford Mustang, Honda Civic, Mazda3, Tesla Model S, Volvo XC60 T5 Inscription…

Svi testirani automobili su sa američkog tržišta, a AAA je rezultate istraživanja prezentovao proizvođačima automobila sa ciljem da unaprijede način korišćenja multimedijalnih sistema i ekrana osjetljivih na dodir u svojim modelima.