Brzi i žestoki

Pijani vozači uskoro neće moći voziti

09/06/2015

Savremene tehnologije doprinjele su unaprjeđenju bezbjednosnih karakteristika automobila, pa zašto onda ne bi pomogle da se iz saobraćaja eliminišu alkoholisani vozači?

Problem pijanih vozača prisutan je otkada postoje automobili, ali osim apela vozačima da ne sjedaju za volan u alkoholisanom stanju i kaznenih mjera za one koje policija uhvati u prekršaju društvo još uvijek nije smislilo pravi odgovor na ovakvo ponašanje u saobraćaju.

To bi uskoro moglo da se promijeni uvođenjem u automobile sistema koji otkriva prisustvo alkohola u organizmu vozača i onemogućava pokretanje vozila ako se za volanom nalazi pijana osoba.

Jedna od prvih zemalja koja bi trebalo da počne sa primjenom ove tehnologije su Sjedinjene Države.

Američka Nacionalna agencija za bezbjednost saobraćaja (NHTSA) radi na tehnologiji za detekciju alkoholisanih vozača još od 2008. a početkom juna objavili su video u kome su objašnjeni osnovni principi rada ovih sistema.

automobili-alkohol1

U fokusu su trenutno dva sistema. Prvi funkcioniše poput neke vrste alkometra i otkriva prisustvo alkohola u dahu vozača, dok drugi nivo alkohola mjeri preko prsta osobe koja se nalazi za volanom.

U prvom slučaju, čestice alkohola koje izdahne vozač detektuju se pomoću infracrvenih senzora. Drugi sistem otkriva prisustvo alkohola u krvi na osnovu analize spektra svjetlosti koja se reflektuje od kože na vozačevom prstu.

Oba sistema mogu se podesiti tako da mjere stepen alkoholisanosti iznad zakonom dozvoljene granice a u slučaju pozitivnog nalaza automatski onemogućavaju startovanje motora automobila.

NHTSA očekuje da će ove tehnologije u budućnosti biti komercijalizovane poput bilo kog drugog bezbjednosnog sistema koji je prisutan u savremenim modelima.

Procjenjuje se da bi jedan takav sistem bio spreman za ugradnju u nove automobile koji se prodaju u SAD već 2018. godine, nakon čega bi mogao da postane obavezujući dio opreme na svim novim vozilima u ovoj zemlji, kao što će to biti slučaj sa zadnjom kamerom od 2018.

U međuvremenu, inženjeri će morati da otklone neke praktične nedostatke ovih sistema. Prije svega, moraće da pronađu način kako da spriječe vozača da “prevari” tehnologiju.

Jer, kako sada stvari stoje, umjesto onog ko se nalazi za upravljačem, bilo ko od trijeznih putnika mogao bi da zavara sistem tako što bi puhnuo u detektor ili prislonio svoj prst na senzor.

Komentari

Leave a Reply

Vaša email adresa neće biti objavljivana.