Vremenska prognoza Stanje na putevima Kursna lista

Zastupljen u automobilima

Zanimljiva priča: Tempomat je izmislio slijepac, evo kako mu je sinula ideja

tempomat

Ideja o sistemu koji automatski održava zadatu brzinu automobila potekla je od čovjeka koji uopšte nije bio vozač a koji je, osim toga, bio i potpuno slijep

Tempomat ili sistem za održavanje konstantne brzine vozila, danas je široko zastupljen u automobilskoj industriji.

I dok ga neki vozači nerado koriste smatrajući ga nepotrebnim ili čak opasnim, drugi, a naročito oni koji često prelaze velike kilometraže auto-putem, kunu se u njega.

Iako je masovnije počeo da se upotrebljava tek u posljednjih desetak godina, tempomat je osmišljen još prije 75 godina.

Vjerovali ili ne, izmislio ga je 1945. čovjek koji je bio slijep od djetinjstva, pa nikada nije ni imao priliku da vozi automobil. Ipak, kao suvozač primijetio je jednu pojavu često prisutnu kod vozača – neprestane oscilacije brzine kretanja automobila.

Naime, Ralfa Titora, koji je po zanimanju bio mašinski inženjer, ali je postao poznat kao pronalazač, frustriralo je to što njegov advokat dok vozi čas usporava, čas ubrzava, u zavisnosti od toga da li priča ili sluša sagovornika.

Ukoliko bi advokat govorio, nehotice bi usporavao, dok bi u trenucima kada sluša suvozača podsvjesno ubrzavao.

Kod suvozača, pogotovo ako je slijep, ovakve česte promjene brzine bi stvarale nelagodu tokom vožnje.

Titoru je palo na pamet da osmisli uređaj koji bi automatski održavao konstantnu brzinu vozila, nezavisno od vozača, pa je patentirao sistem koji je nazvao “speedostat”.

Ideja je bila da vozač izabere željenu brzinu pomoću komande na instrument tabli, koja je povezana sa pogonskom osovinom, a uređaj bi onemogućio dalje dodavanje “gasa” kada se željena brzina jednom postigne.

Kasnije je dodata i mogućnost automatskog održavanja brzine, sve dok vozač ne pritisne kočnicu ili ne isključi sistem pomoću komande na instrument tabli.

Ipak, do prvog produkcijskog automobila koji je imao ugrađen Titorov “speedostat” čekalo se do 1958. kada je jedan Imperial (premijum marka američke kompanije Chrysler) dobio sistem simbolično nazvan “auto-pilot”.