Vremenska prognoza Stanje na putevima Kursna lista

Djeca u vrtićima “Ciciban” u Mostaru odlučila da pobijede “pametne telefone”

ciciban-mostar1

Djeca četiri vrtića mostarske Javne ustanove “Dječiji vrtići – Ciciban” odlučila su da pobijede “pametne telefone” i sa svojim tetama svaki dan čitaju slikovnice i knjige, a od priča, bajki i basni koje im se najviše sviđaju u svojoj “Bajkovnici”, malom lutkarskom pozorištu,  redovno pripremaju prave predstave.

O detaljima akcije “Bajkovnica – jedna slikovnica’ ćemo u nastavku teksta, a sada smo u vrtiću ‘Jasmin’, gdje su se ‘Cvjetići’ i ‘Bambići’ okupili oko lutkarske pozornice gdje im Ada, Tija i Nadia glume u predstavi ‘Cvrčak i mrav’. Ada je s mikrofonom u ulozi pripovjedačice, Tija i Nadia su iza paravana a na štapićima drže papirne cvrčka i mrava koje su nakon što su čitali priču djeca nacrtala i obojila.

“Cvrčak samo pjeva i ne želi da skuplja hranu pa kad dođezima ostane gladan”, priča nam Nadia o liku koji glumi, a Tia kaže kako je Mrav vrijedan i kako skupi dovoljno hrane. Potom se jedan za drugim javljaju svi iz publike da nam objasne sve o Cvrčku i Mravu i predstavi. Tia nam kaže da bi voljela biti glumica:

“Bila sam puno puta u pozorištu i gledala predstave, ali nisam glumila u pozorištu. Voljela bih kad porastem glumiti u pozorištu”, kaže Tia.

ciciban-mostar4

Nakon što je predstava završena, i ostali se žele poigrati sa Cvrčkom i Mravom i probati kako je iza paravana, a kad se dobro izigraju, nastavljaju s ‘Bajkovnicom’ – crtaju, boje, izrezuju likove cvrćka i mrava, lijepe ih na kartone i uvezuju u svoju verziju slikovnice za koju tetama diktiraju tekst koji one upisuju u slikovnicu koja ostaje za njihovu malu biblioteku. Dok to rade teta Adisa im ponovo čita priču kako bi se ‘utvrdilo gradivo’.

“Djeca su oduševljena čitanjem i predstavama. Kroz čitanje se bogati rječnik djece, razvijaju se komunikacijske vještine, djeca su u ovom uzrastu kao spužve i sve upijaju,zatoje jako bitno da baš u tom uzrastu upiju pozitivne vrijednosti. Priče koje čitamo i koje im se posebno svide pripremamo kao predstavu, gluma im pruža da kroz uloge uđu u priče i još bolje shvate njihove poruke”, kaže nam odgajateljica Elma Mušić.

“Djecu vodimo u pozorište, i s obzirom da i sami prave predstave, nije im ništa strano i puno im je zanimljivije, kad se ugase svjetla nema straha jer im unaprijed objasnimo zbog čega se svjetla tamo gase i većinu stvari porede ‘kao kad smo mi u vrtiću’. Pošto ovdje vole da im se čita,onda i od roditelja to traže, a slikovnice ne moraju uvijek kupovati jer imamo svoju malu biblioteku iz koje ih mogu posuditi”, dodaje Elma Mušić i potvrtava:

“Knjiga znači obrazovanje, a obrazovanje znači sretan čovjek i bolje društvo”.

ciciban-mostar2

Odgajateljica Adisa Dumpor kaže kako je kutak za čitanje u ovom vrtiću uvijek pun, i kako djeca pored igranja i drugih aktivnosti, redovno traže da im se čita.

“Imamo mi i CD koji možemo pustiti, ali je čitanje uvijek zabavnije. Dok čitam djeca postavljaju pitanja o nečemu što ih dodatno zanima,ako ne poznaju neku riječ zastanem i objasnim im šta ona znači, tako da priču na kraju u potpunosti razumiju i ne ostane im nejasnih stvari. Samim tim što tokom čitanja pitaju šta ih zanima, što uče značenje novih riječi i izraza, djeca uče da komuniciraju, da postave pitanje i saslušaju”, kaže nam Adisa Dumpor.

Sve je počelo projektom ‘Bajkovnica-Jedna slikovnica’ koji su pokrenuli direktorica JU ‘Ciciban’ Dženana Šegetalo i osoblje Ustanove i četiri vrtića, i iz kojeg su proizašle male biblioteke koje sada ima svaki od tih vrtića.

“U igri, radu i razgovoru s djecom primijetili smo da mnogi od njih veliki dio svog vremena provode pred TV-om, s tabletima ili mobitelima. Kako bismo djeci pružili priliku da odu u svijet bajki, priča, vila i vilenjaka, maštovite krajeve koji opisuju čaroliju vremena nastajanja najljepših djela dječije književnosti, odlučili smo se da pokrenemo projekat ’Bajkovnica – jedna slikovnica’ i obilježili smo Dan knjige kroz aktivnost “Pričam ti priču ili bajku” gdje su djeca mogla čuti neke od najljepših Andersenovim priča. Na osnovu priča izradila su štapne lutke i maske za predstavu”, priča nam direktorica Šegetalo o počecima projekta koji je prerastao u mali pokret.

ciciban-mostar

“Nakon ove aktivnosti, pripremljena je i velika predstava na koju su pozvani i roditelji, a ulaznica za predstavu bila je jedna slikovnica. Odziv je bio odličan, roditelji su podržali ideju i iza svega su ostale “Naše male biblioteke” iz kojih djeca i roditelji mogu posuđivati knjige i slikovnice kako bi ih čitali i kod kuće. Posjetio nas je i bosanskohercegovački pisac Šimo Ešić i predstavio najljepša djela dječijih priča.”, kaže Dženana Šegetalo.

Osim roditelja, dodaje direktorica Šegetalo, male biblioteke u ova četiri vrtića je grantom podržalo i Federalno ministarstvo obrazovanja tako da će fond ‘Naše male biblioteke’ u sva četiri vrtića ‘Cicibana’ biti dodatno obogaćen a mali članovi će imati više djela na raspolaganju za čitanje u vrtiću ili kući.

“Drago nam je što je naš trud prepoznat i što je prepoznata korist za djecu. Kroz ove aktivnosti djeca već u ranom uzrastu stiču navike odlaska u bibilioteku, u pozorište, čitalačke navike, i razvijaju komunikacijske i govorne vještine što moram i staći kao posebno bitno s obzirom da iz godine u godinu na upisu imamo sve više djece sa poteškoćama u govoru”, kaže Dženana Šegetalo, dodajući kako se dio tih poteškoća upravo može pripisati prekomjernoj upotrebi ‘pametnih telefona’, tableta ili kompjutera.

ciciban-mostar6

“Naravno da sve te stvari mogu biti korisne, ali ako djeca to prekomjerno upotrebljavaju, tada znaju provesti sate s mobitelom ili tabletom, u tom periodu nemaju dovoljno komunikacije ni sa roditeljima ni sa okolinom u kojoj se nalaze, a roditelji često idu linijom manjeg otpora pa maloj djeci daju mobitel da se igraju kako bi ih zaokupili dok oni obavljaju druge aktivnosti, što može biti štetno”, pojašnjava Šegetalo. Ističe kako u okviru Ustanove djeluje i stručni tim za inkluziju:

“Tim je nastao na našu inicijativu i uz puno truda i zalaganja, tako da djeca s poteškoćama u razvoju imaju punu podršku. Pored toga, trudimo se da predškolsko obrazovanje približimo i djeci čiji roditelji nisu u mogućnosti, pa uz podršku CIVITAS-a organiziramo i besplatnu malu školu za djecu iz mahom povratničke populacije iz Bijelog Polja”, dodaje Šegetalo.

“Kroz projekat i aktivnosti koje se nastavljaju kao redovne u našim vrtićima, vidimo već promjene, roditelji i djeca posuđuju knjige, enciklopedije, više zajedno čitaju i uče. Uz podršku roditelja i na naše veliko zadovoljstvo uspjeli smo da predstavimo drugačiji, kvalitetan i inovativan pristup u predškolskom progamu koji ima za cilj razvoj djece predškolskog uzrasta uz najljepša djela dječije književnosti, maštu i svijet knjige”, zaključuje Dženana Šegetalo.

UNICEF BiH otvorio je u maju Konkurs “Naše priče za najbolje vrtiće” za pojedince, pojedinke i/ili grupe zaposlene u predškolskim ustanovama u Bosni i Hercegovini koji su dali istaknut doprinos inkluzivnosti i kvalitetu predškolskog odgoja i obrazovanja. U narednom periodu na blogu ZaSvakoDijete.ba objavljivaćemo priče o vrtićima koji su prijavljeni na konkurs, a istaknuti stručnjaci predškolskog odgoja i obrazovanja ocijeniće prispjele prijave te nagrade i priznanja uručiti krajem godine.