Vremenska prognoza Stanje na putevima Kursna lista

Jusko za Fokus.ba: Arapi i Kinezi nude fondove za izgradnju autoputa

BiH

jusko
Ismir jusko

Ministar prometa i komunikacija BiH Ismir Jusko izjavio je za Fokus.ba da postoje inicijalne ponude iz Azerbejdžana, Kine i nekih arapskih investicijskih fondova za finansiranje nastavka izgradnje autoputa na Koridoru 5C.

Jusko je u intervjuu za naš portal govorio i o velikom broju smrtnih slučajeva na bh.cestama te mogućnostima rješavanja ovog problema, predstavio je Okvirnu strategiju saobraćaja u BiH, a govorio je i o problemima javnih RTV emitera te naplati RTV takse.

Tokom 2009. godine tadašnji ministar prometa i komunikacija BiH Božo Ljubić izjavio je da bi BiH mogla dovršiti autoput do 2018. godine. To se sada ne čini realno. Kada bismo prema realnim očekivanjima mogli dovršiti autoput i kako to isfinansirati?

Završetak izgradnje autoputa na Koridoru 5C prioritetni je zadatak i ovog Ministarstva i mojih kolega na entitetskom nivou. Očekujemo da će naredne godine i 2018. cijela BiH u tom smislu biti jedno veliko gradilište, ali sigurno je da autoput neće biti završen do kraja 2018.

Realno je da taj veliki insfrastrukturni projekat bude završen u narednih pet do šest godina. Dosadašnji izvori finansiranja putem kredita međunarodnih finansijskih institucija su pri kraju. Sada moramo tražiti druge oblike finansiranja kojima se cijeli posao može i treba ubrzati. Ideja je da se ide na javno – privatno partnerstvo, što je oproban model u svijetu i gdje naša država, odnosno nadležne institucije trebaju napraviti ugovore sa privatnim investitorima iz svijeta, gdje bi oni uložili novac, a zauzvrat bi dobili koncesiona prava na duži vremenski period.

U tom smislu već imamo inicijalne ponude iz Azerbejdžana, Kine i nekih arapskih investicijskih fondova.

Ovo pitanje trenutno nije u Vašoj direktnoj nadležnosti, ali bili ste i na čelu MUP-a KS, pa se nadam da možete odgovoriti. Kako smanjiti broj smrtnih slučajeva na bh. cestama koji je iznimno veliki svake godine? Da li dodatnim ograničenjima brzine, radarskim kontrolama, strožijim kaznama…?

Sve što ste nabrojali treba biti uključeno u ozbiljnu akciju nadležnih insitucija za provođenje zakona o saobraćaju. Mi smo na državnom nivou uradili izmjene i dopune Zakona o sigurnosti saobraćaja na putevima u BiH, kojima su drastično povećane kazne za nesavjesne vozače i učesnike u saobraćaju. Vjerujem da kombinacija stroge provedbe zakonskih mjera uz znatno veće propisane kazne, može dovesti do smanjenja saobraćajnih nezgoda i smrtnih slučajeva na bh. cestama.

Naravno, jedan od preduvjeta za to je i izgradnja kvalitetne infrastrukture, autoputeva, brzih cesta, lokalnih i regionalnih saobraćajnica…

autoput

Možete li nam ukratko predstaviti Okvirnu strategiju saobraćaja u BiH i njen značaj za državu i građane?

Po mom dolasku u Ministarstvo komunikacija i prometa BiH rečeno mi je da je transportna strategija prioritet broj 1, zbog čega smo sve naše kapacitete usmjerili prema tom cilju konstantno radeći, uključujući i vikende da bi završili na vrijeme.

Uz veliko zalaganje mojih saradnika u Ministarstvu i uz dogovor sa entitetskim resornim ministarstvima mi smo uspjeli uraditi Okvirnu strategiju transporta u BiH koju je u prvoj polovini jula ove godine usvojilo Vijeće ministara. Time smo spasili sredstva evropskih fondova koja su već bila osigurana za projekte sa kojima smo aplicirali, a koja nisu mogla biti operativna bez usvojene Strategije.

Koji su to projekti?

Nominirani projekti obuhvataju cijelu teritoriju BiH, i to ravnopravno. Jedan od projekata vezan je uz put Doboj – Banja Luka, drugi uz Distrikt Brčko i luku, treći je autoput Zenica-sjever, tako da su svi ispoštovani u ovom segmentu. Na samitu u Parizu nam je rečeno da je EU u interesu da potroši budžet koji je namijenjen za infrastrukturu, što je bio vjetar u leđa da strategija bude usvojena i prije roka koji smo dobili.

Moram naglasiti da bez usvojene Okvirne strategije transporta u BiH mi ne bismo imali pristup evropskim fondovima za finansiranje infrastrukturnih projekata ni u naredne dvije godine, i to nam je bilo jasno poručeno iz Evropske komisije.

Usvajanjem Strategije pokazali smo i poštovanje prema dobroj volji naših evopskih partnera i otvorili smo vrata za apliciranje sa novim projektima već do kraja ove godine, što je sve u interesu građana u cijeloj BiH, jer se sa velikim infrastrukturnim radovima otvaraju i radna mjesta i perspektive za naše građevinske firme.

Javni RTV emiteri nalaze se u veoma teškoj finansijskoj poziciji. Kako će biti moguće riješiti njihove probleme u narednom periodu?

U parlamentarnoj proceduri su izmjene i dopune Zakona o Javnom radiotelevizijskom sistemu. Na stolu je prijedlog da se naplata RTV takse vrši putem računa za struju. Sva tri javna emitera podržavaju takvo riješenje, a konačnu rijeć o tome dat će Parlament BiH.

U svakom slučaju ovo Ministarstvo učinit će sve što je u njegovoj moći da pomogne javnim emiterima, posebno BHRT-u, da stanu na svoje noge i budu samoodrživi. U tom smislu trebat će nam i pomoć menadžmenta BHRT-a.