Vremenska prognoza Stanje na putevima Kursna lista

Kažu bez akciza nema gradnje autoputeva: A gdje je nestalo više od 7 milijardi KM?

BiH

autoput

U sjeni donošenja novog zakona o povećanju trošarina na naftu i naftne prerađevine, koje bi, prema prijedlogu, iznosile 15 feninga po svakoj litri goriva i bez kojih, kako tvrdi većina bh. političara, nema daljnje izgradnje autoputa, treba spomenuti podatak kako se od 2006. do 2016. godine od trošarina na naftu i naftne prerađevine u državnu blagajnu slilo više od 4,8 milijardi KM, tačnije (4.828.733.548,70 KM).

Kada se uzme u obzir da je početna procjena vrijednosti izgradnje autoputa na Koridoru 5c bila oko 2,9 milijardi eura, znači da je autocesta samo od prikupljenih trošarina, bez zajmova i kredita, mogla već biti gotova, piše Večernji list BiH.

Iako je u Parlamentu BiH prije pet mjeseci otvoreno pitanje trošenja novca od trošarina u posljednjih 10 godina, izuzev grube polemike među zastupnicima, na to pitanje nije nikada stigao odgovor, niti je pokrenuta istraga.

U istom razdoblju od 2006. do 2016. samo od naknada za cestarine prikupljeno je 2,551 milijardi KM. Kad se ove dvije stavke zbroje, ispada da je u 10 godina prikupljeno više od 7 milijardi KM. Nedavno je direktor Autocesta FBiH Adnan Terzić kazao kako, od 850 milion eura kredita Europske banke za obnovu i razvitak (EBRD) za gradnju cestovne infrastrukture čak 650 miliona ne može postati operativno jer nije ispunjen uvjet te banke za povećanje trošarina.

Upitni su i drugi krediti, poput onih s Europskom investicijskom bankom (EIB) jer ta banka finansira projekte s EBRD-om po načelu pola-pola.

Zakon o trošarinama je stoga važan ne samo kao izvor sredstava za cestogradnju nego i kao instrument te jamstvo otplate inostranih kredita za projekte.

Izgradnja čak 13 dionica na trasi autoceste 5c, za koje postoji osigurano 860 milion eura, neizvjesna je. Vlasti u BiH prošle godine su se u inostranstvu zadužile za 700 miliona KM koje će se otplaćivati idućih godina.

Od toga iznosa više od 249 miliona KM otišlo je za izgradnju autoputa, obnovu cesta, željeznica… I dalje se traže objašnjenja i odgovori nadležnih institucija na pitanja gdje je utrošen novac od trošarina proteklih 10 godina, na koje konkretne projekte i u kojim iznosima. Odgovorni za sada šute o tome.