Nelegalni prevoz turista i radnika u BiH: Za volanom provode i 24 sata!?

20180520174511_479358 1

Inspekcijski organi trenutno procjenjuju da u Bosni i Hercegovini radi oko 400 ilegalnih prevoznika, a neki od ovih vozača turiste i radnike su prevozili i 24 sata uzastopno, potvrđeno je za Fokus.ba u Ministarstvu komunikacija i prometa BiH.

Posljedice za putnike praktično mogu biti katastrofalne zbog pokušaja određenih vozača da zarade što više u toku sezone.

„Važno je istaći da se radi o vozilima koji nemaju tahografe odnosno na koje se ne primjenjuje Zakon o radnom vremenu i obaveznim odmorima mobilnih radnika i uređajima za evidentiranje u cestovnom prevozu, pri čemu vozač nije u obavezi praviti odmor, te u nekim slučajevima vozač upravlja vozilom i 24 sata, što može dovesti do saobraćajnih nezgoda“, rekla je za Fokus.ba Majda Tatarević, portparol ovog ministarstva.

Inspektori ministarstva u proteklom periodu su na graničnim prelazima vršeći kontrolu međunarodnog prijevoza putnika zaticali i kombi vozila kojima su upravljala fizička lica prevozeći putnike koji rade u industrijskim središtima zemalja Evrope.

„Najviše ovakvih vozila inspektori su susretali na području Zapadne Bosne – Krajine: GP Izačić i GP Velika Kladuša, kao i na području Sjeverne Bosne: GP Gradina, GP Gradiška i GP Brod. Ova fizička lica kombi vozilima 8+1 učestali prevoz preko graničnih prijelaza vršila su najčešće petkom na ulazu i nedeljom na izlazu iz BiH“, istakla je Tatarević.

Što se tiče kombi vozila koji prevoze putnike do turističkih destinacija, dodaje naša sagovornica, uočljiva je pojava većeg broja kombi vozila koji obavljaju unutarnji prevoz putnika.

Kada je u pitanju kažnjavanje lica koja vrše ovaj vid prevoz putnika, na inspektorima je teret dokazivanja, na način da se mora dokazati da je fizičko lice koje je prevozilo putnike u međunarodnom ili međuentitetskom prevozu isti obavljalo u komercijalne svrhe- uz naknadu (izjava putnika da su platili prevoz, karte).

U tom slučaju taj vid prevoza poprima obilježje linijskog prevoza putnika za koji je  prema Zakonu o međunarodnom  međuentitetskom cestovnom prevozu potrebna dozvola.

Portparol Republičke uprave za inspekcijske poslove RS-a Dušanka Makivić istakla je da je u proteklim godinama napravljen pomak u borbi protiv nelegalnog taksi prevoza u Republici Srpskoj.

„Posebna pažnja usmjerena je na putne pravce Ribnik – Banja Luka, Mrkonjić Grad – Banja Luka, Šipovo-Banja Luka, Bijeljina-Lopare, Kneževo-Banja Luka koji su identifikovani kao trase i lokacije nelegalnog prevoza putnika. U ovim slučajevima rad inspektora se zasnivao na korištenju usluga putnika-saradnika, odnosno insajdera, koji su svojom izjavom potvrdili plaćanje usluge, a uz neophodnu podršku pripadnika MUP-a RS. U slučajevima gdje je utvrđeno da su fizička lica obavljala djelatnost prevoza putnika suprotno odredbama zakona inspektori su preduzimali prekršajne i krivične mjere, kao i mjere isključenja vozila iz saobraćaja do okončanja postupka“, navela je Makivić za Fokus.ba.

Ova vrsta prekršaja je vrlo kompleksna za dokazivanje, pojašnjava naša sagovornica, jer ga čine građani u vršenju prevoza putničkim motornim vozilom u privatnom vlasništvu te je neophodno dokazati da vlasnici vozila vrše naplatu prevoza.

„Radi se o građanima koji nemaju obavezu da raspolažu odobrenjem za rad da bi učestvovali u saobraćaju, jer se radi o korištenju građanskih prava i sloboda i raspolaganja sa vlastitim putničkim automobilom. Da bi se navedeno stanje nelegalnog prevoza moglo konstatovati, te u skladu sa tim preduzeti inspekcijske aktivnosti u smislu sankcija i represivnih mjera, mora postojati dokaz o plaćenoj usluzi prevoza, karta kod putnika ili izjava putnika da je platio uslugu, a saputnici u pravilu u izjavama negiraju plaćanje prevoza“, naglasila je Makivić.

Stav ove uprave jeste da je Zakon o međunarodnom i međuetnitetskom drumskom prevozu BiH ne omogućuje inspektorima identifikaciju prekršaja kada su u pitanju građani sa putničkim motornim vozilima.

„Pomenuti zakon je manjkav u pogledu tretiranja građana, jer oni nisu obrađeni navedenim propisom u smislu činjenja prekršaja i mogućeg sankcionisanja. Zakon nije normirao građanina koji vrši prevoz, nego prevoznika koji je registrovao djelatnost,  i samim tim nije propisao prekršaj niti sankciju za građanina. Inspekcija Republike Srpske je u proteklim godinama od strane nadležnih sudova oglašena nenadležnom, čime joj je onemogućen rad u ovom segmentu iako je Ustavom propisano da je inspekcijski nadzor u nadležnosti entiteta. Postojanje inspekcijskih službi u Ministarstvu komunikacija i transporta BiH nije mnogo uradilo na rješavanju ovog problema, a iz razloga manjkavosti i ograničenja koja postoje u zakonu, na koja smo u više navrata ukazivali“ kazala je Makivić.

Dodala je da je uz veliko zalaganje Inspektorata Republike Srpske, izmjenama Zakona o inspekcijama u Republici Srpskoj iz juna 2016. godine, republičkoj saobraćajnoj inspekciji je vraćena ova nadležnost čime su uspostavljeni zakonski preduslovi za nadzor u oblasti međunarodnog prevoza lica.

“Trase nelegalnog međunarodnog prevoza putnika evidentirane su na pravcima prema Srbiji i zemljama zapadne Evrope, te je bilo neophodno da se u rješavanje ovog problema uključe i nadležne službe u zemljama preko čije teritorije se vrši prevoz. U tom cilju Inspektorat Republike Srpske uspostavio je saradnju sa inspekcijskim organima Republike Srbije, koja je dala odlične rezultate. Uz asistenciju pripadnika MUP-a RS, republička saobraćajna inspekcija od prošle godine provodi nadzor na terenu i u oblasti međunarodnog prevoza lica“, pojasnila je Makivić.

Inspekcija je iz saobraćaja isključivala sva vozila za koja je postojala sumnja da vrše nelegalan međunarodni prevoz putnika.

„Inspektori su prekidali započete vožnje, a putnike upućivali na vozila javnog prevoza koja legalno saobraćaju u započetom pravcu putovanja. Djelovanjem inspekcije sankcionisana je nezakonita djelatnost međunarodnog prevoza koja se vrši kombi vozilima (8+1) u vlasništvu turističkih agencija iz Beograda i Novog Sada, u procedurama upravnog postupka i prekršajnog postupka kod nadležnih sudova. Utvrđeno je da su vozila vršila javni prevoz lica po principu ‘od vrata do vrata’ uz naplatu prevoza. Putnici su ukrcavani na kućnim adresama na području Beograda, Sarajeva, Istočnog Sarajeva, Pala, Mostara itd, sa ciljem prevoza na različita odredišna mjesta. Takođe, o izvršenim kontrolama blagovremeno je obaviješteno i nadležno Ministarstvo transporta i komunikacija BiH, kojem je upućen zahtjev za izricanje upravne mjere zabrane pristupa na teritoriju BiH spornim prevoznicima“, zaključila je Makivić.