Vremenska prognoza Stanje na putevima Kursna lista

kanton sarajevo

Sadašnjim mjerama smanjit će se zagađenje zraka za nekih par stotina godina

zagadjenje zraka – sarajevo

Ono što je glavni problem je loša regulativa u smislu registracije vozila, a pogotovo provjera emisija izduvnih gasova iz vozila, koja se vrši prilikom redovnog tehničkog pregleda, pojasnila je Zijada Krvavac, pomoćnica ministra za zaštitu okoliša u Ministarstvu prostornog uređenja, građenja i zaštite okoliša Kantona Sarajevo

Zagađenje zraka u Sarajevu je problem koji je prisutan nekoliko decenija. Sarajevo ga je imalo i ’70-ih godina prošlog vijeka. Mnogi smatraju da su glavni problem kućna ložišta i saobraćaj, međutim, studija, koju su uradili stručnjaci, a koja se tiče zagađenja zraka, ustanovila je koridore provjetravanja koje Kanton Sarajevo mora sačuvati da bi mogao računati na neku održivu budućnost i razvoj.

Pokazalo se da visoke zgrade u gradu sprečavaju bolje provjetravanje. U narednom periodu će se unositi određena ograničenja vezano za građenje tih objekata.

Zijada Krvavac, pomoćnica ministra za zaštitu okoliša u Ministarstvu prostornog uređenja, građenja i zaštite okoliša KS, u razgovoru za Anadolu Agency (AA) govorila je o zagađenju zraka, mjerama i preporukama koje planiraju poduzeti kako bi zagađenje bilo smanjeno u zimskim danima, kada je najizraženije u godini.

Smatra da je problematika zagađenja zraka višedimenzionalna i da postoje različiti faktori koji utječu na kvalitet zraka. Krvavac je kazala da se tu, između ostalog, radi o sektoru individualnih ložišta, ali i saobraćaju.

“Kada je u pitanju saobraćaj, mislim da se radi o sektoru na koji bi se najviše moglo utjecati i djelovati sa gledišta smanjenja zagađenja. Ono što je glavni problem je loša regulativa u smislu registracije vozila, a pogotovo provjera emisija izduvnih gasova iz vozila, koja se vrši prilikom redovnog tehničkog pregleda. Ekotest, koji je inače propisan federalnim pravilnikom o vršenju ekotestova, a istovremeno provjeru zahtijeva pravilnik o tehničkom pregledu vozila na državnom nivou, nisu usaglašeni”, pojasnila je Krvavac.

Navela je da su u više navrata tražili od resornih ministarstava saobraćaja i komunikacija na federalnom i državnom nivou da se usaglase ti pravilnici, međutim, još nema adekvatnog odgovora.

“Moja slobodna procjena je da bi nekih 20.000 vozila, po osnovu mjerodavnog i kvalitetnog vršenja ekotesta, bilo isključeno iz saobraćaja. Novim planom interventnih mjera predviđeno je da u slučaju epizoda pripravnosti i uzbune, isključujemo vozila koja imaju standarde EURO 1, 2 i 3”, izjavila je

Ove godine se utopljava i energijski sanira 39 javnih objekata

Od ranije postoje mjere koje Vlada poduzima kada dođe do zagađenja zraka. Vlada KS-a je prije desetak dana, kako je kazala Krvavac, donijela novi plan interventnih mjera i tu ima značajnih promjena s obzirom da su uradili kategorizaciju područja prema kvalitetu zraka.

“Smanjili smo uslove koji se tiču podizimanja određenih epizoda. Ove godine imamo i primjenu mokrog postupka, tačnije, čišćenje saobraćajnica uz upotrebu kalcijum-hlorida, koji bolje veže čestice prašine”, pojasnila je Krvavac.

Smatra da su ključne aktivnosti koje sprovode, a to su ulaganja u projekte energijske efikasnosti.

“Samo u ovoj godini utopljava se i energijski sanira 39 javnih objekata. U pripremi smo kredita i zaduženja kod EBRD-a tako da bi se tokom iduće godine trebalo energijski obnoviti novih 40 javnih objekata”, kazala je Krvavac.

Prema njenim riječima, izradom studije stvorene su dobre pretpostavke širenja i jačanja daljinskog grijanja.

“Studiju je prihvatila Vlada. Ona podrazumijeva 177 miliona KM ulaganja kako u energijsku efikasnost postrojenja preduzeća Toplana, tako i u izgradnju novih kotlovnica u određenim područjima kantona, u mjestima koja nisu pokrivena centralnim kotlovnicama što će sigurno doprinijeti da se ukrupnjavaju individualna ložišta koja jesu nama najveći problem tako da ćemo imati smanjenje broja dimnjaka, lakši nadzor…”, poručila je Krvavac.

Mišljenja je da ono što se ne bi smjelo zaboraviti jesu mjere vezane za poboljšanje prostornog planiranja.

Visoke zgrade sprečavaju bolje provjetravanje

“Sarajevo je veliki i urbani grad, možemo reći i preizgrađen grad koji ima mnogo izvora odakle se emituje zagađenje. Uradili smo studiju utjecaja visokih zgrada na kvalitet zraka. Ustanovila je koridore provjetravanja koje kanton mora sačuvati da bi mogao računati na neku održivu budućnost i razvoj. Pokazano je da te visoke zgrade sprečavaju bolje provjetravanje. Sada mi unosimo određeno ograničenje vezano za građenje tih objekata”, istakla je Krvavac.

Anes Podić iz Udruženja “Eko akcija” podsjetio je da je zagađenje zraka u Sarajevu vijest koja je stara nekoliko decenija.
“Sarajevo je ovaj problem imalo i ’70-ih godina prošlog vijeka. Mi sada, u 21. vijeku, imamo situaciju da vlast nije briga šta se sa zrakom u Sarajevu dešava”, pojasnio je Podić.

Najbolji pokazatelj za to je stanje mjerenja kvaliteta zraka što je propisano i zakonom.

“Stanje je tako da od 23 stanice u Federaciji BiH, na kojima se mjeri koncentracija letećih čestica, koje su najveći problem našeg zraka, imamo validne podatke samo za jednu mjernu stanicu”, rekao je Podić.

U Sarajevu glavni problem kućna ložišta i saobraćaj

Najbitnije u cijeloj ovoj priči je, istakao je, da se smanje emisije, a tu se ne dešava skoro ništa.

“Ono što pričaju, utopljavanje zgrada, nekakvi podsticaji da se pređe na plin, su mjere koje će imati rezultat da se zagađenje smanji za par desetina procenata za nekih par stotina godina. Jer ako utopljavljate 40 zgrada godišnje u gradu koji ima barem 5.000 stambenih jedinica, plus javne zgrade, vrlo jednostavna matematika će dati odgovor koliko su te mjere učinkovite”, pojasnio je Podić.

Mišljenja je da je rješenje ono što je Skoplje uradilo. Kao prvo, propisalo je pragove uzbune koji su, u odnosu na Sarajevo, skoro dvostruko manji.

“Skoplje ima i ambiciozan plan smanjenja emisija. Desetine hiljada domaćinstava će se u narednih par godina prevesti sa sadašnjih loših čvrstih goriva i loših peći ili na centralno ili na plin ili će im se dati bolje peći. U Sarajevu toga nema. U Sarajevu su najvjerovatnije glavni problem kućna ložišta i saobraćaj. Kućna ložišta možete riješiti tako što ćete ljudima dati bolje peći. Može se napraviti zabrana upotrebe uglja”, poručio je Podić.

Zagađenje predstavlja veliki ekološki rizik za zdravlje ljudi

Specijalista epidemiologije u Zavodu za javno zdravstvo Kantona Sarajevo Aida Pošković-Bajraktarević pojasnila je da s početkom grejne sezone počinje i aktuelna tema o aerozagađenju zraka.

“Zagađenje predstavlja veliki ekološki rizik za zdravlje ljudi. Procjenjuje se da u svijetu godišnje uzrokuje oko dva miliona prerane smrti. Jedna trećina stanovnika u Evropi izložena je aeozagađenju, među njima smo i mi”, kazala je Pošković-Bajraktarević.

Kako je kazala, postoje različite vrste aerozagađivača.

“Postoje mnogi od njih, ali neke koje mi trebamo spomenuti i koji imaju izrazit efekat na zdravlje ljudi jeste ugljični-monoksid. Za njega je karakteristično to što ima sposobnost da se veže za hemoglobin u našoj krvi i samim tim onemogućava vezivanje kisika pa za posljedicu imamo vrtoglavicu, glavobolju… Potom imamo azotne okside, oni nastaju iz motornih vozila. Oni nadražuju naš respiratorni sistem i dovode do kašlja, otežanog disanja i slično. Zatim imamo sumporne diokside koji su veliki aerozagađivači”, izjavila je Pošković-Bajraktarević.

Tu su, naglasila je, i poznate PM čestice koje prodiru dublje u respiratorni sistem.

“Za posljedicu imamo razne tegobe. Ne samo da djeluje na respiratorni sistem, PM10 čestice imaju veliki dijapazon štetnog djelovanja na zdravlje. Mogu da uzrokuju moždani udar, zatim kardio-vaskularni sistem pa imamo otežano disanje, lupanje srca, a može da uzrokuje i srčani udar. Djeluje na reproduktivni sistem. Smatra se da čak dovodi i do steriliteta”, istakla je Pošković-Bajraktarević.

Prema njenim riječima, svi aerozagađivači mogu da djeluju direktno, indirektno, akutno i hronično na zdravlje čovjeka.

Hronično djelovanje je nešto što će kasnije ispoljiti, a nastaje kao posljedica dugotrajnog, kontinuiranog izlaganja niskim koncentracijama štetnih polutanata.

Mehanizam samog djelovanja štetnih polutanata jeste iritacija, infekcija i toksikacija, vrši supresiju imunog sistema i na kraju imamo pojavu karcinoma i to najčešće karcinoma pluća.

Potrebno je naglasiti da sve osobe neće isto reagovati na aerozagađenje, ono zavisi od starosti, zdravstvenog stanja i opšte osjetljivosti.

“Sa zimskim periodom, početkom aerozagađenja javlja se veliki broj pacijenata sa problemima respiratornog sistema”, kazala je Pošković-Bajraktarević.

Podići svijest o aerozagađenju

Smatra, kada je u pitanju zagađenje zraka u Kantonu Sarajevo, da se radi o hroničnom djelovanju koje će se ispoljiti za pet ili deset godina. Jedna od preporuka stanovništvu bi bila da prošire svijest od aerozagađenju.

“Da smanje korištenje motornih vozila, da se više voze gradskim javnim prevozom jer on manje zagađenje. Da ne lože jeftine energente jer bi bilo poželjno da se koriste kvalitetniji energenti. Utopljavanje zgrada ili stambenih objekata bi bilo poželjno”, poručila je Pošković-Bajraktarević.

Također, jedna od prvih preporuka ljekara stanovništvu jeste da se smanji kretanje, posebno u jutarnjim i poslijepodnevnim satima, kada je najveća koncentracia štetnih polutanata u zraku.

“Građani treba da više vremena provode na planini i čistom zraku. Posebna preporuka je rizičnoj grupi stanovništva, da za vrijeme povećanog zagađenja, minimalno smanje kretanje”, dodala je Pošković-Bajraktarević.