Vremenska prognoza Stanje na putevima Kursna lista

Gdje su radari?

Tirak: Ovo je prevara, laž je da BiH preuzima kontrolu našeg neba

New Project (19)

“Oko plaćanja je prevara stalno zato što taj novac od taksi za prelet air router ne idu u jedinstven trezor, odnosno budžet, nego idu direktno BHASA-i, što je svojevrsno pranje novca”, smatra stručnjak za avio saobraćaj

Tačno u ponoć sa srijede na četvrtak, poslije 27 godina, Bosna i Hercegovina potpuno je preuzela kontrolu nad svojim nebom. Najveći dio odgovornosti od danas, 5. decembra, nosi Agencija za pružanje usluga u zračnoj plovidbi BHANSA.

Direktor Davorin Primorac za Radio Slobodna Evropa kaže da je BHANSA počela pružati usluge u cjelokupnom zračnom prostoru Bosne i Hercegovine, prvi put ikad.

“Jako puno ljudi u BiH je zaslužno za ovaj uspjeh i ovom prilikom se ja svima zahvaljujem”, kaže Primorac.

Do sada su prelete preko teritorije Bosne i Hercegovine iznad 10.000 metara kontrolisale Hrvatska, Srbija i Crna Gora.

“Mi smo razvili taj tzv. tranzicijski plan u samoj noći preuzimanja, u bliskoj suradnji sa susjednim pružateljima usluga zračne navigacije. Tim činom otvaramo novo poglavlje u civilnom zrakoplovstvu Bosne i Hercegovine, poglavlje kojem slijedi kontinuirano ulaganje u našu infrastrukturu, našu opremu, naše ljudske resurse”, navodi Primorac.

Dvije dimenzije

Značaj preuzimanje kontrole neba iznad teritorije BiH je ogroman i ima dvije dimenzije i to formalno-pravnu i finansijsku.

“Kada vi preuzimate svoj prostor i onda sve što se dešava iznad Bosne i Hercegovine kontrolira se u Bosni i Hercegovini. To je čak i veći značaj nego tog finansijskog dijela”, pojasnio je nedavno u razgovoru za Radio Slobodna Evropa Igor Pejić, sekretar Ministarstva saobraćaja i komunikacija BiH.

Bosna i Hercegovina godinama nije bila sposobna da preuzme kontrolu svoga neba, jer nije imala ni tehnička sredstva, ni školovan kadar. Od 2014. godine Bosna i Hercegovina je vršila kontrolu donjeg dijela neba ispod 10.000 metara ili stručno rečeno do nivoa leta 325. Iznad 10.000 metara kontrolu su radile Agencija za kontrolu vazdušnog saobraćaja Srbije i Crne Gore SMATSA i Hrvatska kontrola zračne plovidbe (CCL).

Nakon dugogodišnjih priprema i rigorozne i složene obuke kontrolora leta, za koje u BHANSA-i kažu da ih ima dovoljno, stvoreni su uslovi da BiH napravi ovaj korak. Direkcija za civilno vazduhoplovstvo Bosne i Hercegovine, koja provodi inspekcijski i stručni nadzor dala je zeleno svjetlo za potpunu kontrolu neba iznad teritorije Bosne i Hercegovine.

“Direkcija je donijela rješenje u prihvatanju bezbjednosne promjene u funkcionalnom ATM sistemu koji se odnosi na realizaciju faze 2, početka primjene usluga u vazdušnom prostoru iznad 10. 000 metara. Da bi donijelo pomenuto rješenje Direkcija je posebno razmatrala element ljudskih resursa, kako kontrolora vazdušnog saobraćaja, tako i tehničkog stručnog kadra”, potvrdio je za Radio Slobodna Evropa Aleksandar Lalatović iz Direkcije za civilno vazduhoplovstvo BiH.

Gdje su radari?

Međutim, s obzirom da su već nekoliko puta postojale prepreke za preuzimanjem kontrole bh. neba, postoji i oni koji sumnjaju u sposobnost bosanskohercegovačkih vlasti. Među njima je i Rifat Tirak, stručnjak za vazdušni saobraćaj.

“To je samo jedna prevara! Zašto? Zato što mi u Bosni i Hercegovini nemamo radare kojim bismo mogli kontrolisati naše vazduhoplovstvo. Ukupno imamo dva radara u Bosni i Hercegovini, jedan je na Sarajevskom aerodromu, koji je namijenjen za rano otkrivanje brodova i njega već niko i ne spominje od odgovornih iz resornih agencija i direkcija i Ministarstva. A drugi je na Jahorini koji je upravo namijenjen za aerodromsku kontrolu leta, njegov je domet do 10.000 metara”, navodi Tirak.

“Šta je prevara?”, komentariše dalje:

“Prevara je u tome što oni i dalje koriste radare iz Srbije i Hrvatske, koji šalju vazdušnu situaciju, odnosno ove avione koji oni prate iz Hrvatske i Srbije na našem monitoru ovdje u Bosni i Hercegovini i oni tako lažno žele da prikažu da mi preuzimamo kontrolu našeg neba. To je takva istina”, izrazio je svoju sumnju u razgovoru za Radio Slobodna Evrope Rifat Tirak.

Godine su trebale Bosni i Hercegovini da stekne uslove za potpuno preuzimanje kontrole preleta iznad svoje teritorije. Iako u Ministarstvu saobraćaja i komunikacija BiH kažu da je kontrola bh. neba strateški cilj BiH, pitanje je da li je problem bio u političkim nesuglasicama ili u tehničkim nedostacima zbog čega se čekalo 27 godina za preuzimanjem kontrole neba.

“Primarno govorimo o tehničkom pitanju, zbog činjenice da nismo imali kontrolore, dakle, ako se gleda samo formiranje BHANSA-e, ako bismo gledali korijen može se reći i političko, ali primarno je tehničko pitanje”, rekao je Igor Pejić, sekretar Ministarstva saobraćaja i komunikacija BiH.

Milioni plaćani drugima

Zbog nemogućnosti da uspostavi moderni sistem kontrole bh. neba Bosna i Hercegovina godinama je plaćala usluge Srbiji i Hrvatskoj. Koliko novca je BiH izgubila zbog toga niko sa sigurnošću ne može tvrditi.

“Ovdje neizravno ne možemo govoriti o nekom gubitku. Gubitak jeste u smislu – ako to nisu naplatili, a trebali su naši kontrolori. Bez ikakve dileme, u prethodnom razdoblju, Bosna i Hercegovina nije bila tehnički osposobljena da preuzme svoj zračni prostor. Kontrolori koji su prošli vrlo složenu i vrlo rigoroznu obuku, dakle u tom vremenu i vremenu prije pet ili deset godina tehnički nisu bili u Bosni i Hercegovinu, tako da nisu realno postojali uvjeti. Naravno da postoji dio sredstava od preleta, koji umjesto da ih naplaćuju kontrolori Hrvatske, Srbije i Crne Gore, naravno da je značajno da ta sredstva budu usmjerena ka bh. kontrolorima i našoj Agenciji, a to je BHANSA”, tvrdi Pejić.

Stručnjak za vazdušni saobraćaj Rifat Tirak uočio je nelogičnosti i u vezi sa gubitkom novca.

“Oko novca je ova stvar. Oni sami ulaze u zamku svojih prevara. Zadnji podatak koji daju je da 52 miliona ide Bosni i Hercegovini, a 27 miliona ove godine ide Srbiji i Hrvatskoj. Kako to, ako sami kažu da mi pratimo samo 20 posto, a Srbija i Hrvatska 80 posto vazdušnog saobraćaja iznad Bosne i Hercegovine. Oko plaćanja je prevara stalno zato što taj novac od taksi za prelet air router ne idu u jedinstven trezor, odnosno budžet, nego idu direktno BHASA-i, što je svojevrsno pranje novca”, smatra stručnjak za avio saobraćaj Rifat Tirak.

Preuzimanjem kontrole od Srbije i Hrvatske budžet BHANSA-e će porasti sa 60 miliona konvertibilnih maraka (30 miliona eura) koliko iznosi u ovoj godini na 72 miliona konvertibilnih maraka (36 miliona eura) u narednoj godini.

“Važno je znati da je BHANSA samofinansirajuća i neprofitna organizacija, dakle, naši troškovi su jednaki našim prihodima. Troškove koje su susjedni pružatelji usluga zračne navigacije imali za pružene usluge u našem zračnom prostoru su i naplatili. Teško je sad znati koliko je to novca kad se zbroje sve ove godine”, kaže direktor BHANSA-e Davorin Primorac.

On dodaje da je činjenično stanje da je BHANSA tek sada izgradila vlastite kapacitete da ovlada cjelokupnim zračnim prostorom Bosne i Hercegovine, i tek sada stekla pravo da pravda ukupne troškove u svom zračnom prostoru.