Uzalud potrošen milion KM

Trebinjski aerodrom poklonjen Srbiji, država BiH ne reaguje

aerotrebinje (1)

Tokom pola decenije rada, bez piste i međunarodnog reda letova, bez obećanih 250.000 pa i milion putnika, trebinjski aerodrom je potrošio više od milion KM iz budžeta, a urađeni su samo master plan i idejno rješenje

“Bez obzira hoće li za projekt biti zainteresovanih koncesionara ili će ga Vlada Republike Srpske sama realizovati, aerodrom Trebinje biće operativan već 2010. godine. Do sada je realizovano više važnih faza, a urađene su i dvije studije izvodljivosti koje su pokazale punu opravdanost tog posla. U narednom periodu nužno je da se riješe preostala imovinsko-pravna pitanja i dovrše projekti, za šta smo odobrili 1,6 miliona KM, odnosno 800 hiljada eura.”

Milorad Dodik, apsolutni vladar u RS i član Predsjedništva Bosne i Hercegovine, obmanuo je javnost ovim obećanjem još 2009. godine. Uz to je dodao da bi projekat “morao biti dovršen do aprila 2010. godine, kako bi građevinski radovi što prije počeli”, piše Žurnal.

Slovenački autori (naručene) studije tada su procijenili da će prva faza, vrijedna 28 miliona eura, omogućiti slijetanje prvih aviona i kapacitet od 250.000 putnika godišnje. Tadašnji vršilac dužnosti direktora trebinjskog aerodroma Zoran Okilj tvrdio je da bi konačni kapacitet bio milion putnika…

KAKO SMO PLANIRALI, TAKO SMO I RAZVALILI

Pet godina kasnije, u januaru 2014. godine, Vlada RS odlučila je da zatvori preduzeće „Aerodrom Trebinje“, a Privredni sud u Banjaluci ga je obrisao iz Registra privrednih subjekata.

Tokom pola decenije rada, bez piste i međunarodnog reda letova, bez obećanih 250.000 pa i milion putnika, trebinjski aerodrom je potrošio više od milion KM iz budžeta, a urađeni su samo master plan i idejno rješenje. O izradi izvedbenog projekta nije bilo ni govora. Samo pola godine prije zvanične odluke o zatvaranju Dodik, tada na čelu RS, tvrdio je da Vlada nije odustala od gradnje…

Vjerujući da ga niko ne sluša, mangup iz koalicionog DNS-a, nekadašnji ministar saobraćaja i veza RS Neđo Trninić, 2018. godine na Jahorina ekonomskom forumu rekao je:

“Jedno vrijeme postojalo je preduzeće, imali smo čak određeni broj zaposlenih, ali smo, da se narodski izrazim, to razvalili. Mnogo je i stranih investitora koji se interesuju za ovu lokaciju.”

MISIJA “TENDER” POLIGON ZA KRIMINAL

Ni punu godinu ranije, u avgustu 2017. godine, fantomski aerodrom u hercegovačkim pustopoljinama dospio je u žižu kao poligon za cvjetanje kriminala.

Iako je javno preduzeće “Aerodromi Trebinje” Vlada RS osnovala godinama unazad, tek te godine raspisan je tender “za izradu Strategije razvoja međunarodnog aerodroma Trebinje”.

“Aerodromi Republike Srpske”, na čijem čelu je tada bio Miroslav Janjić, prekršili su Zakon o javnim nabavkama BiH i Zakon o javnim preduzećima RS, jer su ugovor za izradu dokumenta sklopili sa firmom u vlasništvu Zorana Injca, tadašnjeg predsjednika Nadzornog odbora “Aerodroma RS”.

Tenderskom dokumentacijom tražila se najbolja ponuda za inženjerske usluge, prostorno planiranje i uređenje pejzaža, tehničko ispitivanje, ali i konsultantske usluge.

U Ministarstvu saobraćaja i veza RS tada su za portal Capital kazali da bi tek „novi dokument pokazao opravdanost cijele ideje ‘međunarodni aerodrom Trebinje’“, osam godina nakon što je Dodik rekao da je RS tik do ostvarenja velikog plana.

Odluka o izboru najpovoljnijeg ponuđača, firme “Way2Go”, donesena je 24. avgusta 2017. godine, a građane RS ova priča trebalo je da košta75.000 KM.

Injčeva firma počela je da posluje tek koji mjesec ranije, 22. maja, a u vrijeme dodjele ugovora on je bio vlasnik 50 odsto. U izjavi o sukobu interesa 5. juna 2017. godine naveo je da nema nijedno preduzeće koje, po Zakonu o javnim nabavkama, ne bi smjelo sklapati ugovore sa “Aerodromima RS”.

Pod pritiskom javnosti ugovor je raskinut, Injac smijenjen, a utvrđeno je da je sa istom firmom dobio tender u “Putevima RS”, gdje je bio zaposlen. Nenad Nešić, v.d. direktora ovog javnog preduzeća, tvrdio je da ga je kaznio smanjenjem plate. Početkom prošle godine Injac je ponovo bio podoban za mjesto direktora “Aerodroma RS”, ali njegovi planovi koji mjesec kasnije nisu bili po volji vrhu vlasti. Ponovo je smijenjen, za kriminal nikada nije odgovarao, ali mu je to otvorilo vrata za poslovanje sa Nešićem, čija je desna ruka u međuvremenu postao.

“Aerodromi RS” u planu javnih nabavki svih ovih godina ostavljali su prostor za trošenje 100.000 KM za izrade strategije razvoja. Tenderi nikada nisu raspisani niti je objašnjeno gdje se “odlijevao” planirani novac.

SAMO SRBIJA DODIKA SPAŠAVA

Dodik, istinski ljubitelj letenja o trošku naroda, kao i bezbroj puta dosad, nije ostvario obećano, a milionski iznos je potrošen. “Strateški projekat” sada je preuzela druga država. Niko od zvaničnika u Bosni i Hercegovini nije reagovao na novi plan apsolutnog vladara da Srbija na tlu tuđe zemlje gradi aerodrom.

Početkom ovog mjeseca u Trebinju je i zvanično osnovano novo preduzeće “Aerodrom Trebinje”, a za direktora je postavljen Mladen Stanković iz Niša, koji je zaposlen u aerodromu “Konstantin Veliki” u tom gradu.

Zorana Mihajlović, ministarka građevinarstva, saobraćaja i infrastrukture Srbije, najavila je da bi prvi avion sa trebinjske piste mogao da poleti 2022. godine. Investicija je procijenjena na oko 50 miliona eura.

“Ako se u naredne dvije-tri nedelje donese odluka o samoj lokaciji, koja je dobra u odnosu na sve ostale gradove u BiH, ali i u regionu, moguće je očekivati planove, završnu dokumentaciju i eksproprijaciju u toku 2021. godine”, objasnila je Mihalovićeva, što znači da su svi Dodikovi skupo plaćeni dokumenti i studije odavno pali u vodu i sve ide ispočetka.

Prema njenim riječima, aerodrom u Trebinju bio bi ekonomski isplativ, jer u prvoj godini može da se očekuje 50.000 putnika.

“Važno je da je odluka donesena. Aerodrom će se graditi. Sada gledamo da to bude efikasno – i finansijski i geografski”, iznijela je ministarka iz Srbije plan za gradnju na teritoriji BiH.