Vremenska prognoza Stanje na putevima Kursna lista

Bavarska legenda: BMW M3 slavi 30. rođendan

bmw m3

Nakon 30 godina i pet generacija BMW M3 je mjerilo klase sportskih automobila srednje veličine.

1986. godine BMW-ov Motorsport odjel, prethodnik današnjeg M odjela, predstavio je M3 izvedbu serije 3. Dovevši tehnologiju direktno iz automobilskog sporta BMW je stvorio čistokrvno sportsko auto i priču koja je svakim nastavkom bila sve uspješnija. Nimalo čudno jer je M odjel paralelno uz cestovnu razvijao i trkaću izvedbu za DTM takmičenja.

No ipak, M3 je uvijek mogao kontrolisati svoju narav. Rijetko koji sportski automobil je toliko pogodan za svakodnevno korištenje, a ta je karakteristika usprkos konstantnom pomicanju granica zadržana do danas.

M odjel pritom nije ograničavao maštu svojih ljudi, pa su u narednim godinama odjel napustili i neki vrlo zanimljivi unikati.

Tako primjerice, BMW-ova prvoaprilska šala u vidu pick-up izvedbe doista ima svoje pokriće, i to u prvoj godini proizvodnje M3. Pick-up izvedba nikada nije napustila fabrički kompleks, iako ne sumnjamo da bi sudeći po ponudi pojedinih karoserijskih radionica imala sasvim solidan tržišni rezultat. Svoj je posao u pogonima automobil odlično odrađivao, a radnici su s osmjehom prevozili opremu i dijelove. Nastao iz cabrio izvedbe imao je 2.0 motor sa 192 KS iz italijanske izvedbe, a potom je ugrađen 2.3 sa 200 KS. Penzionisan je tek nakon 26 godina.

Deset godina kasnije M odjel je proizveo M3 Compact, a pod idejom da zaintrigira mlađu populaciju koja tek ulazi u M svijet. Svojevrsni prethodnik modela M2 imao je 321 KS, a bio je 150 kg bio lakši od M3. Prava je šteta što nije stigao na tržište.

2000. godina i novi unikat, karavanska serija 3 u M izdanju, a sve kako bi se dokazalo da se model može proizvoditi bez velikih dodatnih ulaganja. Posljednji unikat dolazi 2011. godine, a opet se radilo o pick-up modelu. Prvi pick-up je išao u penziju, pa su u M odjelu napravili novi, a potom ga i iskoristili za dobru prvotravanjsku šalu u novoj izvedbi. Brojni mediji su pritom nasjeli.

M3: Priča koja traje

Jedna od tajni uspjeha je što usprkos standardnoj osnovi M3 ima brojna unapređenja, i to u svim područjima. Trkaće podvozje, smanjena masa i optimizirana aerodinamika stvorili su savršeno okruženje za ugostiti vrhunski motor. Uzeli su standardni dvolitreni motor, te su radni kapacitet povećali na 2,3 litre i prilagodili za konstrukciju s četiri ventila. Glavu cilindra posudio je šesterocilindrični motor BMW-a M1, a koljenasto vratilo projektovano je da može držati i do 10.000 o/min.

2,3-litreni četverocilindrični motor s tehnologijom četiri ventila razvijao je 147 kW/200 KS snage te bio u stanju ubrzati M3 težak svega 1.200 kilograma do 100 km/h za samo 6.7 sekundi, uz maksimalnih 235 km/h. 1988. godine, predstavljena je verzija Evo, kod koje je snaga povećana na 220 KS, a najveća brzina na 243 km/h. BMW M3 Sport Evolution s 2,5-litrenim motorom od 238 KS, koji je proizveden u ograničenom broju od 600 vozila bio je posljednji stadij u razvoju prve generacije BMW-a M3.

Druga generacija BMW-a M3 predstavljena je 1992. godine, a njegov je 3.0 šesterocilindrični motor razvijao snagu od 210 kW/286 KS i maksimalni okretni moment od 320 Nm. Opremljen VANOS-om ovaj je model je oborio dva svjetska rekorda – za najveću snagu po litri (97 KS/l) te za najviši specifični okretni moment (108 Nm/l) atmosferskog motora serijske proizvodnje.

Sveobuhvatan facelift 1995. godine povećao je obujam motora na 3,2 litre, pri čemu je snaga povećana na 236 kW/321 KS. Ugrađen je Double-VANOS, a godinu kasnije M3 je postao prvi automobil serijske proizvodnje dostupan s opcijom SMG (elektrohidrauličnog) automatiziranog ručnog mjenjača.

Treća generacija stiže 2000. godine, a potpuno obnovljeni atmosferac daje 252 kW/343 KS i 365 Nm. 2007. godine dolaze velike promjene.

Četvrta generacija dobiva atmosferski V8 snage 309 kW/420 KS, a pritom su u konstrukciji karoserije i podvozja korišteni napredni materijali.

Aktualna (peta) generacija BMW-a M3 svjetlo dana je ugledala u proljeće 2014. U skladu s promjenama nomenklature, samo limuzina s petora vrata nosi naziv M3, dok su varijante coupe i cabrio dobile oznaku modela M4.
Kod sve tri varijante karoserije, snaga dolazi od rednog šesterocilindričnog motora s M TwinPower Turbo tehnologijom, snage 317 kW/431 KS. Optimizirana konstrukcija dovodi do pada mase za 80 kg u odnosu na prethodnika.

U iščekivanju novog modela, ali i obilježavanja velikoj jubileja BMW je predstavio posebno izdanje modela ograničeno na svega 500 vozila u cijelom svijetu. Izvedena poput prve generacije u Macao plavoj boji “30 Jahre M3” izvedba ima Competition Package, pa u konačnici raspolaže sa 331 kW/450 KS.