Vremenska prognoza Stanje na putevima Kursna lista

Pravila vožnje po snijegu

Snijeg u Sarajevu

Snijeg na putu stvara strah kod vozača jer osjećaju da auto ne sluša i da je veza s asfaltom veoma slaba. Ipak, fenomen je to da je klizavo vrijeme u gradskoj vožnji bezbjednije po živote učesnika u saobraćaju. Brzine su, naime, veoma male i jedina posljedica može biti materijalna šteta.

S druge strane, treba biti veoma oprezan na otvorenim putevima jer pri direktnom sudaru dolazi do sabiranja brzina, što može biti fatalno. Zato sigurnosni pojas mora uvijek biti vezan, a zimske gume obavezne ukoliko se izlazi u saobraćaj. Ukoliko ste u mogućnosti, sipajte više goriva jer se nikada ne zna kada auto može biti zavejan.

Evo nekoliko ključnih savjeta za vožnju po snijegu.

LAGANO S VOLANOM

Osnovno pravilo je okretanje volana lagano i bez bilo kakvih naglih i oštrih zaokreta. Pri promjeni trake, u krivinama i prilikom skretanja smanjite brzinu. Ako osjetite da točak gubi vezu s podlogom, ne treba panično okretati volan još više i praviti veliku kontru, već prvo treba da pustite pedalu gasa. Tada ispravite upravljač jer je onda nalegajuća podloga guma ima najveću dodirnu površinu sa putem. Poslije toga ponovo usmjerite volan ka smjeru skretanja, a sve to treba da traje veoma brzo. Ukratko, pokušajte da volan zakrećete i vraćate, dok auto lagano ne skrene. Ova pravila, naravno, važe samo ukoliko auto “gubi” podlogu i proklizava, ali treba smanjiti brzinu i izbjeći ovaj scenario.

Korištenje ručne kočnice nije preporučljivo, osim ako je vozač potpuno siguran da vlada ovom “tehnikom”.

KOČENJE – PULSIRAJTE PEDALOM KOČNICE, NE OSLANJAJTE SE NA ABS!

Većina današnjih automobila opremljena je ABS sistemom. Međutim, manje je poznato da ABS na snijegu može da napravi kontraefekat. Zato ne čekajte da elektronika sve odradi i primjenite sljedeći recept: uvijek pulsirajte kočnicu, otprilike dva puta u sekundi. Kada, naime, pritisnete pedalu kočnice, težište automobila se prebacuje na prednje točkove, a samim tim prianjanje je na maksimumu, a kočenje najefektnije s obzirom na uslove na putu. Ista pravila važe i ako nemate ABS, a najbolje je da kočenje po snijegu uvježbate na praznom putu.

MOTOR

Pri izuzetno niskim temperaturama može se dogoditi da se antifriz zaledi, a prvi indikator problema je pregrijavanje motora. Ukoliko primjetite da temperatura skače, najčešći uzrok je zaleđivanje. Ako niste na vrijeme provjerili procenat antifriza, obavezno u sistem dolijte oko dva litra stopostotnog antifriza.

KRETANJE S MJESTA

Ukoliko automobil proklizava u prvoj brzini, prebacite u drugu i koristite slab gas. Prilikom skretanja ubacite u niži stepen prenosa jer je prianjanje bolje. Nikada ne skrećite na leru.

KONTRA

Ako ste već prinuđeni da koristite kontru, to morate da uradite u djeliću sekunde kada osjetite da auto gubi “podlogu”. Okrenite volan u kontra smeru i dajte malo gasa kako biste se izvukli iz proklizavanja. Kada to završite, pustite gas i uspostavite kontrolu.