Vremenska prognoza Stanje na putevima Kursna lista

Evo kako je izgledala ekspedicija podmornicom na Titanic prije pola godine

titanic
FOTO: CBS News/Youtube/Screenshot

Ovo nije podmornica iz starih filmova; iznutra podmornica ima otprilike isto toliko mjesta kao prosječan kombi. Ima jedno dugme

“Vjerovatno ste čuli priču o Titanicu. Mislim da je o njemu snimljen i film. Uglavnom, jedini ljudi koji su ikada vidjeli Titanic nakon one noći 15. aprila 1912. godine, kada je potonuo u sjevernom Atlantiku, bili su naučnici. Do sada”, ovo je bio uvod teksta objavljenog na CBS Newsu kad je njihova ekipa zaronila s podmornicom do Titanica u novembru 2022. godine. CIjeli tekst prenosimo u nastavku.

Stockton Rush je izvršni direktor OceanGatea, kompanije koja nudi urone do Titanica u jedinstvenoj podmornici od karbonskih vlakana, po cijeni za 250.000 dolara po osobi. “To je vrlo neobičan posao. To je posebna kategorija. To je nova vrsta putovanja”, govori Rush.

Novinar CBS-a David Pogue pitao je: “Ko su tipični klijenti za ove misije?”

“Imamo klijente koji su entuzijasti Titanica, a mi ih zovemo Titanijaci”, odgovorio je Rush. “Imali smo ljude koji su stavili hipoteku na svoj dom kako bi otišli na ovo putovanje. I imamo ljude koji ne razmišljaju dvaput o cijeni. Imali smo jednog gospodina koji je dobio na lutriji”, dodao je.

Tog je ljeta Rush pozvao CBS Sunday Morning da se spusti do Titanica.

Krenuli smo od St. Johnsa na Newfoundlandu u Kanadi, najistočnijeg vrha Sjeverne Amerike, oko 700 kilometara od lokacije Titanica, na brodu za servisiranje naftnih platformi. Tokom našeg dvodnevnog putovanja u Sjeverni Atlantik upoznali smo kolege avanturiste.

Od indijskog industrijskog mogula Shrenika Baldote (“Zovu me divlji redovnik jer izgledam kao redovnik, vrlo sam miran, ali imam neke ekstremne interese”), do bankovne direktorice Renate Rojas (“Pokušavam ispuniti san; željela sam otići do Titanica i vidjeti ga vlastitim očima još prije nego što su ga pronašli”).

“Snovi nemaju cijenu”

Rojas je 30 godina štedjela kako bi vidjela Titanic: “Snovi nemaju cijenu. Neki ljudi žele Ferrari. Neki ljudi kupe kuću. Htjela sam ići na Titanic.”

Ali zvijezda predstave je Titan: podmornica proizvedena po narudžbi Stocktona Rusha, izrađena od karbonskih stijenki debljine 12.7 centimetara, sa svake strane pokrivena kupolom od titana.

Ako sve prođe dobro, provest ću oko 12 sati zatvoren tokom ronjenja do Titanica. Neću lagati; bio sam malo nervozan, posebno s obzirom na dokumente u kojima je pisalo: “Ovaj eksperimentalni brod nije odobren ni certificiran od strane bilo kojeg regulatornog tijela i mogao bi uzrokovati fizičku ozljedu, emocionalnu traumu ili smrt.” Gdje trebam potpisati?

Ovo nije podmornica iz starih filmova; iznutra podmornica ima otprilike isto toliko mjesta kao prosječan kombi. Ima jedno dugme.

“To je to. Trebalo bi biti poput lifta, znaš? Ne bi trebalo zahtijevati puno vještine”, rekao je Rush.

Jedina podmornica na svijetu koja može doseći dubinu Titanica, ali sve je djelovalo kao improvizacija
Titan je jedina podmornica za pet osoba na svijetu koja može doseći dubinu Titanica, 3.8 kilometara ispod površine mora. Također je jedina s WC-om (nekom vrstom). Pa ipak, nisam mogao ne primijetiti koliko je dijelova ove podmornice djelovalo improvizirano, s nestandardnim komponentama.

Upravljanje podmornicom izvodi se pomoću kontrolera za videoigre.

“Čini se kao da ova podmornica ima neke elemente brzinske improvizacije. Mislim, stavljate građevinske cijevi kao balast”, rekao je Pogue:

“Ne znam bih li upotrijebio taj opis. Ali postoje određene stvari o kojima treba voditi računa. Tlačni prostor uopće nije improviziran, jer tu smo radili s Boeingom i NASA-om i Sveučilištem Washington. Sve ostalo može zakazati, potisnici mogu otići, svjetla se mogu ugasiti. I dalje ćemo biti na sigurnom”, odgovorio je Rush.

Ali kada je voditelj ekspedicije Kyle Bingham proučio prognozu za našu plovidbu, zaključio je da bi valovi mogli biti preveliki za lansiranje podmornice. Naša će avantura do Titanica morati pričekati. No, Stockton Rush ponudio je ekipi CBS-a utješno ronjenje do kontinentalnog pojasa, udaljenog 130 kilometara. Očigledno, pod vodom ima mnogo zanimljivih strmih litica, staništa morskih pasa. Kažu da je stvarno cool!

Kako izgleda lansiranje

Posada zatvara otvor izvana, sa 17 vijaka. Nema drugog izlaza.

Ovako bi trebalo ići lansiranje: podmornica je pričvršćena na ogromnu plutajuću platformu. Motorni čamci je vuku niz veliku narandžastu rampu u more. Platforma uranja na otprilike 10 metara stopa, gdje je voda mnogo mirnija nego na površini. Ronioci odvajaju podmornicu od platforme. I idemo! U teoriji.

Tokom našeg zarona u podmornici OceanGate spustili smo se na dubinu od samo 12 metara kada su se plovci odvojili od platforme. A to se nije smjelo dogoditi. Misija je propala.

Bio sam shrvan. Moje ronilačke avanture su završile.

“Svaka ekspedicija ima svoje izazove. Nisam bila ni u jednoj ekspediciji gdje se stvari nisu morale prilagoditi, promijeniti ili u konačnici otkazati. Vi ste prepušteni na milost i nemilost vremenskim uvjetima”, kaže Renata Rojas.

Rojas govori iz bolnog iskustva. Tokom godina bila je na tri ekspedicije na Titanic. Sve tri su otkazane: “Dosta sam plakala, ali moram nastaviti sanjati jer je to nešto što moram učiniti.”

Naša je ekspedicija morala čekati još dva dana zbog nemirnog mora.

Srećom, u sjevernom Atlantiku ima puno toga za raditi, od plesanja do kanaliziranja vašeg unutarnjeg Leonarda DiCaprija (“Ja sam kralj broda!”). Postoji morski život, obilasci brodova i atmosferski efekti.

Možete se i družiti sa naučnicima. Istraživači poput biologa morskih dubina Stevea Rossa i oceanskog arheologa Roda Mathera pridružuju se svakoj ekspediciji. Zapravo, putnici finansiraju njihovu nauku.

Pitao sam: “Koliko je ova ekspedicija znanstvena?”

“Ja ne prezentiram nauku. Naš zadatak je raditi pravi, važan i valjan posao. Dok si dolje, hoćeš li potražiti onaj divovski dijamant u obliku srca na lančiću?” rekao je Ross.

“Mislim da toga nema”, odgovorio je Mather.

Zaron je uspio

Šesti dan na moru vrijeme se razvedrilo. Zaron je uspio!

Titan je izvijestio da je stigao “na dno”, na 3742 metra. Ali to je bila posljednja dobra vijest.

Nema GPS-a pod vodom pa bi površinski brod trebao voditi podmornicu do Titanica slanjem tekstualnih poruka. Rush se prisjetio: “Rekao sam: ‘Znaš li gdje smo?’ ‘100 metara do pramca, zatim 470 do pramca. Ako ste vi izgubljeni, i mi smo!'”

Ali tokom ovog putovanja, komunikacija je nekako prekinuta. Podmornica nije pronašla olupinu.

“Bili smo izgubljeni. Bili smo izgubljeni dva i po sata”, rekao je Shrenik Baldota.

Rush je rekao da će tim putnicima sljedeće godine ponuditi besplatnu vožnju. A to je samo jedan trošak bavljenja ovim poslom.

Pitao sam: “Zarađujete li na ovoj operaciji?”

“Ahhh, ne. Dakle, ne još”, odgovorio je Rush: “Ljudi bi mogli reći: ‘Hej, to je puno novca, 250.000 dolara.’ Ali potrošili smo preko milion dolara goriva.”

Uspjeli samo zadnjeg dana na moru

Bio je to naš zadnji dan na moru. Postojala je još jedna posljednja prilika da se stigne do Titanica. I ovaj put su se poklopili lijepo vrijeme i dobra sreća.

Uočeno je sidro.

“O moj Bože. Eno ga, pramac, ljudi! Vidite li ga?”

I eto ga. Čuveni pramac izranja iz tame.

Titanic turizam ima svoje protivnike. Ali te ekspedicije ne ometaju olupinu niti vraćaju artefakte, a Stockton Rush je rekao da su vrijedne za historiju: “U jednom trenutku neće biti Titanica. Pojest će ga bakterije. Bit će to umjetni greben koji ne izgleda kao Titanic.”

Renata Rojas bi se složila. Nakon 30 godina pokušaja, napokon je uspjela vidjeti najpoznatiju svjetsku olupinu broda.

“Stockton Rush planira se vratiti na olupinu sljedećeg ljeta. Do tada će Titanic opet biti sam”, ovim je riječima završen tekst. Stockton Rush poginuo je u podmornici.