Vremenska prognoza Stanje na putevima Kursna lista

"Kupili su vrijeme Kijevu"

Taktika iz 2. svjetskog rata: Kako su bjeloruski partizani sabotirali Putinov ratni stroj

konvoj rusija

Prema uvjerljivim informacijama široka mreža zaposlenika bjeloruske željeznice, hakera i disidenata pokrenula je akciju onemogućavanja ili usporavanja željezničkog transporta ruskih vozila, opreme i vojnika bjeloruskim teritorijem do ukrajinske granice, odakle je ruska armija pokrenula napade u smjeru Kijeva

The Washington Post je postavio tezu kako za usporavanje ruske invaziju na Ukrajinu značajne zasluge imaju bjeloruski saboteri. Naime, u analizama bestijalnog napada Putinovog režima na Ukrajinu fokus se prvenstveno stavio na strateške i taktičke greške ruske političke i vojne nomenklature te se previdjelo preveliko oslanjanje ruske armije na željeznički transport, što je iskoristio pritajeni pokret otpora protiv bjeloruske vlasti ovisne o zaštiti i potpori Moskve, piše analitičar Gojko Drljača za Jutarnji.hr.

Prema uvjerljivim informacijama široka mreža zaposlenika bjeloruske željeznice, hakera i disidenata pokrenula je akciju onemogućavanja ili usporavanja željezničkog transporta ruskih vozila, opreme i vojnika bjeloruskim teritorijem do ukrajinske granice, odakle je ruska armija pokrenula napade u smjeru Kijeva.

Danas, tvrdi Washington Post, bjeloruski saboteri zaslužuju priznanje što su u željeznički transport ruske armije kroz Bjelorusiju unijeli kaos te su tako kupili dovoljno vremena ukrajinskoj obrani jer su onemogući dostavu hrane, goriva i municije ruskim snagama.

Za to im Ukrajinci odaju priznanje:

“To su hrabri i pošteni ljudi koji su nam pomogli”, poručio je ukrajinski ekspert za željeznice Aleksander Kamišin.

Paralizirali željeznički promet

U osnovi su se napadi bjeloruskih diverzanata fokusirali na kontrolne i upravljačko-signalizacijske centre bjeloruskih željeznica kojima su uspjeli paralizirati željeznički promet u više navrata. Stoga su Rusi morali prebaciti logističke operacije opskrbe vojske na puno sporiji i nesigurniji cestovni promet, što je uzrokovalo poznato gomilanje kamiona na cesti prema Kijevu, kojem se čudio cijeli svijet.

Naravno, značajni doprinos zastoju ruskog konvoja dala je i loša ruska organizacija. Je li za neuspjeh kod Kijeva više kriva ruska neorganiziranost ili slavu treba pripisati bjeloruskim saboterima teško je procijeniti jer u Bjelorusiji ne postoji mreža nezavisnih medija preko koje bi se mogle provjeriti te potvrditi sporadične informacije, ali je, tvrdi Emily Ferris iz Royal United Services Institutea, jasno kako bez automatizirane signalizacije ruski transport vlakovima nije mogao logistički pratiti rusku vojsku.

“Vodeći računa o ruskoj ovisnosti o vlakovima, sigurna sam kako su upravo zbog toga imali problema na sjeveru. Nisu mogli prodrijeti dublje u Ukrajinu te su imali usporene linije opskrbe jer su se morali osloniti na kamione”, kaže Ferris.

“Ne mogu reći da smo bili najvažniji faktor, ali smo bili važna cigla u zidu”, izjavio je za WP Jurij Ravavoi, bjeloruski aktivist i sindikalist koji je morao pobjeći u Poljsku nakon antivladinih protesta 2020. godine.

Taktika iz Drugog svjetskog rata

Saboteri su navodno inspirirani taktikom bjeloruskih diverzanata protiv nacista za vrijeme 2. svjetskog rata kada su minirali željezničke pruge te tako blokirali njemačke linije opskrbe. Te akcije bile su poznate kao Željeznički rat te su povijesno iskustvo iskoristili suvremeni saboteri kojima nije bio cilj ubiti niti jednog Rusa nego zaustaviti njihovo napredovanje.

Novi ili Drugi željeznički rat, kako ga zovu bjeloruski disidenti, nije išao na razaranje infrastrukture te ubijanje okupatora, ali su nenasilnim metodama uspjeli usporiti Ruse. Zbog sigurnosti sudionika još uvijek se ne smiju otkriti kakve su to bile metode, ali je poznato da su bile uključene tri glavne grupe među željezničkim radnicima, cyber specijalistima i osobama s iskustvom iz sigurnosnih operacija, barem tako tvrdi bjeloruski izbjeglica u Poljskoj Aleksander Azarov, nekada obavještajni dužnosnik koji sada vodi disidentsku grupu za sigurnosne poslove Bypol.

Druga grupa sabotera zove se Zajednica željezničkih radnika, koja komunicira putem Telegrama, dok se treća nazvala Cyber partizani. Imena grupa govore o njihovom pretežitom sistemu.

Treba znati kako je već sami razmještaj ruskih snaga u Bjelorusiji, kao priprema invazije na Ukrajinu, izazvao bijes bjeloruske oporbe te su iznova aktivirane veze stvorene za vrijeme prosvjeda 2020. protiv Lukašenka.

“Vjerujemo da su Rusi zaustavili napad na Kijev zbog naših aktivnosti u Bjelorusiji. Tisuće Rusa nije primilo hranu, nisu primili gorivo i opremu”, tvrdi glasnogovornica bjeloruske opozicije Svetlana Tikhanovskaja.

Zadnje informacije govore da se Drugi željeznički rat prestaje bazirati isključivo na nenasilnim cyber operacijama. Na Telegramu su objavljene fotografije namjerno oštećenih signalnih kabineta uz željezničke pruge koje koriste ruske trupe u Bjelorusiji.