Vremenska prognoza Stanje na putevima Kursna lista

Mujanović: Moramo pokazati da se kriminal “ne isplati”

Eldan Mujanovic

Oduzimanje nelegalno stečene imovine krivičnim djelom još uvijek je nepoznanica za bh. javnost, kao i zakon koji regulira ovu oblast. Ipak ogroman broj ljudi u zadnjih godinu dana ulaže velike napore kako bi Zakon o oduzimanju nelegalno stečene imovine krivičnim djelima u Federaciji BiH zaživio.

Centar za istraživanje politike suprotstavljanja kriminalitetu (CPRC) iz Sarajeva, uz finansijsku podršku Vlade Velike Britanje realizira projekt pod nazivom “Jačanje lokalnih kapaciteta u FBiH u borbi protiv korupcije i teških oblika kriminala putem oduzimanja imovinske koristi pribavljene krivičnim djelom”.

Prvi čovjek ovoga Centra i osoba koja je radila na izradi Zakona Eldan Mujanović govorio je o primjeni Zakona, blokiranoj imovini, osposobljenosti kadrova u BiH po ovom pitanju i mnogim drugim temama za Dnevni list.

U kojoj mjeri je zaživio Zakon o oduzimanju nelegalno stečene imovine krivičnim djelom? Koliko ste zadovolji primjenom?

– Ovaj Zakon, kao dio cijelog seta tzv. “antikoruptivnih zakona” koje je Parlament Federacije BiH donio 2014., trebao je da bude jedan od instrumenata koji bi se u kaznenopravnom sistemu primjenjivao u cilju efikasnije borbe protiv svih onih kriminalnih pojava iza kojih stoji dominantna namjera počinitelja da se na kriminalan način brzo obogate. Dakle, on je jedno od sredstava koje bi trebalo pokazati ne samo kriminalcima nego i široj populaciji kako se kriminal “ne isplati” što je jedna od univerzalnih civilizacijskih vrijednosti kojima se teži i ključna poruka koje države u Evropskoj uniji nastoje poslati u segmentu vladavine prava. Sudovi u Federaciji BiH su u nekoliko slučajeva Zakon primijenili, čak i u nekim predmetima koji su jako poznati javnosti, tako da sam početak nudi nadu i optimizam da će se u narednom periodu nastaviti sa primjenom Zakona, posebno kada se uspostave svi potrebni kapaciteti nadležnih institucija u smislu ljudi, znanja, stečenih iskustava i svijesti o značaju ovog propisa. To se posebno odnosi na uspostavljanje Federalne agencije za upravljanje oduzetom imovinom koja je osnovana ovim Zakonom, i činjenica da ovoj Agenciji nisu osigurani potrebni uvjeti za rad kako bi postala operativna je u domenu provođenja zakona konstatirano je kao nedostatak u posljednjem Izvještaju o napretku BiH prema članstvu u Evropskoj uniji.

U koliko slučajeva je ovaj Zakon primijenjen? Kolika je vrijednost blokirane imovine?

– Koliko mi je poznato u nekih pet do šest slučajeva su nadležni općinski i kantonalni sudovi u Federaciji BiH donijeli rješenja o mjerama osiguranja i privremenog osiguranja imovinske koristi, dok je u jednom slučaju Zakon primijenjen kada je u pitanju trajno oduzimanje imovine, ali ta presuda nije pravosnažna. Istine radi, u ovim primjerima gdje su određene privremene mjere blokade i zapljene imovine povodom koje se vode krivični postupci u cilju trajnog oduzimanja bilo je određenih problema u praksi, kao što su neblagovremeno postupanje sudova u okviru zakonskih rokova, nepoštivanje propisane funkcionalne nadležnosti za postupanje po prijedlozima tužiteljstava u zavisnosti od faze u kojoj se pojedini krivični predmet nalazi i sl., ali takvu vrstu problema je bilo realno očekivati jer se Zakon tek počeo primjenjivati i objektivno je nedostajalo informacija, eduakcije i obuke svih uključenih subjekata kako se takvi problemi na početku primjene izbjegli. Već sada se javlja i problem nefunkcioniranja Agencije za upravljanje oduzetom imovinom jer taj faktor direktno utječe na odluku tužiteljstva i suda hoće li se odrediti mjere privremenog oduzimanja ili blokade imovine ukoliko se zna da ne postoje kapaciteti da se sa takvom imovinom adekvatno brine do okončanja postupka. To je problem koji se mora prioritetno riješiti na nivou institucija izvršne vlasti koja je odgovorna za ovaj dio postupanja. Kako je u dosadašnjem periodu Zakon primijenjen u odnosu na imovinu od nekoliko miliona KM postoji i jasna ekonomska logika da je opravdano ulagati u kapacitete za oduzimanje kriminalno stečene imovine. Dakle postoji veliki broj argumenata, ne samo formalno-pravnih već i generalno-preventivnih i ekonomskih da se uspostavi sveobuhvatan i efikasan sistem za oduzimanje nezakonito stečene imovine i Evropska unija to jasno traži od domaćih vlasti.

Kakva je uloga CPRC-a u ovom procesu?

– Centar za istraživanje politike suprotstavljanja kriminalitetu (CPRC) od svog osnivanja 2007. nastoji domaćim institucijama pružiti podršku u kreiranju, implementaciji i evaluaciji raznoraznih politika i inicijativa za efikasnije suzbijanje i sprječavanje svih oblika kriminalnih, protupravnih i asocijalnih ponašanja koje se javljaju u našem društvu. To nastojimo raditi provođenjem istraživanja, izdavačkom djelatnošću i edukativnim aktivnostima. Kada je riječ o podršci provođenju Zakona o oduzimanju nezakonito stečene imovine, nastojimo dati naš doprinos kako bi se ovaj propis što efikasnije provodio. U tom smislu surađujemo sa međunarodnim i domaćim institucijama, okupljamo eksperte iz BiH i inostranstva (Velika Britanija, SAD, Hrvatska-USKOK, Italija), te nastojimo putem prijenosa znanja, iskustava i dobrih praksi pružiti pomoć velikom broju profesionalaca u našim institucijama koje rade ili trebaju početi raditi na primjeni ovog Zakona i uopće borbi protiv korupcije i organiziranog kriminala.

Uskoro krećete s projektom “Jačanje lokalnih kapaciteta u Federaciji BiH u borbi protiv korupcije i teških oblika kriminala putem oduzimanja imovinske koristi pribavljene krivičnim djelom”. Šta je cilj ovoga projekta?

– Ovaj projekt koji je startao u avgustu 2015. je dio nešto šire podrške vlade Velike Britanije institucijama u Federaciji BiH na jačanju vlastitih kapaciteta u borbi protiv korupcije i organiziranog kriminala. Još od 2011. traje ova saradnja i naše udruženje je do sada implementiralo najmanje četiri projekta u ovoj oblasti uz pomoć kojih se uspostavio strateški okvir za borbu protiv korupcije (Opći plan Vlade Federacije BiH za borbu protiv korupcije i operativni planovi u skoro 60 federalnih institucija, a trenutno se radi na pripremi Strategije za borbu protiv korupcije Federacije BiH), provodile edukativne aktivnosti državnih službenika u ovoj oblasti, radilo na obukama nosilaca pravosudnih funkcija i službenika agencija za provođenje zakona u cilju primjene Zakona o oduzimanju nezakonito stečene imovine, i kroz ovaj projekt mi nastavljamo sa aktivnostima na podršci provođenju ovog Zakona i jačanju kapaciteta Agencije za upravljanje oduzetom imovinom. U suradnji sa Centrom za edukaciju sudaca i tužitelja FBiH i Agencijom cijelu 2016. planiramo iskoristiti za edukacije i obuku svih onih subjekata koji rade ili trebaju raditi na provođenju Zakona, što je samo nastavak naših aktivnosti iz prethodne godine kada smo skoro stotinu profesionalaca educirali u ovoj oblasti. Ovo je još jedna prilika da se zahvalimo vladi Velike Britanije na ovako važnoj podršci bez koje bi efekti primjene Zakona i borba protiv korupcije na nivou Federaciji BiH zasigurno bili znatno skromniji.